Social Media advertising?

Door Bas van de Haterd op 22-04-2010 07:54.

Adverteren in sociale netwerken, social media, social networking sites, is dat nu verstandig of niet. Onderzoek wees uit dat 50% van de jongeren hierop tegen was. Er zit hier echter een grote maar aan. Is men hierop tegen, heeft dit een negatief effect, omdat het per definitie verkeerd is? Of komt dit omdat het verkeerd wordt toegepast? Persoonlijk denk ik het laatste.

In dit kader is het interessant om het volgende Amerikaanse onderzoek erbij te pakken. Dit is eigenlijk nog steeds relatief banaal adverteren, maar met alvast een eerste ‘sociale’ component.

Men voegt namelijk social items toe aan een advertentie. Het is niet meer puur “kom bij ons”, maar daaraan wordt toegevoegd: deze vrienden van je zijn al fan van ons. Het is ook niet directe sales, maar lid worden van b.v. fan pagina’s, een tussenstap, om een relatie op te bouwen met deze mensen.

Interessant om te zien is het effect dat dit blijkt te hebben volgens het onderzoek op de herinnering van de advertentie, de awerness en de aankoop intentie.

Duidelijk lijkt me dus, het feit dat andere vrienden van je ‘ambassadeur zijn’ van een bepaald product, bedrijf of dienst heeft een gigantische impact op de zowel het opvallen, het herinneren als de aankoop intentie.

Recruitment impact

Wat houdt dit nu in voor werving? Fan pagina’s op Facebook bijvoorbeeld kunnen heel eenvoudig aangeven dat mensen je bedrijf leuk vinden. Eigenlijk vergelijkbaar met dit onderzoek naar klantenbinding.

Als je echter verder kijkt en denkt liggen hier nog andere mogelijkheden. Denk bijvoorbeeld aan LinkedIN, nu nog niet mogelijk met LinkedIN direct ads, maar in de toekomst vast wel. Als je een vacature aanbied dat in het eerstegraads netwerk meteen (oud) werknemers bij die advertentie genoemd worden. Belangrijk is dan natuurlijk voor het bedrijf wel dat mensen daadwerkelijk het leuk vinden bij je te werken / gewerkt te hebben.

Social netwerken en de relaties / contacten dringen in steeds meer lagen door en blijken een veel grotere impact te hebben op besluiten dan veel mensen tot op heden voor mogelijk gehouden hadden. Het creëren van ambassadeurs en fans wordt steeds belangrijker, ook voor werving. Je medewerkers dus ook zich laten begeven in sociale netwerken wordt dus ook steeds belangrijker.

De mogelijkheden hiervan zitten pas in het begin stadium. Nu facebook fanpagina’s aanmaken, corporate branded Hyves en goede Linkedin corporate pagina’s is stap één en essentieel. Bij adverteren zullen steeds meer de ‘sociale contacten’ genoemd worden, dat is stap twee. Momenteel ondersteund alleen Facebook dit nog, ik verwacht dat Hyves hier binnenkort ook wel mee zal komen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


665 views | Reageer (3 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën