Twee weken geleden schreef ik op deze site al een stukje over corporate recruitmentsites, wat we van elders kunnen leren. Daarin keek ik onder andere naar leermomenten bij E-Commerce webshops en financiële dienstverleners. Dit keer wil ik kijken naar de Beagle, het multimediale project van de VPRO dat in de kielzog van Darwin de wereld over reist.

Natuurlijk hoor ik mensen al denken: budgetten zijn gigantisch in dit geval, men heeft veel media aandacht dus het trekt wel. Natuurlijk allemaal waar, maar laten we heel pragmatisch kijken wat de Beagle geweldig doet en hoe dat ook toepasbaar is voor arbeidsmarktcommunicatie.

Laat ik beginnen te stellen dat ik de Beagle één van de redenen vind waarom mijn mening over de publieke omroep (afschaffen of niet) is bijgesteld. Het is typisch zo’n project dat zonder de steun van de overheid er nooit zou komen, maar volgens mij meer dan de moeite waard is. Ik ben dus Beagle fan en dat zal misschien in dit stuk ook wel doorschemeren. Het gaat er mij echter vooral om wat deze (online) crew ongelofelijk goed doet en hoe dit ook op andere terreinen toepasbaar is.

Hergebruik van materiaal

Eén van de dingen die ik heel krachtig vind bij de Beagle is dat men veel materiaal verzameld en dit allemaal naar buiten brengt. Op TV heeft men maar heel beperkte tijd voor een uitzending, maar op het internet is die ruimte onbeperkt. Er is dus een heel ander denken nodig op dit vlak, wat bij het Beagle project duidelijk is doorgedrongen.

Op de bovenstaande landkaart is duidelijk te zien wat ik bedoel. Video’s, foto’s, nieuw en twitter berichten gebonden aan de locatie waar ze zijn gemaakt. Het gaat niet alleen om die 45 minuten TV, het is een totaal beeld van de hele crew van mensen.

Krachtig is ook dat men de gebruiker in control laat. Er zitten filters op, zoals hiernaast te zien is. Je kan kiezen op type berichten (foto’s, video’s, nieuwsberichten, twitter), je kan kiezen op onderwerpen, je kan kiezen van groepen (wetenschappers, gasten, kunstenaars) en je kan zelfs selecteren op de persoon.

Recruitment toepassing

Dit is denk ik erg goed toepasbaar bij bedrijven die meer in de maak projecten zitten. Denk aan bouwbedrijven die foto’s en video’s hebben van hun constructies, bedrijven die betrokken zijn geweest bij bijvoorbeeld de aanleg van de nood-zuid lijn, de Amsterdam Arena of een ander voetbalstadion, in welke vorm dan ook. Scheepsbouwers, maar ook metaalbouw bedrijven die bijvoorbeeld puien zetten in winkelpanden. De mogelijkheden zijn eindeloos, doorgaans heeft men veel materiaal al en anders is het heel eenvoudig te maken. Dit materiaal aanbieden geeft een goed beeld van wat de organisatie nu daadwerkelijk doet.

Wel essentieel, dat is ook wat de Beagle doet, is het goed rubriceren van deze informatie. Per categorie, maar in het geval van bedrijven zeker ook per periode bijvoorbeeld. Het is belangrijk om te laten zien wanneer je bepaalde projecten hebt gedaan en welke groei je als bedrijf bijvoorbeeld doormaakt.

Live informatie

Een ander interessant facet van de site vind ik de live informatie die geboden wordt, wanneer mogelijk. Natuurlijk heeft de Beagle een probleem dat men de wereld rondzeilt en daarmee dus niet altijd even goede verbinding heeft. Toch biedt men de mogelijkheid om via de Live webcam te zien wat er aan boord gebeurd, heeft men een dashbord met de windsnelheden, winrichting, etc. Deze widget heeft ook de mogelijkheid om ge-embed te worden op iedereen zijn website, Hyves profiel of noem het maar op.

Verder biedt de Beagle niet alleen de mogelijkheid om een standaard widget te bouwen, maar ook om deze helemaal aan te passen naar je eigen wensen. Wil je alleen de foto’s die er komen, dat kan bijvoorbeeld.

Recruitment toepassing

Natuurlijk zijn er maar weinig mensen echt geïnteresseerd wat er in je bedrijf gebeurt. Net als bij de Beagle zijn er maar weinig mensen die weten wat een windsnelheid van 7,8m/s is (hard of niet?) en kijken echt geen duizenden mensen naar de live webcam. Toch is dit iets extra’s wat niet per sé veel hoeft te kosten. Dergelijke informatie kan een interessant zijn voor bepaalde groepen ‘nerds’, de echte vakidioten. Dat zijn vaak wel de mensen die je graag binnen je bedrijf hebt. Zo heeft Marktplaats bijvoorbeeld in hun pand een meter lopen met het aantal advertenties dat er die dag gepost is. Dat zou ook perfect passen op een corporate site, waarbij echte online media vakidioten dat hele interessante informatie vinden. Het gaat daarbij niet om de grote massa, maar wel om die paar uitzonderingen, die geeks, die je als bedrijf misschien juist wel wilt hebben.

De mogelijkheid van mensen om jouw informatie te delen met anderen vergroot je bereik alleen maar. Het aanbieden van de informatie die je hebt creëert fans. Als je deze fans jouw informatie laat gebruiken, uiteraard vergezeld van jouw logo, krijg je dus gratis reclame terug. Goed voor het bouwen aan je employer brand. De vraag is dus: welke informatie hebben wij die interessant is voor de vakidioten in ons vak?

Conclusie

Recruitmentsites moeten niet alleen om recruitment gaan. Het vakgebied is breder dan enkel die ene persoon op dat ene moment zoeken. Informatie delen kan aanzetten tot het bouwen van een goed employer brand en een talentpool. Informatie kan zijn over bestaande projecten, maar ook bedrijfsmatige informatie waarmee je de ‘geeks’ uit het vakgebied iets biedt waar ze warm van worden.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


351 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën