Al eerder heb ik kort iets geschreven in het weekend leesvoer over de nieuwe mogelijkheden die Facebook recent heeft aangekondigd. Ik wilde hier eigenlijk niet lang bij stil staan omdat dit al zo veel gedaan is in de online wereld, maar ik merk dat in online recruitment en arbeidsmarktcommunicatie er nog verdomd weinig kennis van is. Dus lijkt het me wel verstandig hier toch uitgebreider in te gaan. Het is namelijk ‘een verbouwing van het internet‘ zoals Timan Rebel dat duidelijk, helder en in mijn optiek terecht stelt. Met kansen, maar ook risico’s.

Wat is het nu?

Ik zal het proberen kort en simpel te houden, daarmee niet uitputtend en ongetwijfeld niet genuanceerd, maar hopelijk duidelijk. Facebook biedt bedrijven mogelijkheden om ‘social’ te gaan. Men bood al mogelijkheden om te chatten met Facebook vrienden op je site. Dat doet men nu ook met de ‘like’ buttons.

In andere woorden, je leest nu dit artikel, indien ik de plugin had geïnstalleerd (wat vast gaat komen hier op RecTec) kan je als je ingelogd bent op Facebook (dat zijn veel mensen standaard) zien wie van je vrienden dat ook is. Dan kan je chatten met die vrienden over b.v. dit artikel, zo van: ik lees nu dit, wat denk jij. Grote impact heeft dit op b.v. koop sites, want de ervaring van het echte winkelen is toch met vriendinnen (ik gebruik hier nadrukkelijk de vrouwelijke versie) kleding te kijken en elkaar te helpen. Dat kan nu dus ook online. Je hoeft niet op dezelfde site te zitten, maar je kan op die site een chat window openen en mensen laten zien waar je naar kijkt.

Nu biedt Facebook ook de mogelijkheid voor de ‘like’ button op je site. Zoals in de advertentie hiernaast kan ik dus zeggen dat ik deze advertentie ‘leuk vind’. Dat geldt echter niet enkel voor advertenties, maar ook voor bijvoorbeeld events, mensen, boeken en noem maar op wat er nog meer op Facebook kan staan. In zo’n geval zie je dus staan wie een bepaald iets ‘leuk’ vinden bij de advertentie. Dat komt ook in je ‘stream’ op Facebook, zoiets hieronder voor het event The Next Web dat deze week plaats heeft.

Doordat ik zie dat drie van mijn contacten dit een leuk event vinden, is de kans natuurlijk groot dat ik er ook naar ga kijken (als ik niet al een kaartje had en al ging).

Ook bij advertenties kan je, als één van je contact al heeft aangegeven die leuk te vinden, zien dat die het leuk vind. Dus als jij een vacature post die ik leuk vind, zie je ‘Bas likes this’. Dit is dus niet enkel meer toegankelijk voor advertenties op Facebook, maar iedereen kan deze plugin nu op zijn of haar site zetten.

Sanoma is één van de eerste die hiermee begint en zeer binnenkort zien we dus onder artikelen van nu.nl de mogelijkheid aan te geven of het een geschikt artikel is of niet. Dat zal ongetwijfeld impact hebben op wat wel en niet gelezen wordt en de kans is groot dat je artikelen gaat lezen waarvan de kop je misschien niet meteen aan staat, maar die door veel vrienden aangeprezen worden.

Recruitment impact

De volgende stap is dat misschien een bedrijf als Monsterboard of StepStone dit gaat installeren. Dan kan je dus ook aangeven of je vacatures leuk vind, ook al zijn ze misschien niet direct voor jou bedoeld. Je kan dat echter ook doen bij bedrijven en bedrijfspresentaties. De impact is natuurlijk groot als bekenden van je aangeven dat iets een leuk bedrijf is.

Door dit open te stellen voor veel sites is de drempel om een dergelijke tool in te voegen ineens veel lager. Vele honderden miljoenen mensen hebben al een Facebook profiel en men hoeft dus helemaal niet meer in te loggen. Ook zien alleen jouw vrienden dat jij die advertentie leuk vond, waardoor de privacy issue ook veel minder is. Het is ‘beschermd’.

Het sociale web wordt ineens een stuk socialer, immers gaat het er minder en minder om wat de grote massa goed vind en meer en meer wat jouw vrienden, mensen die jij (als het goed is) vertrouwd ergens van vinden. Daarnaast kan je veel beter zelf bepalen of een bepaalde vriend wel of niet je smaak deelt. Stel dat je met een goede vriend weet dat die bepaalde films mooi vind die jij bagger vind en omgekeerd weet je dus als hij bij een film de ‘like’ button gebruikt dat geen film voor jou is.

Het gevaar

Er zit hier echter ook een enorm gevaar aan vast, zoals o.a. Jeremiah Owyang aangeeft. Ten eerste geven we Facebook een enorme hoeveelheid informatie waar men nog veel meer mee kan doen. Wie zegt dat Facebook straks rondom deze content geen gerelateerde advertenties gaat plaatsen? Of dat jouw vrienden naast de vacature waar jij op like klikt niet een vacature van de concurrent krijgen als ze op Facebook zijn?

Daarnaast maak je hiermee Facebook een integraal onderdeel van je site. Je legt zelf niets meer vast, het is Facebook voor en Facebook na. Facebook zal derhalve altijd een onderdeel moeten blijven van je corporate ervaring.

Gevaar twee

Er zit echter nog een veel groter gevaar aan deze ontwikkeling vast. Ik ga terug naar een presentatie op The Next Web van 2009. Eén van de belangrijkste inzichten die ik dat event heb gekregen is dat we elke keer opnieuw (en we is wij allemaal) een nieuwe koning kronen om vervolgens boos te worden over de macht die deze partij heeft. Eerst was dat Microsoft, daarna hebben we Google de macht gegeven en nu neemt Facebook het langzaam over. Deze ontwikkeling is ook een hele belangrijke stap richting de ondergang van Google, als men niets doet. De hyperlink, die nu nog het cement van het internet en de basis van Google’s zoekresultaten is, verdwijnt langzaam ten faveure van de ‘social like button’. Het gaat er niet om wat de massa zegt, het gaat er om wat je vrienden zeggen.

Hiermee geven we Facebook meer en meer macht en kronen we langzaam een nieuwe koning. Eng als je bedenkt dat Facebook wederom een extreem gesloten netwerk is, Microsoft hun partner (en die staan ook niet bekend om hun open structuren) en men in tegenstelling tot Google geen open standaarden nastreeft. Niet dat Google de ideale koning is, maar dat is een andere discussie. Het feit dat Facebook nu zoveel macht krijgt is niet goed en gaat straks weer veel problemen opleveren.

Belangrijk is het dus dat wanneer een bedrijf aan de slag gaat met dit soort plugins, je zorgt dat je niet één koning kroont, maar meerdere prinsen accepteert. In andere woorden: zorg dat je meerdere opties geeft, zoals we met de reacties op dit blog zowel zelf kunnen inloggen, Facebook gebruiken, maar ook Twitter. Als Hyves met een dergelijke optie komt, zorg dat je ook die toevoegt. Ga niet enkel voor de grote massa, want daarmee creëer je straks je eigen probleem als die ‘leverancier’ je gaat afknijpen.

Conclusie

De mogelijke impact van deze ontwikkeling is veel groter dan op het eerste gezicht lijkt. Facebook verbouwt volgens mij hiermee echt het internet. Het cement wordt vervangen door nieuw cement. De hyperlink boet in aan waarde en de ‘like’ button neemt het over. Google’s social search is er op dit moment nog niets bij, maar zal veel sneller en beter uitgerold moeten worden. Ik geloof dat Google ook snel deze ‘like’s’ zal meenemen in social search. De impact zal dus enorm zijn en je moet er als bedrijf iets mee.

Pas alleen op dat je Facebook niet teveel macht geeft, laat je lezers / gebruikers de mogelijkheid om op elke manier ‘sociaal’ te zijn op je site.

Tip

Wat kan je hier nu meteen mee? Begin met als bedrijf een Facebook Fan Page aan te maken. Dat kost primair niets, maar dan heb je die vast. Ga van daar uit werken aan activiteiten op die pagina’s en kijk waar het schip strand. Begin echter met het verzamelen van die ‘fans’, want de like button van Facebook zal waarschijnlijk de structuur van het internet veranderen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


548 views | Reageer (4 reacties)
  • roosvanvugt

    goeie blog over FB en recrutment impact

  • jeroenkneppers

    @bvdhaterd Mooie blog weer. Voor een BVDH'tje is ie behoorlijk genuanceerd… De Don't be evil kunnen we binnenkort ook bij Facebook verwachten ben ik bang…

  • Jonathan

    Toch, hoewel je een aantal goede punten aanstipt, kan ik niet helpen te bedenken dat het aantal Facebook leden in het niet valt bij het wereldwijde aantal internetgebruikers… Dus hoewel het implicaties kan hebben, vermoed ik dat het zo'n vaart niet zal lopen…

  • Je hebt uiteraard een punt, hoewel de honderden miljoenen Facebook gebruikers wel enorm zijn, zeker in de Westerse wereld. Bijna overal is Facebook de grootste social networking site van het land (Nederland, Rusland, China o.a. niet). Wat je zal zien is dat ook hier echter een mogelijk verder vliegwiel effect uit ontstaat. Nog meer mensen die overstappen.

    Wat ik hoop is dat er straks heel snel echter ook andere netwerken op inspringen, het is dan meer de trend dan facebook zelf.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën