Weekend leesvoer

Door Bas van de Haterd op 24-04-2010 07:57.

Hoewel ik niet de illusie heb dat dit bericht gezien de huidige prachtige dagen veel gelezen zal worden, toch een weekend leesvoer, dit keer met vooral veel technologie nieuws en wat bijzondere verhalen.

Laten we beginnen met een bijzonder stukje waar personeelstekorten bij de overheid toe kunnen leiden. Vrijspraak bijvoorbeeld, tenminste, in België.

Dan een ander luchtig nieuwtje: Carl Rohde is trendwatcher van het jaar geworden. Ik heb hem één keer mogen aanschouwen en hij heeft ook prachtige verhalen. Zelf had ik uiteraard gehoopt op mijn oud klasgenoot Tony Bosma of zakenvriendin Justien Marseille. Dat zijn natuurlijk persoonlijke voorkeuren, Carl is een uitstekende trendwatcher gebleken de laatste jaren.

Dan iets over de iPhone apps. Niet goed volgens dit ‘onderzoekje’ van i-kloon (dat door een VNU medewerker wordt bijgehouden, wat het feit dat de NVB app het minst slecht scoort een goede reden is het te publiceren). Toch is het feit dat 70% de Deloitte app een 1* rating geeft en 61% dat met Shakeyourjob doet wel typerend (zeker aangezien het dezelfde app met een andere skin is).

Over slechte cijfers kan ook Zalm meepraten, zijn eigen personeel geeft hem een 4 als rapportcijfer. Nu maar hopen dat al deze partijen beter hebben geleerd om te gaan met kritiek dan deze producent van zonnepanelen. Ze bestaan nog steeds, de partijen die rechtzaken aanspannen tegen slechte kritiek.

Op personeelsgebied dan nog een paar nieuwtjes. Ook in Nederland is er nu onderzoek gedaan naar de effectiviteit van medewerkers met een sociaal netwerk en eigenlijk ondersteund het het onderzoek van MIT (dat natuurlijk veel gedegener was) dat sociale netwerken gewoon een plus opleveren voor productiviteit. Dan is er ook nog een hoogleraar die heeft uitgezocht dat oudere werknemers echt niet minder productief zijn dan jongeren. Ik heb al nooit begrepen waar dat vandaan kwam, maar het is dus echt niet zo. Tenzij die ouderen misschien een kleiner digitaal sociaal netwerken hebben 🙂

Nog even terug naar mobiel. Veel wordt er gesproken over locatie gebaseerd adverteren. Wehkamp heeft nu wel een bijzondere actie. Op basis van de locatie waar je bent (een winkel van de Media Markt of Bart Smit bijvoorbeeld) krijg je extra korting. Een frontale aanval dus op andere ketens. Wat is de volgende recruitmentstap? In een salarisonderhandeling bij PwC zitten en via een app een hoger bod van E&Y krijgen? Het is in ieder geval leuk bedacht.

Tot slot het grote tech nieuws: Facebook verbouwt het internet. Twee mooie analyses van Timan Rebel en Erwin Blom zeggen eigenlijk genoeg. Voordat iedereen nu denkt: zal nog wel even duren: Sanoma (de uitgever van o.a. nu.nl) begint er meteen mee. Heel kort de omschrijving: de link als belangrijkste indexactie (waar ook google b.v. op leunt) kan nu vervangen worden door de ‘like’ van Facebook. Natuurlijk is het veel waardevoller dat ik weet wat mijn vrienden vinden van een film dan de hele massa. Bij mijn vrienden weet ik namelijk dat als Boudewijn het iets vind, ik hem ook goed vind, terwijl ik een hele andere smaak heb dan b.v. Steven. Facebook gaat nu de mogelijkheden om aan te geven wat goed is en wat niet uitbreiden naar alle sites die mee willen doen. Hiermee komt het sociale web dus ineens een stuk dichter bij. Welke van mijn vrienden vinden dit bedrijf goed? Het donderdag beschreven onderzoek over Social Media Advertising geeft ook aan dat het werk. Je vertrouwt je vrienden nu eenmaal meer dan wildvreemden. Een ontwikkeling om heel goed in de gaten te houden de komende maanden.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


419 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën