Een grootschalig onderzoek van Multiscope geeft weer een hoop informatie en nieuwe inzichten in social media gebruik in Nederland.

Gemiddeld besteed een Nederlander zo’n 7 uur per maand op een sociaal netwerk. Dat klinkt niet al heel veel en dat is het ook niet, maar we praten hier over de gemiddelde Nederlander met internet, niet de digitale voorlopers. Een mooie tempering dus van heel veel suggesties dat alles in social media zit.

Enkele cijfers

Gemiddeld gebruikt men 1,8 social media websites naast elkaar. Slechts 3% kent geen enkele sociale media website, 11% geeft aan van geen enkele sociale media website lid te zijn of een profiel te hebben, 17% zegt de afgelopen maand geen sociale media website gebruikt te hebben.

Hyves en Youtube zijn samen goed voor 70% van de totale social media tijdsbesteding in Nederland. Twitter is inmiddels bekend bij 76% van de internet populatie. Youtube wordt wel veel gebruikt, maar relatief weinig mensen hebben daar een account.

Groeipotentieel

Wanneer we de huidige gebruikers vragen naar hun te verwachten gebruiksintensiteit in het komende jaar, zien we dat de meeste groeipotentie zit bij LinkedIn (+33%) gevolgd door Twitter (+26%).

Opvallend

Onderstaand staat een plaatje met de cijfers. Wat mij opvalt: Myspace is bekender dan Linkedin, hoewel veel, veel minder mensen er een profiel hebben. Google’s Picassa is bekender dan Flickr, wat mij ook zeer opvalt en verbaasd, maar blijkbaar heeft Google dat dus goed voor elkaar gekregen, hoewel volgens dit staatje Flickr wel meer groeipotentieel heeft (wat misschien wel zal vervallen als men een profiel wil aanmaken, dat is zeer gebruiksonvriendelijk namelijk).

1 Het percentage van de internetpopulatie dat deze social media website kent. (geholpen naamsbekendheid)
2 Het percentage van de internetpopulatie dat zegt een profiel / lidmaatschap bij deze social media website te hebben.
3 Het percentage van de internetpopulatie dat zegt deze social media website in de afgelopen maand te hebben gebruikt.
4 Aantal actieve gebruikers van deze social media website vermenigvuldigt met hun gemiddelde gebruiksintensiteit (uren per maand)
5 Het percentage van de huidige gebruikers dat verwacht in het komende jaar meer of minder gebruik te maken van deze social media website.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.391 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn