Seth Godin over relevantie

Door Bas van de Haterd op 31-03-2010 11:05.

Seth Godin is één de mensen wiens boeken mij het meest beïnvloed hebben in mijn denken over marketing, arbeidsmarktcommunicatie en de manier van zaken doen in het algemeen. Vandaag had ik het genoegen hem weer een keer live te zien op het B2B marketing forum. Hij praat, zoals altijd, vooral over purple cows, bijzondere dingen, zaken waar anderen over praten.

Het gaat er om dat mensen over je praten, dat je organisatie zo bijzonder is dat je medewerkers er over praten, maar ook je partners, klanten en alle relaties.

De belangrijkste take-aways voor mij:

Business to business marketing is in de praktijk niet veel anders dan consumenten marketing. Het zijn mensen, ze geven alleen andermans geld uit. Voor mij zit arbeidsmarktcommunicatie altijd dichter bij B2B dan B2C marketing, maar het blijven mensen.

Seth Godin quotes / take aways:

Who will miss you when you’re gone? Wie zal je bedrijf missen als je er niet meer bent (niet de werknemers die hun loonstrookje missen). Als je dat niet meteen weet, zoek een andere werkgever.

Het gaat niet om massa marketing, het gaat om micro marketing. Het gaat niet om het bereiken van zoveel mogelijk mensen, maar de juiste mensen. Meer dan ooit in arbeidsmarktcommunicatie. Denk niet in aantallen, je zoekt maar één persoon voor die baan!

Twitter is geweldig omdat mensen niet geïnterrumpeerd worden, maar ervoor kiezen om je te volgen. Mensen geven je permissie om ze relevante informatie te geven en hebben op elk moment het recht die permissie in te trekken.

Het gaat niet om het vinden van nieuwe klanten voor je product, het gaat om het maken van nieuwe producten voor je klanten. Voor de arbeidsmarkt: het gaat niet om het vinden van werknemers voor je banen, maar voor het creëren van nieuwe banen voor je werknemers.

Toewijding komt voor succes. Tja, daar hoef ik niets meer aan toe te voegen.

De enige mensen die we volgen zijn heidenen. Alleen de mensen die iets bijzonders te melden hebben en dat op een bijzondere manier doet zullen een grote groep volgers hebben.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


883 views | Reageer (3 reacties)
  • Pingback: uberVU - social comments()

  • Irene den Ouden

    Snel, sneller, snelst! Cursus snelschrijven gedaan? Complimenten!

  • Nee hoor, live bloggen heet dat. Ik focus beter op luisteren als ik andere dingen doe 🙂


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën