Print revival?

Door Bas van de Haterd op 07-04-2010 11:59.

Komt print terug? Je zou het bijna denken als je het volgende bericht leest.

In 2009 las 68 procent van de Nederlanders dagelijks een krant. Dat staat voor 9,4 miljoen krantenlezers, een zelfde aantal als in 2008. De betaalde kranten hebben zelfs een 0,5 procent stijging van het bereik kunnen bewerkstelligen. Dit blijkt uit cijfers van NOM, dé bron voor printbereikonderzoek in Nederland.

Interessant is dan natuurlijk even iets verder te kijken naar de cijfers. Hoe verhouden bijvoorbeeld betaalde en gratis kranten zich.

Immers, in ‘de krant’ kan je niet adverteren, als je dat al zou doen. Je moet er één (of meer) kiezen.

De betaalde dagbladen hebben hun lezerspubliek licht zien toenemen (dagelijks 8,3 miljoen). De bevolkingstrend met een toenemend opleidingsniveau pakt positief uit voor de landelijke dagbladen. De groep gratis dagbladen trok minder lezers. Dit is grotendeels het resultaat van de gewijzigde distributiestrategie van De Pers.

Betaalde kranten zijn dus nog steeds onverminderd populair, volgens het bericht. De Pers heeft flink verloren, de rest valt mee. Volgens deze cijfers echter zou slechts 1,1 miljoen Nederlanders exclusief een onbetaalde krant lezen. Dat lijkt me persoonlijk wat weinig.

De bereikontwikkeling moet niet worden verward met dalende advertentiebestedingen; de Nederlandse dagbladen hebben in 2009 last gehad van dalende inkomsten uit (personeels-) advertenties.

Tja, dat is dan wel weer logisch, immers is het nog steeds als je kijkt naar ROI zeer onrendabel te adverteren in een krant. Immers, als je heel veel online betaald ben je 600 euro voor een jobboard posting kwijt, voor een kwalitatief uitstekend publiek helemaal in je niche. Probeer daar maar eens een flinke (kwart of halve) pagina krant voor te krijgen.

Zelf heb ik mijn twijfels bij de cijfers. 9,4 miljoen lezers die dagelijks de krant lezen waarvan slechts 1,1 miljoen exclusief een gratis krant komt mij onrealistisch over. Maar zelfs al liggen de cijfers een paar miljoen lager is het wel duidelijk dat ‘mijn wereld’ natuurlijk niet synoniem is voor ‘de wereld’ (maar dat wist ik al lang).

Wel interessant is de zinssnede: De bevolkingstrend met een toenemend opleidingsniveau pakt positief uit voor de landelijke dagbladen. Die trend zet namelijk door, dus als dat zo is komt het wel goed. Echter denk ik niet dat deze mensen zozeer op zoek zijn naar de krant als naar een betere duiding van het nieuws. De iPad zou daar wel eens een grotere rol in kunnen spelen, met een betaald abonnement op een goede nieuwsdienst, mogelijk verzorgt door wat we nu een krant noemen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


335 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën