Onboarding: kleine details

Door Bas van de Haterd op 16-03-2010 07:23.

Onboarding gaat over een kandidaat betrekken bij je organisatie van het moment dat hij tekent tot het moment dat hij daadwerkelijk begint.

Meestal zijn er veel kleine details die een kandidaat eigenlijk graag wil weten, maar nooit gevraagd heeft of misschien niet aan toe komt te vragen. Via een afgeschermde site kan een organisatie deze details wel bieden. Wat voor details kan je zoal aan denken?

Kleine details zijn misschien niet de juiste benaming van alles in dit artikel, het is meer een opsomming van mogelijkheden die je ook nog in een onboarding portal kan bieden. Zeker nog niet compleet, maar zomaar wat suggesties.

Agenda

Een agenda vast online zetten voor die persoon. Het voordeel hiervan is dat de persoon ziet wat hij de eerste weken te doen krijgt zodat hij zich hier vast op kan voorbereiden, indien noodzakelijk. Ook kan de persoon zelf al bepaalde afspraken inplannen zodat dit niet tot problemen hoeft te leiden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het feit dat hij op een bepaalde dag sport en dan dus echt op tijd weg moet. Een late afspraak die middag of een afspraak aan de andere kant van het land kan dan tot frictie lijden.

Start tips

Eenvoudige dingen die je in de UK vaak ziet zijn tips voor de eerste dagen. Een kalender die aftelt naar de eerste dag van de start bijvoorbeeld, met op bepaalde dagen bepaalde tips. Hierbij valt te denken aan:

  • 3 dagen voor de start: heb je al gecontroleerd hoe laat je ongeveer weg moet, hoeveel file er staat, hoe laat de treinen gaan.
  • 1 dag voor de start: heb je al bedacht wat je aan trekt op de eerste werkdag, met natuurlijk een link naar de ongeschreven regels van de dresscode.
  • Heb je bij eventuele calamiteiten het telefoonnummer van het werk ingeprogrammeerd als je te laat bent?
  • Heb je je agenda gecontroleerd om te zien welke afspraken je al hebt?

Andere details

Andere dingen die je bijvoorbeeld kan melden is de ‘lunch situatie’. Is er een lunch? Is het gebruikelijk (op jouw afdeling) zelf brood mee te nemen? Natuurlijk is dit niet dwingend, maar het is wel handig om te weten.

Wat voor soort computer krijg je is soms ook wel belangrijk, mag je je eigen laptop gebruiken? Krijg je een mobiel van de zaak met apart nummer of niet?

Een ander interessant punt (wat ik zelf wel eens ben tegen gekomen) is: waar moet je eigenlijk exact zijn. Ik heb ooit meer dan een half uur voor een deur gezeten terwijl er achteraf veel mensen al binnen waren. De hoofdingang was nog dicht, maar er bleek een zij-ingang te zijn met een bel, waar niemand me iets van verteld had.

Zo zijn er ongetwijfeld nog veel meer details die op een eerste werkdag van belang zijn. Kleine dingen die je kan melden op een dergelijke portal. Suggesties zijn uiteraard van harte welkom.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


431 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriƫn