Het is een tijdje niet voorgevallen maar sinds een half jaar zijn ze er weer: de sollicitanten die in een anonieme spam bom in een keer 50 open sollicitatiebrieven versturen. “Geachte heer / mevrouw” staat er dan, “graag doe ik middels dit schrijven een open sollicitatie bij uw opdrachtgevers!” of “Middels dit bericht wil ik kenbaar maken dat ik weer actief op zoek ben naar een nieuwe uitdaging”. Tja dat geloof ik meteen, maar wat doe je met zo’n bericht. Wij gaan als bureau niet op zoek voor kandidaten, daar hebben we ooit voor gekozen en dat gaan we ook niet veranderen. Volgens mij werken de meeste W&S bureaus op deze manier.

Wat is eigenlijk de verwachting van een kandidaat die op deze manier communiceert. Wil hij /zij dat ik zijn gegevens doorstuur naar al onze opdrachtgevers? Willen ze geïnformeerd worden over openstaande vacatures (daar hebben wij een site voor), willen ze 50 ontvangstbevestigingen met verschillende werkgeversnamen erin! Wie het weet mag het zeggen. Uiteraard kan ik ze opnemen in ons bestand, maar wellicht is het slimmer als een dergelijke kandidaat 100 corporate recruiters / hr functionarissen in zijn regio linkt op linkedin. Is in ieder geval een stuk persoonlijker en het resultaat is waarschijnlijk een stuk beter. Zijn deze kandidaten dan te lui om persoonlijke aandacht te besteden aan een doordachte open sollicitatie?

De dieperliggende vraag is eigenlijk “wat doen wij verkeerd (misschien als branche) dat kandidaten op die manier solliciteren”.  Want kennelijk loont het om op deze manier kenbaar te maken dat je op zoek bent naar een nieuwe baan. Kennelijk stralen wij uit dat we graag dergelijke berichten ontvangen! Ik hoor graag de gedachtes en bevindingen.

Over de Auteur

Jeroen Bergen Na het mijn studies Personeel & Arbeid en Personeel wetenschappen heb ik reeds in 1998 gewerkt voor een vacaturesite voor ICT professionals. Vervolgens ben ik in 2000 bij Primatch begonnen als HRM consultant. Sinds 2005 ben ik partner binnen Primatch. Ik heb een grote interesse in het functioneel gebruik van nieuwe media en de toepasbaarheid voor het HRM werkveld. Ik ben er van overtuigd dat op dit vlak nog veel te winnen valt. Via Rectec zal ik jullie op de hoogte houden van mijn bevindingen en ontwikkeling op de arbeidsmarkt, het P&O werkveld, arbeidsmarktcommunicatie en andere zaken, waar ik me druk over maak, me verbaas, erger, of enthousiast van kan worden.


693 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën