Bushmills is een bekend Iers Whiskeymerk. Een premium brand zoals dat heet, een merk voor fijnproevers. Ik ken het toevallig omdat mijn vader en broer er beide van houden (zelf ben ik geen Whiskey drinker) en ‘men’ geeft er doorgaans hoog van op.

Bushmills heeft nu een prachtige actie: make it at Bushmills. Je kan je hiervoor aanmelden via de Facebook pagina. Je mag dan in 1608 karakters (refererend naar het jaar waarin Bushmills voor het eerst op de markt kwam) uitleggen waarom jij de beste persoon van jouw land bent om mee te mogen naar Bushcamp. Je mag ook een video maken om dit te laten zien.

De wereldwijde winnaar krijgt 30 dagen verblijf aan de Ierse noordkust en als eerste niet Ier ooit de mogelijkheid zijn eigen Bushmills whiskey blend te maken.

Premium merk, premium baan

Wat maakt deze actie nu briljant? Het feit dat men mensen laat strijden voor deze ‘baan’. Men zet het maken van Whiskey bij Bushmills weg als een eer en zeker weten dat velen dit ook zo zullen zien. Ze hebben niet voor niets bijna 22.000 fans al op Facebook en velen zullen ‘devoted’ fans van dit specifieke merk zijn.

Door nu een wedstrijd te maken voor ‘een baan’ (hoewel het niet echt een baan is natuurlijk) zet men werken bij Bushmills ook neer als een premium carrière, perfect in lijn met de merkwaarde. Ook op de vervolg werving zal dit een positief effect kunnen hebben, werken bij Bushmills is iets waar je trots op moet zijn en het is een eer als je er aangenomen wordt.

Bij-effect

Wat verder bijzonder interessant is aan deze actie is dat men het verhaal van Bushmills verteld, een sfeer neer zet in een video die men wil zien. Immers, mensen die kans willen maken op deze prijs zullen de video bekijken. In de video wordt duidelijk gerefereert aan de sfeer en cultuur om bij Bushmills te werken.

Een interessant bij-effect zal zijn dat men door deze actie de fanbase op Facebook zal vergroten. De mogelijkheden die men hier op marketing gebied mee creëert zijn natuurlijk groot.

Puntje van kritiek

Men maakt geen optimaal gebruik van de social media. Het inschrijf formulier loopt via Facebook, maar haalt geen gegevens uit Facebook. Erg jammer dat ze hier niet de Facebook API voor aanspreken en de reeds aanwezige informatie meteen invullen (indien je hier toestemming voor geeft).

Het inzetten van social media voor werving geeft juist de mogelijkheid om gegevens uit iemands profiel op te halen. Niets is zo irritant om juist in een social media applicatie nog iets extra’s te moeten invullen. Dat is toch wel een gemiste kans.

Ook is er geen mogelijkheid tot het viraal verspreiden van de boodschap. Misschien dat men bij Bushmills verwacht dat dit niet gebeurt omdat er maar één persoon per land naar Bushcamp mag, maar ik denk dat ze daarmee serieus de kracht van social media onderschatten. De ‘tell a friend’ of ‘post on your facebook wall’ opties werken doorgaans erg goed.

Zeker aangezien men stelt dat men op zoek is naar een avontuurlijk en levenslustig type, iemand die houdt van whiskey en het verhaal van Bushmills wil delen met de rest van de wereld.

Dat laatste faciliteert men dus niet, het delen van het verhaal van Bushmills met de rest van de wereld. Daar ligt een gemiste kans.

Conclusie

Ik vind het een briljante actie. Men zet werken bij Bushmills neer als een premium baan waar je voor moet strijden. Dit is ook geheel in lijn met het merk, want werken bij een discounter zal moeilijk te positioneren zijn als ‘premium werk’. Men versterkt hiermee het gevoel van de huidige werknemers en stimuleert hiermee de kwaliteit van sollicitaties voor nieuwe werknemers.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


709 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën