Vorige week schreven we over het Multiscope onderzoek dat liet zien dat we gemiddeld als Nederlander op zich niet zo krankzinnig ‘social media gek’ zijn. Zeven uur per maand vind ik persoonlijk geen enorme cijfers. Er zitten echter grote verschillen in gebruikers qua intensiteit, maar ook in de plekken waar men dan digitaal rondhangt. Yme van Hyves geeft regelmatig inzicht in deze cijfers, zo ook nu weer.

De cijfers zijn op basis van Comscore (internationale meting) en komen overeen met wat Hyves zelf meet en Facebook publiek naar buiten brengt.

Ik zal niet de hele statistieken van hem jatten, daarvoor moet je maar gewoon zijn bericht lezen. Wel een paar interessante observaties.

  • 1 op de 5 bezoeken (visits) aan een website door alle (ook niet hyvende) Nederlanders is aan Hyves, 1 op 2 Nederlanders en 7 op de 10 online Nederlanders bezoeken (uniques) Hyves
  • In bereik is Twitter net groter dan LinkedIn, maar in gebruik is LinkedIn een heel stuk verder
  • In relatieve zin groeit Facebook sterk (echter langzamer dan in andere landen), maar in absolute zin groeit Hyves op bijna alle fronten harder

Hoewel velen de dood van Hyves nu al een tijdje aankondigen laten de cijfers daar niets van zien. Natuurlijk is de procentuele groei er wel uit, Hyves heeft al 7,6 miljoen unieke bezoekers per maand. Facebook zit met 3,7 daar ver achter, maar groeit op zich hard (bijna verdubbeld t.o.v. juli 2009). LinkedIN heeft bijna 1,8 miljoen unieke bezoekers en is door Facebook aan alle kanten voorbij gegaan, want in juli 2009 zaten daar maar 700.000 unieke bezoekers verschil tussen (wel al in het voordeel van Facebook). Ook Twitter, met bijna 1,8 miljoen unieke bezoekers in een maand heeft inmiddels serieuze omvang en is LinkedIN inmiddels voorbij.

Persoonlijk vind ik de tijd die mensen op de site doorbrengen ook wel bijzonder. Bij Hyves is dat gigantisch, gemiddeld 281 minuten per bezoeker. Facebook zit met 53 minuten daar ver achter en Linkedin met 28 minuten nog veel verder.

Conclusie

Velen stellen al tijden dat Hyves als sociaal netwerk zijn beste tijd wel gehad heeft. Dat komt vooral verwacht ik doordat ze zelf veel meer acties zijn op b.v. Facebook en daar ontstaat inderdaad steeds meer activiteit. Ik merk het ook aan mezelf dat ik steeds minder op Hyves ben en steeds meer op Facebook. We moeten echter rekening houden met het feit dat de nieuwe media adviseurs niet representatief zijn voor Sociaal Media gebruik in Nederland. Hyves is nog steeds op alle fronten leidend en elke goede nationale campagne op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie zou dus een Hyves uiting moeten hebben. Facebook is secundair wat dat aangaat.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


3.158 views | Reageer (1 reacties)
  • Leuke aanvulling op Hyped: http://www.hyped.nl/details/20100412_interview/

    FD: “Als je in Amsterdam woont, tussen de 20 en 35 bent en in de media werkt, zit je op Facebook en je vriendjes ook”, verzucht De Vries. “Het is verleidelijk om dat op heel Nederland te projecteren. Facebook groeit wereldwijd heel hard en dan denken mensen dat dat in Nederland wel ten koste van ons moet gaat. Het blijkt voor sommigen moeilijk te bevatten dat dat niet zo is.”


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën