Onboarding: kennismaking

Door Bas van de Haterd op 15-03-2010 08:08.

Onboarding is het proces waarbij de kandidaat al betrokken wordt bij het bedrijf voordat hij daadwerkelijk in dienst is. Dus het moment tussen aanname en begin bij de werkgever.

Tijdens deze periode is het mogelijk de nieuwe werknemer te introduceren met het bedrijf en zijn collega’s. Omdat werknemers steeds sneller productief moeten worden, ze blijven doorgaans ook korter, is het van belang de inwerk periode zo efficiënt mogelijk aan te vangen. Een persoon vast laten kennismaken met de organisatie en zijn collega’s kan via digitale middelen eenvoudig.

Kennismaken met het bedrijf

Elk bedrijf is een samenzwering tegen de buitenwereld. HR adviseur Jelle Dijkstra pleit bijvoorbeeld al jaren voor ‘eenduidig HR jargon’, zodat met een bepaalde term bij elk bedrijf hetzelfde wordt bedoeld. HR3.0 noemt hij dat, semantisch HR jargon zodat we niet enkel woorden gebruiken, maar ook begrijpen wat iemand zegt.

Eén van mijn eerste banen was als vakkenvuller bij Albert Heijn. In de opslagruimte hing een A4’tje met daarop: ‘afko’s van AH’, de afkortingen die gebruikt werden en wat er mee bedoeld werd. Handig, want je wist tenminste zonder heel dom over te komen dat iemand het over de supermarkt manager had als men sprak over ‘de sm‘ en dat de levering van goederen ‘de zaan‘ werd genoemd. Het jargon benoemen kan één onderdeel zijn van informatie vertrekken.

Een ander punt zijn bijvoorbeeld de huisregels. Bijna geen bedrijf heeft nog een dresscode uitgeschreven, maar overal heersen ongeschreven regels. Zo las ik recent een interview met McKinsey waarin stond dat ze nooit de eerste zouden zijn die hun das af doen in een meeting, maar als klanten zelf nooit een das dragen ging men daar in mee. Ook heb ik ooit bij een bedrijf gezeten waar ik te horen kreeg dat een jasje niet op prijs werd gesteld, alleen als je naar klanten ging.

De ongeschreven huisregels zijn één van de zaken die je kan communiceren via een onboarding portal, zodat een nieuwe werknemer weet wat hij kan verwachten.

Kennismaken met het pand

Bij een kleine organisatie niet altijd nodig, hoewel soms ook handig. Bij veel grote bedrijven kan het zeer prettig zijn te weten waar welk onderdeel zit, wie op welke plek zit (bij vaste werkplekken), hoe het pand is ingericht, waar bij flexibele werkplekken wat de bedoeling is (stiltekamers, overlegruimtes, etc).

Eenvoudige plattegronden of mooie 3D visuele weergaves van de locatie of locaties zelf, parkeerruimte en noem het maar op kunnen de start erg vereenvoudigen.

Kennismaken met collega’s

Niet is zo spannend op een eerste werkdag als de vraag: wat voor collega’s krijg ik? Ook is het belangrijk om niet in de eerste week meteen een verkeerde indruk te maken of mensen tegen het hoofd te storen.

Daarnaast is het prettig om vast een gezicht te hebben bij de namen met wie je moet samenwerken. Persoonlijk ben ik bijvoorbeeld heel erg visueel ingesteld, maar verschrikkelijk slecht in namen als ik ze hoor. Als ik ze zie met een foto daarentegen onthoud ik ze doorgaans wel snel. Een online smoelenboek is voor mensen zoals mij een grote pré dus.

Hier kan eventueel ook middels korte video boodschappen al een introductie van een aantal collega’s worden toegevoegd. Ik kan me indenken dat mensen vast aangeven hoe je ze voor het hoofd kan stoten bijvoorbeeld. Persoonlijk zou ik iets zeggen als: ‘geen ochtendmens, dus stoor me niet met lastige zaken voor mijn derde kop koffie en wil je vrienden maken, neem een kop koffie mee‘ of iets in die richting. Ik heb ooit een zakenpartner gehad die in het hele begin al stelde: ik ben niet iemand die vaak op tijd komt, dat is niets persoonlijks, ben daar gewoon heel slecht in. Dan vergeef je het hem een stuk makkelijker als hij te laat is dan iemand die ook altijd te laat is, maar niets aangeeft en elke keer beterschap beloofd.

Online kennis maken, middels foto’s en/of korte video’s met je nieuwe collega’s biedt een extra dimensie. Je kan ook makkelijker bij kennismakingsgesprekken, indien die er zijn, iets verder de diepte in. De basis is immers al meegegeven.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


922 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën