Het percentage interimmers binnen organisaties zal weer fors groeien wanneer de economie weer aantrekt. Zo is de algemene verwachting. Ook op management-niveau. Voor crisis-situaties, maar veel vaker voor projecten, aanvullen van het kennisniveau of het tijdelijke vergroten van de managementcapaciteit. Daarbij stijgt het percentage organisaties dat zelf de werving & selectie van interim-managers in de hand neemt, in plaats van via bemiddelingsbureaus. Veelal uit het netwerk van de opdrachtgever, maar ook de afdelingen HR en met name inkoop spelen een groeiende rol.

Maar waar moet je nu op letten bij het selecteren van een interim-managers. Wat maakt een interim-manager succesvol?

Jaap Schaveling, verbonden aan Nijenrode en het Instituut voor Interim-management, deed daar onderzoek naar. Een onderzoek waar hij vandaag op hoopt te promoveren. Een opvallende uitkomst is dat het stereotype beeld van een interim-manager, een charismatische, extravert leider, geen succesfactor blijkt te zijn. Maar wat dan wel?

Schaveling komt tot acht factoren die het meest invloed hebben op de tevredenheid van opdrachtgevers bij het inzetten van een interim-managers.

1. Een evenwichtige persoonlijkheid: zelfvertrouwen en emotionele stabiliteit, ook in stressvolle omstandigheden;
2. Ervaring en kennis die aansluiten op de opdracht;
3. Machtsbekwaam, maar ook sociaal afgestemd kunnen handelen;
4. De opdracht afbakenen en benaderen in de context van verbetering van de gehele organisatie;
5. Een goede ‘klik’ tussen interim-manager en opdrachtgever en heldere afspraken over het gewenste eindresultaat van de opdracht;
6. Een grondige diagnose over de opdracht, waarbij het probleem goed wordt gedefinieerd;
7. Een planmatige aanpak van de opdracht met realistische doelen en tijdframes en regelmatige voortgangsrapportage;
8. Adequate afsluiting van de opdracht met voldoende ruimte voor evaluatie met de opdrachtgever en overdracht naar de opvolger voor goede borging van de resultaten.

Schaveling komt verder tot de conclusie dat een uitgebreide voorselectie en betrokkenheid van een inkoopafdeling een negatieve impact blijkt te hebben op het succes van een opdracht. Een opvallende uitspraak, waar ik binnenkort nog dieper op in zal gaan.

Het promotieonderzoek van Schaveling, die eerder het boek Tijdelijk Leiderschap publiceerde, vormt de basis van een nieuw boek van zijn hand: Scoren met interim-management.

Over de Auteur

Hugo-Jan Ruts Hugo-Jan Ruts is zelfstandig interim-manager en adviseur. In zijn opdrachten werkt Hugo-Jan Ruts op het snijvlak van management, marketing en HRM. Hij doet dat vanuit verschillende rollen: interim(project)manager, co-manager, business-coach of adviseur. Zowel bij zijn voormalige vaste functies als bij zijn interim opdrachten is Hugo-Jan Ruts vooral actief bij HR-dienstverleners. O.a. W&S-, interim- en trainingsbureaus. naast het uitvoeren van interim-managementopdrachten adviseert hij in die sector over strategie, personal branding, internet en social media. (zie voor meer info: http://nl.linkedin.com/in/hugojanruts). Op 'RecTec' schrijft Hugo-Jan Ruts met name over recruitment van interim-managers en interim-professionals. Hij is verder initiatiefnemer van www.zipconomy.nl, het kennisplatform over de interimmarkt.


567 views | Reageer (2 reacties)
  • Niels Groenendijk

    Klinkt als een top checklist voor zzp aan het begin van een opdracht… een duidelijke doel / resultaat formulering is de basis van elk project!

    Verwacht ook een groei aan zzp…. minder specialisten intern, die moet je ook constant bezig houden, ook al is er niet echt een noodzakelijk project. Hierdoor slapen ze langzaam in en wordt hun specialisme (kern kwaliteit) niet meer op waarde geschaald.

  • Pingback: Afdeling Inkoop heeft negatief effect op kwaliteit ingehuurde interimmers | RecTec()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën