Applicaties vs the cloud

Door Bas van de Haterd op 09-04-2010 07:56.

Een technologische overweging dit keer, meer voor de technologie leveranciers in recruitment dan de recruiters zelf dit keer. Wat heeft nu de toekomst, gaat alles ‘the cloud’ in en wordt alles beschikbaar via het internet? Of hebben we straks nog steeds applicaties en stukjes software?

Toen ik deze vraag enige tijd geleden kreeg was mijn antwoord: ik verwacht dat alle data straks in ‘the cloud’ staat, maar dat er nog veel applicaties zullen zijn die deze data verwerken. Inmiddels ben ik gaan twijfelen.

Data in the cloud

Voor mij vast staat dat alle data straks in the cloud staat. In veel gevallen bij mij zelf is dat al zo. Werken Nieuwe Stijl is geschreven in Google Docs. Linkedin heeft veel gegevens naast mijn Google adresboek, beide in the cloud. Steeds meer van mijn presentaties maak ik in Prezi en daarmee staan deze ook altijd online. Data en informatie moet altijd beschikbaar zijn en niet toevallig afhankelijk zijn van een batterij die leeg is of een geheugenstick die je vergeten bent. Ook biedt dit veel meer mogelijkheden en beveiligingen, ondanks dat hier nogal eens moeilijk over gedaan wordt. Ik weet namelijk zeker dat dit blog keurig gebackuped wordt, terwijl als ik dat zelf zou moeten doen ik het vaak vergeet. Google Docs is veel beter beveiligd m.b.t. downtime en back ups dan mijn eigen harde schijf.

Applicaties

Waarom dan toch applicaties? Omdat deze beter gebruik kunnen maken van de mogelijkheden van een device. Alles online heeft de beperking van de browser en de browser technologie. Je kan dingen doen, maar je merkt bijvoorbeeld aan Farmville dat Flash games gewoon hun limiet hebben omdat het allemaal over een draadje moet (of door de lucht) en de rekenkracht van de PC daar niet optimaal voor is. Het is gewoon traag. Een applicatie kan echter afgestemd worden op b.v. je grafische kaart en daar optimaal gebruik van maken. Hetzelfde geldt voor applicaties op mobiele telefoons. Tevens bieden applicaties de mogelijkheid om iets veel gebruiksvriendelijker te maken (daar gaat het uiteindelijk om) en beter er uit te laten zien.

Waarom de twijfel?

Tot zover mijn mening tot afgelopen week. Waarom dan nu de twijfel? Daar hebben we Stekel aan te danken, Roeland Stekelenburg, hoofd digitale media van de NOS, die op Emerce stelde dat ze meer en meer naar de browser willen. Zijn statement: “We gaan publiceren op internet als het kan en enkel via applicaties als het moet”.

Aangezien ik Stekel hoog heb zitten luister ik dan aandachtig, waar zit de kink in de kabel m.b.t. mijn voorkeur en redenatie? Simpel: geld. De kosten voor een web app is veel goedkoper dan voor verschillende applicaties voor de vele verschillende platformen (Android, iPhone, Nokia, etc). Als ook Erik Huggers van de BBC hem bijvalt is het voor mij klaar, apps zijn een tussenstadium.

En toch…

Toch zie ik niet alle applicatie verdwijnen. Sommige zaken vergen nu eenmaal meer rekenkracht en daarvoor is het toch beter om optimaal gebruik te kunnen maken van processoren en andere onderdelen om een applicatie te hebben. Wel zullen de browsers steeds beter worden, meer mogelijkheden bieden en daarmee meer applicaties ‘hosten’. Ook zal er op OS gebied veel veranderen, ik heb hoge verwachtingen van Chrome OS voor netbooks en de iPad van Apple houdt de gemoederen ook al bezig.

De toekomst is nog niet geheel helder. Voor mij vast staat dat alle data uiteindelijk online komt te staan, ‘in the cloud’. Veel applicaties zullen ook 100% vanuit de browser worden aangestuurd de komende jaren, de tijd van eindeloze applicaties op mobiele telefoons of je computer gaat veranderen. Helemaal verdwijnen doen ze zeker de komende vijf jaar denk ik nog niet, misschien wel nooit.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


432 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën