De magneet, de prijs voor creatieve campagnes in de arbeidsmarktcommunicatie. Tenminste, dat zou het moeten zijn. Helaas laat deze organisatie de laatste jaren zien niet al te veel kaas gegeten te hebben van een veranderende wereld. De site zit vol ‘typische reclamebureau beginnersfouten’ zoals dat in de online media heet en de winnaars zijn ook al jaren hetzelfde.

Kritiek van mij vorig jaar was dat er niet gekeken werd naar effectiviteit van campagnes. Want het is leuk dat de incrowd het geweldig vind, als het de doelgroep niet boeit heb je niets. In plaats van het effectieve gehalte overal toe te voegen kwam er daarvoor een aparte categorie: de effectiviteits magneet. Wat blijkt? De nominaties zijn te lachwekkend voor woorden.

Afgelopen jaar hebben we twee hele goede campagnes hier op RecTec bekeken. De eerste was de politie die een woordvoerder heeft geworven via Youtube. De tweede was de Twilliciteren op Twacatures van Energize.

Beide acties: 100% succesvol met 0 externe kosten, met een surplus aan gekwalificeerde kandidaten. Veel effectiever dan dat krijg je ze volgens mij niet.

De eerste actie weet ik is niet genomineerd, want de politie vond (terecht) dat ze het niet konden verantwoorden om belastinggeld uit te geven om genomineerd te worden voor een prijs. Het feit dat je moet betalen voor een nominatie is al vreemd, men streeft dus niet naar de beste campagnes, maar naar campagnes waar iemand (lees het bureau) belang heeft bij een prijs.

De tweede actie is mij door Energize verteld heeft zich wel aangemeld (Energize is zelf een bureau, dus heeft belang bij de publiciteit), maar dus niet genomineerd. Vreemd als je kijkt naar de andere drie nominaties: TNT Post (TMP Worldwide), Ministerie van Defensie (de PersoneelZaak) en UMC Utrecht (Steam). Immers moet je je afvragen hoe een duur bureau erbij betrekken op kan tegen de kosten van 0 euro en een paar uur werk die een zeer leuke actie als Twilliciteren heeft op het gebied van effectiviteit.

De conclusie: neem de magneten vooral niet te serieus meer bij de selectie van een bureau, het is duidelijk dat kwaliteit of effectiviteit geen doorslaggevende rol meer speelt in het proces.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


747 views | Reageer (7 reacties)
  • Pingback: uberVU - social comments()

  • adkop

    Jopla, platform van jongeren met een handicap heeft met een budget van 0 euro via twitter en linkedin een medewerker gezocht en gevonden. Kosten: 0 euro en wat tijd

  • Pingback: Wij tellen mee met de SJP! | HI-RE Interim Blog()

  • Pingback: wervingsvisies » Het blog van Wervingsvisie.nl » SJP – 2009 was een matig jaar()

  • Pingback: SJP – 2009 was een matig jaar | HI-RE Interim Blog()

  • @bvdhaterd, soms ben ik het wel wat met je eens. Ik twijfel ook wel eens aan die magneten, maar aan de andere kant is het ook wel weer goed misschien dat ze er zijn. Hier vind je mijn mening: http://blog.cornewielemaker.com/2010/05/20/land… Daarnaast is de SJP ook niet gestoeld op effectiviteit, daar zijn andere prijzen voor.

  • @enroc Ik denk dus niet dat het goed is dat ze er zijn. Ik denk dat ze inmiddels van een dermate dramatisch niveau zijn geworden dat het geen enkele stimulans meer is. Laten we even eerlijk zijn, jullie winnen er weer 5. Geweldig, volkomen onlogisch natuurlijk, want zovele bijzonders is er in de… hoeveel jaar loopt het inmiddels? niet meer aangepast. Een consequent beleid, vooruit. De consequentieprijs. Wat met mobypicture gedaan is: mooi, maar dat zat er dit jaar nog niet eens bij. Ook moet je de vraag stellen of er miljoenen euro's belastinggeld gestoken moeten worden in het werven van 600 mensen? Zie: http://www.rectec.nl/2010/04/22/defensie-wie-he

    Dat jullie opdrachtgever zichzelf 's ochtends nog in de spiegel kan aankijken (net als die van de marine en de luchtmacht) verbaasd mij persoonlijk.

    Totale verspilling natuurlijk, die mede (als je de interviews bijvoorbeeld een tijdje terug in Werf& leest) worden gebaseerd op: we winnen magneten, dus zijn goed. Niemand die kijkt naar enige vorm van effectiviteit en effectiviteit zou altijd overal in mee moeten spelen. Goed creatief is ook effectief, daar ben ik van overtuigd.

    Het eenvoudige feit ook dat geen van de SJP mensen en geen van de juryleden, terwijl ze het allemaal gelezen hebben, ook maar de moeite neemt om op deze post (of de vele andere kritiek die online te vinden is) reageert geeft wel aan in welk stenen tijdperk die organisatie daar leeft. Geen open discussie, geen uitleg, geen reacties, geen verstand van social media.

    Goede awards zijn een aanwinst voor een sector, daar ben ik van overtuigd. Slechte awards doen meer schade dan iets anders en de SJP was altijd al twijfelachtig (immers, het was een specifieke prijs omdat de campagnes doorgaans gewoon niet goed genoeg zijn voor gewone reclame prijzen), maar is de laatste jaren afgezakt tot een niveau waarop ze meer schade doen voor de markt dan goed.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën