Zoals de meeste mensen weten geloof ik dat je als bedrijf, als merk, ambassadeurs moet ‘kweken’. Vergelijkbaar met fans. Niet de voetbalfans, maar merk fans. Mensen die zo sterk een merk een warm hart toe dragen dat ze het aanprijzen bij anderen.

Dat bedrijven veel meer ‘ambassadeurs’ hebben dan ze weten blijkt wel uit de ‘merken’ die men op Hyves invult. De sympathie voor een merk kan overal vandaan komen, waarbij de meeste bedrijven dat niet weten. Hoewel dit vaak voor het product of de dienst is, kan dat natuurlijk ook als werkgever. Zelf ben ik al jaren, zonder dat ze dit wisten, ambassadeur van VSO. Een organisatie waarvan ik denk dat ze verschil maken in de wereld en ik best regelmatig mensen naar toe heb gestuurd informatie op te vragen om bij hen te werken.

Soms kan je ook het ‘merk’ fanschap omzetten in een ‘werk’ fanschap. H&M bijvoorbeeld heeft zeer veel fans op Hyves (en een Hyve met 243.000 leden) in de leeftijdscategorie van ‘een bijbaan in het weekend’. Daar is zeker meer mee te doen om de part-time werknemers te vinden. Dat zeg ik echter al sinds 2007, dus blijkbaar ben ik wat dat aangaat niet zo overtuigend.

Mobynow

Nu is er ook een mooie nieuwe dienst om je ambassadeurs in kaart te brengen. Mobynow heet deze van Mobypicture. Eerlijkheid gebied te zeggen, ik ben ook wel een beetje fan van Mobypicture. Mark de Kock schreef hier al een goed stuk over hoe dit in zijn werk gaat.

Praktisch gezien zorgt deze dienst voor de aggregatie van allerlei content die rondom je merk hangt. Rabobank doet dat nu met zijn wielerploeg. De Twitterende wielrenners zelf, maar ook fans die hun foto’s (moby’s) en tweets taggen met #rabosport worden opgenomen. Het is natuurlijk een risico, want ook misschien ongewenste foto’s kunnen daarmee op de site van Rabobank sport komen. Aan de andere kant, openheid wordt bijna altijd gewaardeerd.

De combinatie tussen de insider blik van de mensen rondom de wielerploeg in combinatie met wat fans zeggen en waar geeft een mooi inzicht in je ambassadeurs. Met een wielerploeg is dat misschien makkelijk, maar ook bij ‘gewone’ merken is dit mogelijk.

Consumenten merken

Natuurlijk is het het makkelijkste voor consumentenmerken. H&M zou hier gebruik van kunnen maken, met foto’s en tweets te gebruiken. Interessant is dat dit meteen ook inzicht geeft in waar de tweets vandaan komen en waar dus de grootste groep ambassadeurs zit. Starbucks kan dat volgens mij ook goed doen.

Conclusie

Het bundelen van informatie van je fans of ambassadeurs gaat steeds belangrijker worden. Misschien niet voor directe werving, hoewel dat soms ook kan, maar ook voor je employer brand. Wie wil er nu niet werken voor een bedrijf met veel fans? Dit is nog lang niet de ‘end game’, het zijn eerste stapjes. Beginnen met het in kaart te brengen van je ambassadeurs, die een platform te geven zonder dat ze daar iets voor hoeven doen en leren van wat er daar gebeurt.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


439 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08landmacht_tram_03landmacht_tram_06

Categoriƫn