Mede blogger Tom van der Valk en waren gisteren in gesprek met Warren Hammond (MD) en Rikke Wivel (marketing director) van Monsterboard in de BeNeLux. Bijgaand hebben we een kort video interview gemaakt met twee van de belangrijke innovaties waar Monsterboard mee bezig is: social media en mobile. Daarnaast is er nog veel besproken wat we niet op video hebben vastgelegd.

Social Media en Monster

Monsterboard gelooft sterk in het feit dat je moet zijn waar je kandidaten zijn en dat is niet alleen op Monsterboard. Toch zien ze de sociale netwerken niet zozeer als een bedreiging, net zo min als Google dat is. Veel verkeer komt via Google en men gelooft ook dat ze sociale netwerken voor zich kunnen laten werken.

De filosofie van Monsterboard in Nederland is dat ze er vooral zijn voor die middelgrote bedrijven die een paar vacatures per jaar hebben. Die hebben niet de mensen die veel tijd hebben om zich in social media te verdiepen en de expertise op te bouwen. Daarvoor is Monster een vertrouwde naam die ze kan helpen.

Monsterboard claimt nadrukkelijk niet dat men social media expert is. Men kan bedrijven die geen idee hebben waar ze moeten beginnen aan het handje nemen. Dat doet men nu met de meest simplistische diensten zoals het doorsturen van vacature naar Facebook pagina’s of corporate Twitter accounts. Daarnaast hebben ze een goede deal met een reclamebureau dat zijn specialisatie heeft in het maken van Facebook pagina’s, die dat ook kan inrichten voor de klanten. De diensten zijn dus zeer basaal, maar het is gericht op klanten die zelf niet de tijd of interesse hebben om zich erin te verdiepen.

Voorlopig richt Monster zich op Twitter en Facebook, maar Hyves hoopt hij zeker binnenkort aan de portfolio toe te voegen.

Social Media adviseurs

Interessant is hoe Monsterboard staat t.o.v. de ‘ geeks’  zoals mij en andere social media adviseurs. Bijzonder positief. Hoe meer rumour wij namelijk maken, des te ingewikkelder het lijkt, des te meer de klant zoekt naar een partij die ze bij het handje neemt en ze vertrouwen: Monsterboard. Het is een win-win situatie, want zonder een grote leider om tegen aan te schoppen te hebben, kunnen ‘wij’ niet schoppen en zolang wij schoppen, profiteert Monsterboard daar in de massa van.

Mobiel

Een ander facet waar Monsterboard veel mee bezig is, is mobiel. De onderzoeken wijzen allemaal hetzelfde uit, mobiel wordt groot, de vraag is wanneer. Een applicatie alleen is dan niet genoeg. Momenteel doen we met mobiel precies hetzelfde als we deden in de begintijd van het web met websites. We zetten om wat we hebben (toen de brochure, nu de website) naar een mobiel platform. Een app is leuk met vacatures, maar mobiel is zoveel meer. Je moet gebruik maken van de unieke eigenschappen van een mobiele telefoon. Dat kan locatie gebaseerde informatie zijn, waarbij Hammond nog een stukje verder gaat dan de meeste mensen. Hij stelt bijvoorbeeld dat je kan meten in welk gebied iemand vaak is. Als iemand ergens toevallig langskomt is het niet logisch dat hij daar een baan aangeboden krijgt, maar als iemand 20% van zijn tijd ergens is misschien wel.

Je kan het koppelen aan andere mobiele telefoons. Denk aan een ‘dating’ variant, waarbij je kan aangeven dat je b.v. interesse hebt in een marketing functie bij Philips. Wanneer je langs een bedrijf loopt kan je b.v. een alert krijgen dat de hiring manager er is. Dat kan in theorie ook in een café. Of dit de weg is waar Monster heen gaat durft Hammond niet te zeggen, het is wel zijn filosofie dat je vooral gebruik moet maken van de unieke eigenschappen van het device.

Ook gelooft hij in betere matching door een mobiel. Je mobiel weet immers veel meer van je dan je computer, omdat je het altijd meeneemt. Wel stelt hij dat je je moet afvragen of je bepaalde delen van het proces niet uit elkaar moet trekken. Het interesse aangeven in een functie is via de mobiel fijn, het echte solliciteren wil je misschien wel vanaf een PC doen. Hoewel de iPad hier verandering in kan brengen natuurlijk.

Andere leuke dingen

Er zijn zeer veel dingen besproken. Voor mij interessant was vooral ook dat Monsterboard erg op relevant wilde gaan zitten. Locale initiatieven ontplooien. Als een fabriek dicht gaat, waarom helpen wij die mensen dan niet hun CV erop te zetten? Waarom bellen wij onze klanten in de buurt die dergelijke mensen ook hebben niet of ze niet meer vacatures hebben dan wij nu weten? Niet uit altruïsme, er moet ook geld verdiend worden, maar je kan zo veel relevanter worden voor iedereen, aldus Hammond.

Angst heeft hij voor het feit dat hun social media mogelijkheden straks een ‘vinkje’ worden in het totale palet. Zo van: dat hebben we ook gedaan. Dat kan natuurlijk niet met social media, maar is wel een risico.

Tot slot interessant vond ik toen we over de zoekopdrachten spraken. Het blijkt dat functie en locatie by far het meest gezocht worden. Bedrijfsnamen komen in de vrije zoekvelden relatief heel weinig voor. Blijkbaar is een sterk employer brand dus niet relevant op een jobboard om gevonden te worden, waarschijnlijk gaan die direct naar de website van de organisatie.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


644 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën