Is recruitment een vak?

Door Bas van de Haterd op 23-03-2010 08:02.

Om maar eens een knuppel in het hoederhok te gooien: is recruitment wel een vak?

De laatste weken / maanden lees ik het weer overal te pas en te onpas. Recruitment is een vak dat mensen serieuzer moeten nemen. De vraag is echter: is dat zo?

Ik ken redelijk wat IT’ers en die stellen stuk voor stuk, zonder uitzondering, dat de beste recruiters altijd een IT achtergrond hebben gehad. Die begrijpen tenminste waar je het over hebt, die kunnen tenminste inhoudelijk een oordeel vellen of het wel of niet een baan is die inhoudelijk past.

Dezelfde ervaring heb ik persoonlijk met marketing functies. Ik heb mening gesprek gehad met marketing managers die matige kandidaten keer op keer krijgen, waarbij ik in een aantal gevallen wist dat veel betere niet door het eerste selectie proces waren gekomen. Waarom? Omdat de recruiters bij dat bedrijf het verschil tussen marketing en (marketing)communicatie niet begrepen en ook niet wilde leren. Natuurlijk is dit deels door een matige aansturing van de recruiter door de lijn, maar is het wel mogelijk om echt een vakgebied waarvoor je werft te begrijpen als je er geen ervaring mee hebt?

Vacatureteksten

Dit komt ook veel terug in de vacature teksten die je online ziet. Iedereen klaagt steen en been over hoe slecht deze doorgaans zijn, maar ligt de basis daar niet aan een gebrek aan inlevingsvermogen bij de recruiter die ze opstelt? Als ik kijk naar veel teksten die ik op Marketingfacts Jobs zie langskomen vraag ik mij in veel gevallen af of de recruiter wel enig benul heeft van de functie en waar marketeers nu eigenlijk warm van worden.

Nuances

Natuurlijk is er veel op af te dingen, want enkel inhoudelijke kennis kom je in het recruitment vakgebied ook niet ver mee. Toch is diepgaande inhoudelijke kennis van het vak waarvoor je werft in mijn optiek essentieel. Een gesprek is ook maar heel beperkt in de mogelijkheden om iemand te beoordelen.

Een opmerking die mij in dit kader ook nog steeds bij staat is dat er regelmatig al een ‘niet recruiter’ tot recruiter van het jaar is gekozen door Recruiters united. Zoals de laatste: MariĂ«lle Sijgers, een directeur. Iemand die het hele proces anders had ingericht om zo goed mogelijk te voldoen aan de organisatie behoefte.

Natuurlijk heeft de lijn een ‘breng plicht’, maar recruiters hebben ook een ‘haal plicht’. Men moet wel heel goed weten wat de te werven kandidaat nu eigenlijk gaat doen. Men moet ook af en toe eens kijken naar de vorm waarin het werk gedaan wordt en of de functie zoals deze was nog wel in exact dezelfde vorm moet blijven bestaan.

Als je dan dat laatste bekijkt zeg je juist: ja, recruitment is een vak, maar veel breder dan het nu wordt uitgevoerd. Als je puur kijkt naar het werven en selecteren moet je je denk ik afvragen: is recruitment een vak? Of zijn het competenties die je moet leren bovenop vakinhoudelijke kennis?

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


890 views | Reageer (14 reacties)
  • Pingback: uberVU - social comments()

  • Patsj

    @Bas Op het moment dat mensen weer op hun achterste poten gaan staan om te verkondigen dat hun professie (in dit geval recruitment) echt wel een vak is, dan moet je op je hoede zijn. Hoe vaker ik mensen zoiets hoor verkondigen, hoe meer twijfels ik krijg of dat nu de waarheid is.

    Nu vraag ik me allereerst af: wat is (jouw) definitie van 'een vak' ?

  • @Patsj: ai, uitstekende wedervraag en ik sta dan even met een mond vol tanden. Inderdaad, een definitie van een 'vak'…

    Wat ik denk dat ik zou zeggen is iets waar je echt veel ervaring en opleiding voor moet hebben. Iets dat je er niet 'bij doet' of 'uit het niets kan doen', maar dat is zeker geen sluitende definitie. Ik heb gewoonweg even geen antwoord voor je vrees ik.

  • annemariestel

    Een 'vak' of 'professie' wordt doorgaans gedefinieerd door: er is een (wetenschappelijke) definitie, c.q. er wordt onderzoek naar gedaan, er is een 'beroepsgroep' die ook op de een of andere manier geformaliseerd is (b.v. het NIP voor psychologen of de NVP voor P&O'ers) en er is een voor iedereen toegankelijke 'body of knowledge', kennis waarvan de beroepsgroep de validiteit onderkent. Deze definitie toepassend is recruitment mijns inziens (nog) geen vak.

  • Patsj

    @ Annemarie Klinkt aannemelijk. Ik zie recruitment ook niet echt als een vak, maarja; hoeveel echte ambachten (om maar eens een vergelijkbare term er tegenaan te gooien) zijn er nog?

    Echte vakmensen zijn mijn inziens: timmerman, metaalbewerker, programmeur, slager, etc. Maar anno 2010 zijn er niet meer zoveel vakmensen van de oude stempel, mede door mechanisatie en opschaling.
    In de hedendaagse economie kun je al geld verdienen met minder specifieke talenten als organiseren, communiceren en de juiste eindje aan elkaar knopen (denk aan recruitment).
    Is dat erg? Niet echt.

  • Wordt leuke discussie zo, dank! Ik denk echter dat als je de definitie van Annemarie legt naast de beroepsgroepen van Patsj dat die wel scheef gaan. Programmeurs hebben namelijk geen beroepsgroep bijvoorbeeld. Toch ben ik het met Patsj eens dat het een echt vak is (dat ook door veel niet vaklieden wordt uitgevoerd, zoals met elk vak).

    Marketing zou in deze bijvoorbeeld weer wel een echt vak zijn, volgens de definitie van Annemarie, maar ik denk dat Patsj daar anders over denkt 🙂

    Maar tot op heden vinden mensen recruitment hier dus geen vak…

  • michielvanbeek

    Gaat het in deze discussie over Recruitment, of over de definities van 'vak' en 'professie'. Recruitment is een vak, laten we daar niet moeilijk over doen.

    Je kan het als ieder ander vak leren en sommige zijn er beter in dan anderen. Een ervaren recruiter moet binnen iedere branche een goede VOORselectie kunnen doen. Specialisme in recruitment is onnodig. Let op het woordje VOOR…. De recruiter moet iemand aanleveren aan de 'eindgebruiker' die de uiteindelijke EINDselectie voor zijn/ haar rekening neemt.

    Naast een goede selecteur (ik laat de definitie van goed even achterwege), moet een recruiter ook sterk zijn in arbeidscommunicatie en de juiste wegen kennen (online en print) om de juiste doelgroep te bereiken.

    Een mooi vak dus!

  • annemariestel

    Tja, ik zie ook wel een verschil tussen 'professie' en 'ambacht'; dat laatste heeft toch wat meer van 'met je handen'. Een professie kun je desnoods in een paar maanden leren, voor een ambacht is meestal meer tijd nodig. Wat is recruitment dan? Een multidisciplinair en deels zelfverzonnen mengelmoesje van marketing, verkoop, P&O en fingerspitzengefĂĽhl? Net als met arbeidsmarktcommunicatie pleit ik toch wel voor een eigen plaatsje hoor. Waar blijft die hoogleraar?

  • tonrodenburg

    Ha die bas,
    is er een mooier slot aan jouw pleidooi te breien dan een oproep aan eenieder te doen voor het nomineren van die 'beste recruiter'van nederland? Kijk op http://www.recruitervanhetjaar.nl Dat is de plek om je hartekreet te uiten en iemand in het zonnetje te zetten waarvan jij vond dat hij/zij het vak als lichtend voorbeeld dient.

    De jury van deze verkiezing zal bij de beoordeling van de cases letten op:

    •effectiviteit (zijn de vacatures binnen de gestelde termijnen en binnen het gestelde budget vervuld?)
    •efficiency (cost per hire; verhouding tussen middelen en resultaat, passen de gekozen middelen bij de vraag en de doelgroep)
    •innovativiteit, originaliteit en creativiteit
    •je eigen rol en bijdrage (professionaliteit, resultaatgerichtheid, creëren van draagvlak)
    •bijdrage aan de positionering en het werkgeversimago van de organisatie.

    Ik hoop dat we de beste cases van het jaar boven water krijgen. Hoor ze graag! Dank!
    hartelijkste groet
    Ton

  • Patsj

    @ Ton Bedankt voor je poging om de discussie positief te beeindigen

    @ Bas, idee voor volgende blog. Gezien de – vaak discutabele – nominaties en winnaars (met als grootste fans zichzelf en hun eigen vriendenkring);
    1) wat is nog de toegevoegde waarde van ” … van het jaar” verkiezingen?
    en
    2) hoe serieus kun je de ” … van het jaar” verkiezingen nog nemen?

  • Dat is een blog waar ik me niet aan ga wagen, aangezien ik daar niet objectief in kan zijn. Ik heb zelf natuurlijk niet voor niets Digitaal-Werven opgericht als tegenhanger van Succesvol werven, om exact die vraag die je stelt: de discutabele nominaties en winnaars toen. Ik ken het proces van Digitaal-Werven dus uitstekende, maar ik weet ook zeker dat er, terecht, veel kritiek is op de nominaties en winnaars daarvan.

    Maar mocht jij als observant er een gastblog over willen schrijven nodig ik je bij deze van harte uit.

    Overigens heeft blogger Marcel Tankink hier al een keer wat over gezegd, dat een award niet alles zegt over de kwaliteit van een recruiter. http://www.rectec.nl/2010/01/21/ich-bin-ein-rec

  • Patsj

    @ Bas, bedankt voor het aanbod.
    Ben er nog niet uit of ik uit het juiste hout gesneden ben om een blog te schrijven…zal er eens over nadenken.

  • jeroenbergen

    @ bas leuke essentiële vraag stel je hier! Denk dat jij en andere gelijk hebben als je stelt dat recruitment (nog) geen vak is. Ik zou opteren voor een zet van samengestelde specialisme. De onderdelen waaruit dit samengesteld specialisme bestaat zijn reeds genoemd. In mijn opinie is iedereen (tja echt iedereen) in staat werving en selectie trajecten te verzorgen. Elke ondernemer / manager kan het zelf, de vraag is hoeveel tijd resources hij / zij er in wil steken. Als de conclusie is dat hij / zij daar maar beperkt tijd voor wil / kan vrijmaken dan legt hij dat werk neer bij een specialist. Vergelijkbaar met een reclamebureau. “Reclameman” zijn is ook geen vak, maar een specialisme binnen het marketing communicatie werkveld! Ook voor het specialisme van reclameman geld dat iedereen het kan, alleen is de een er beter in dan een ander.

  • Pingback: Toekomst van recruitment: in de lijn | RecTec()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën