AMC = conversation starter

Door Gastblogger op 26-04-2010 07:53.

Social media zijn erg belangrijk. In het normale leven, en dus ook  arbeidsmarktcommunicatie. Veel organisaties zijn bezig met een social media strategie. Als je op dit onderwerp gaat googlen, kom je veel verschillende meningen tegen. Maar de te volgen stappen in een social media strategie komen redelijk overeen. Je kunt ze grofweg als volgt benoemen:

1. Luisteren wat er over je wordt gezegd in social media
2. Meedoen aan de conversatie
3. Meten wat de resultaten zijn

In fase 2 heb je heel veel mogelijkheden om onderdeel te worden van de conversatie. Daarover zouden we een aantal blogs vol kunnen schrijven. Maar ik focus me in dit bericht op stap 1: Luisteren wat er online over je wordt gezegd. Dat valt voor werkgevers vaak erg tegen.


Als je eerlijk bent is werken bij een organisatie geen onderwerp dat heel breed wordt besproken. Alleen voor hele grote werkgevers zoals de krijgsmachtdelen zal je veel kunnen vinden, maar voor een werkgever als KPMG valt het bijvoorbeeld al heel erg tegen (het kan ook zijn dat ik niet goed zoek, dan hoor ik het ook heel graag).

Betekent dit dat social media voor arbeidsmarktcommunicatie minder mogelijkheden bieden? Nee, juist niet. Je moet je alleen realiseren dat je het gesprek over een werkgever zelf op gang moet brengen. En daar een belangrijke doelstelling van maken voor je arbeidsmarktcommunicatie.

Mooi voorbeeld is natuurlijk Deloitte . De doelstelling van de site van Deloitte is dat het de meest vooruitstrevende wervingssite van Nederland is en blijft. En dat moet doorstralen op het merk Deloitte. Daarom was het heel logisch dat Deloitte (volgens mij) de eerste werkgever was met een iPhone-app.

Maar kijk ook eens naar Gaaan van KPMG. Daar wordt op een andere manier voer voor conversatie gegeven. Zes bloggers die communiceren over hun werk bij KPMG. Of de kanjers van het WKZ . Alledrie zijn het manieren om ervoor te zorgen dat de doelgroep het over je gaat hebben.

Daarmee leg je de basis voor een social media aanpak. Een heel andere aanpak van employer branding dan de grote thematische campagnes. Soms zul je die ook nog nodig hebben, maar zelfs daarbij moet het uitgangspunt zijn dat je een gesprek op gang brengt.

Dit is een gastblog van Marcel van der Quast, Strategy director van de Personeelzaak.

Over de Auteur

Gastblogger Iedereen die wel een keer zijn mening of gedachten kwijt wil in een blog op RecTec, maar niet regelmatig een artikel wil schrijven, kan zijn of haar gastblog insturen. Een artikel zal gecontroleerd worden op kwaliteit (wat niet wil zeggen dat eindredacteur de mening hoeft te delen). Indien het kwalitatief en qua schrijfstijl in orde is zal het geplaatst worden onder het gastblogger account. De naam en functie van de persoon zullen altijd vermeld worden in het blog, tenzij er zeer zwaarwegende redenen zijn waarom dit niet kan.


371 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën