Merkwaardige procedure

Door Bas van de Haterd op 19-03-2010 07:48.

Een merkwaardige procedure, en de term merkwaardig moet je dubbelzinnig oppakken zoals Ton Rodenburg dat altijd bedoeld. Het is waardig aan het merk en merkwaardig genoeg om op te vallen. Via Sales is een vak kwam op ik op deze vacature bij ‘La Red’. Er is natuurlijk nogal wat op de vacature aan te merken, maar de procedure is bijzonder en zeer goed passend bij de functie:

Procedure:

Offertes schrijven is een wezenlijk onderdeel van je functie, daarom vragen we je om jezelf aan te bieden via een offerteproces. We ontvangen je offerte graag via mail op [e-mail adres], uiterlijk 23 maart 2010, in lettertype Arial 10 en met maximaal 1300 woorden. De offertepresentatie zal op 26 maart as. in de middag in Delft plaats vinden. Indien je daarvoor uitgenodigd wordt ontvang je hier op woensdagavond 24 maart een uitnodiging voor. Inlichtingen: telefoon [nummer]. Een assessment kan onderdeel uitmaken van het selectieproces.

Als eerste is het natuurlijk iets bijzonders, een offerte traject voor jezelf starten. Goed gedaan, past bij de sales functie en geeft je meteen inzicht in één van de kern kwaliteiten die benodigd is.

Ook geeft men duidelijk de kaders aan. Dat haalt wat onzekerheid weg die velen meteen hebben. Het begrip offerte traject is namelijk heel anders als je een verleden hebt met het verkopen van machines van miljoenen of bij een kaasboer vandaan komt zeg maar. Het lettertype bepalen gaat misschien wat ver, maar het geeft ook aan wat voor soort organisatie het is denk ik.

Daarnaast omschrijft men keurig de procedure, met de data waarop je een reactie krijgt en wanneer je mag presenteren. Strak. Keurig.

Ook geeft men verschillende contactmogelijkheden (telefoonnummer en mail adres), dus dat is ook keurig. Jammer van de afsluiting. Een assesment is onderdeel van de procedure of niet. Bij een begrip als kan betekend dat dat je het alleen bij twijfel doet en bij twijfel moet je niet inhalen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


495 views | Reageer (4 reacties)
  • Pingback: uberVU - social comments()

  • tonrodenburg

    Ha bas en Rikkert,
    het is inderdaad voor een gedeelte briljant voorbeeld van merk-waardig werven. en dat gedeelte zit hem eigenlijk alleen in het staartje van de vacature: een merk-waardige recruitment dialoog. En dat merk-waardige stukje tekst is dan ook nog eens vooral gericht op het 'merk': verkoper, en veel minder op het merk 'la red'.

    Daarmee is het eerder een merkwaarig voorbeeld van 'jobmarketing' dan van employer branding voor La red. . Want in de hele vacature stelt het bedrijf 'la red' zich erg summier voor. En houdt zich een beetje in, en vertelt vooral wat het bedrijf doet, maar laat de kans om te vertellen wie ze ZIJN, onbenut. En daar gaat het eigenlijk om in dit vak. Wie is dat eigenlijk, dat La red? Wat is de spirit van de tent? waarom is dit een briljant en geinspireerd bedrijf? Wat maakt ze zo bijzonder? en daarmee een antwoord op de essentiele vraag in arbeidsmarketing: “why would a talented person WANT to work here?”

    Leuke post bas, en leuk om er op te reflecteren!

    hartelijkste groet
    ton

  • Hoi Ton,

    Ik vind het juist totale onzin dat La Red iets zegt in de vacature over het bedrijf. De vacature staat immers op de eigen site, dus alle informatie over het bedrijf is totaal overbodig. Op een vacaturebank zou deze tekst te summier zijn, maar op de eigen site is het overbodige informatie wat mij betreft

  • tonrodenburg

    ha bas, helemaal gelijk..dacht inderdaad in snelheid dat het op een jobboard stond..ik trek mijn 'commentaar' helemaal in. De site geeft inderdaad echt wel een gevoel dat dit een blijkbaar heel inhoudelijk en serieuse partij is in het veld waarion ze werken. In haar inhoudelijkheid een goed voorbeeld van een kennisbedrijf.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08landmacht_tram_03landmacht_tram_06

Categoriën