Google Apps

Google Apps

Vorige week ben ik op bezoek gegaan bij The Search Company. Zij hebben een recruitmentoplossing ontwikkeld op basis van Google Apps. Initieel voor eigen gebruik, maar nu stellen zij het pakket “Status Matches PRO” ook aan andere werving & selectiebureaus ter beschikking. De keuze om zelf een pakket te ontwikkelen en dat op basis van Google Apps te doen, vond ik niet voor de handliggend en maakte mij nieuwsgierig naar het resultaat, dus op naar Eindhoven.

Voorheen maakte The Search Company al gebruik van een webbased recruitmentpakket, maar de performance en de gebruiksvriendelijkheid bleek onvoldoende. “Status Match PRO” moest op deze twee punten verbetering bieden.Het systeem omvat organisaties, contactpersonen, vacatures en uiteraard kandidaten. Zodra kandidaten en vacatures iets met elkaar te maken krijgen, wordt daartussen een link aangebracht waarmee de status bijgehouden kan worden. Deze link draagt de naam “Status Matches” en dat verklaart meteen de naam van het systeem.

Eenvoud

De eenvoud van het systeem is een verademing. Leveranciers van recruitmentpakketten zijn de laatste jaren steeds meer verwikkeld geraakt in een gevecht om de meeste features. Door complexiteit komt gebruiksvriendelijkheid onder druk te staan. Doordat The Search Company van scratch kon beginnen, lag de focus op een handjevol cruciale eisen t.a.v. het pakket. De vraag is natuurlijk hoelang zij de eenvoud kunnen handhaven als er een klantenkring wordt opgebouwd.

Search

The Search Company (zoals de naam al doet vermoeden) is een bedrijf met een typische search achtergrond. Eenvoudige en snelle filesearch functionaliteit stond bovenaan de wensenlijst en daarmee is de keuze voor Google te verklaren. De zoeksnelheid die van Google gewend zijn, vindt je ook binnen Google Apps weer terug. In een fractie van een seconde wordt de gehele database, inclusief alle (CV) documenten doorzocht op basis van trefwoorden. Je zoekvraag kun je ook weer in de bekende Google “zoeksleuf” formuleren. Daarbij is het belangrijk te weten welke zoekopties Google je biedt en hoe je die toepast om tot de meest relevante resultaten te komen. M.i. moet je als recruiter sowieso je Google-diploma op zak hebben.

CV-bank

Om de CV-bank te vullen zul je als recruiter zelf aan de gang moeten gaan. Er is geen mogelijkheid voor kandidaten om zelf informatie in de database te vermelden. Dat is door de searchachtergrond van deze leverancier goed te begrijpen. Zij gaan zelf op zoek naar de juiste kandidaten en doen niets met advertising. Organisaties die wel van dit kanaal gebruik maken, zullen dit gemis zwaar meewegen. Searchbureaus zullen juist de eenvoud waarderen waarmee een CV in de database opgenomen wordt. Er wordt vrijwel niet gelabeld omdat er op de Google zoekfunctionaliteit naar trefwoorden wordt vertrouwd. Dat betekent echter wel dat er ook selecties zijn die naderhand lastig te maken zijn. Zoeken binnen X kilometer van postcode Y is bijvoorbeeld niet mogelijk. Je valt dan terug op het zoeken op regio’s, waarvoor dan toch weer een label geplaatst moet zijn.

Publicatie vacatures

Zoals gezegd, advertising is niet aan de orde bij The Search Company. De enige plaats waar zij vacatures nu op Internet vermelden, is de eigen site, http://www.searchcompany.nl/. Deze site is overigens ook weer m.b.v. een Google product gerealiseerd: Google Sites. Vacatures worden op het Intranet summier vermeld en op de Internetsite iets uitgebreider. Echt dubbel vermelden is het niet, maar in het doorplaatsen naar de eigen website of jobsites is niet voorzien.

Correspondentie

Vrijwel alle correspondentie gaat tegenwoordig via e-mail. Als je Google Apps gebruikt, houdt dat in dat je via Gmail-functionaliteit onder je eigen domeinnaam kunt e-mailen. Je kunt daarbij niet gebruik maken van gepersonaliseerde sjablonen, wel van “canned responses”. Dat zijn in feite eerder bewaarde e-mails die je vaker wilt gebruiken. Er is momenteel geen link tussen verstuurde/ontvangen e-mail en de betreffende kandidaat c.q. contactpersoon. Je e-mail staat in je persoonlijke mailbox en is goed doorzoekbaar, maar niet door je collega’s. The Search Company mist die mogelijkheid ook en is aan het onderzoeken of daar iets aan gedaan kan worden. Momenteel blijft de geboden functionaliteit beperkt tot een registratiemogelijkheid van het contactmoment.

Rapportages

De eerder genoemde matches vormen ook de basis voor de pipeline rapportage. De rapportagemogelijkheden zijn erg beperkt. De pipeline en een overzicht van actuele vacatures zijn rapportages die elk W&S-bureau nodig heeft, maar zelf rapportages toevoegen zal voor weinigen weggelegd zijn, omdat je daar Google Apps expertise voor nodig hebt. The Search Company kan daarbij assisteren, maar ad-hoc rapportages samenstellen gaat dus niet.

Google Apps als platform

De keuze voor Google Apps als platform brengt voor- en nadelen met zich mee. Google Apps omvat diverse collaboration toepassingen zoals Gmail, Calendar, Docs en Sites. Daarnaast verbetert Google continue de beschikbare functionaliteit en daar kun je op deze manier op meeliften. Het nadeel van zo’n platform is het feit dat niet alle functionaliteit 1 op 1 toepasbaar is binnen recruitment en dat functionaliteit die je mist, niet altijd zomaar ingebouwd kan worden. Als hostingpartij doet Google het uiteraard niet slecht. Zo’n serverpark zul je niet snel ergens anders aantreffen.

Prijsstelling

De prijsstelling van “Status Matches PRO” loopt van 1000 euro eerste jaar, 500 euro vervolgjaren voor 1 gebruiker tot 3000 euro eerste jaar, 2000 euro vervolgjaren voor 20 gebruikers. Daarin zijn inrichting, training en ondersteuning inbegrepen. Een Internetsite brengt evt. extra kosten met zich mee.

Conclusie

Ik ben erg gecharmeerd van de eenvoud van het systeem. Die eenvoud wordt deels bereikt doordat de functionaliteit zich nu beperkt tot de werkzaamheden van een searchbureau. Voor corporates of W&S-bureaus die veel gebruik maken van advertising ontbreekt in dit stadium voor hen te veel functionaliteit. Voor searchbureaus zal de eenvoud en de snelheid zeker aanspreken. Er wordt vrijwel geen tijd gestoken in data-entry en de daardoor vrijgekomen tijd kun je gebruiken investeren waar het geld mee verdiend wordt: het vinden en plaatsen van kandidaten.

7 mei organiseert The Search Company weer een demonstratie.

Over de Auteur

Tom van der Valk Tom van der Valk is consultant/projectmanager e-HRM bij Blyxum, gespecialiseerd in het toepassen van e-HRM voor in-, door-, en uitstroom van medewerkers.


1.590 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn