Ideeën t.o.v. visie

Door Bas van de Haterd op 11-03-2010 07:55.

Een leuke blog op de Harvard Business Review. Een idee t.o.v. een visie hebben. We zitten allemaal vol met ideeën en die lijken er in overvloed te zijn. Toch zien we maar weinig vernieuwing, zeker in deze branche, en wat we zien is doorgaans nu niet echt bepaald baanbrekend.

In de ondernemerskalender van dit jaar sta ik met de quote: een goed idee, slecht uitgevoerd, is gelijk aan een slecht idee. Daar geloof ik heilig in. Ik verbaas me vaak over uitstekende concepten die zo’n matige uitvoering hebben dat ze uiteindelijk geen enkele waarde meer toevoegen.

Hoe zit dat nu met ideeën, uitvoering en visie?

Visie

Je hebt visie nodig voordat je weet of een idee goed is of niet. Soms lijkt het een heel goed idee, maar als je niet het grotere plaatje ziet kan het idee al achterhaald zijn voordat het live is. Vandaar dat ik, zoals ik al eerder zei, goede banden onderhoudt met bepaalde trendwatchers die in het verleden vaak hebben laten zien het aan het rechte eind te hebben. Vertrouw niet iedereen, kijk gewoon eens terug naar de voorspellingen die mensen hebben gedaan. Daaraan kan je hun visie (of gebrek daaraan) afleiden.

Visie is dus van groot belang bij het bepalen of een idee of concept goed is. Immers is een idee dat goed lijkt, maar dat niet aansluit bij een grote visie, geen goed idee.

Uitvoering

Toen is een goed idee dat ook gebaseerd is op een grotere visie niet per definitie een succes. Het grootste deel van het idee zit namelijk in de uitwerking en uitvoering. Dit blijkt bijvoorbeeld vaak in de politiek, waar veel goede ideeën zijn, maar de uitwerking zeer vaak een averechts effect heeft. Een concreter voorbeeld is misschien een evenement. In het concept zie ik vaak een goed plan, een goed thema, maar het zijn uiteindelijk de sprekers en de communicatie (vooral de woordkeus in de communicatie) die het succes bepalen.

Naast de uitwerking is er ook nog de uitvoering. Wederom naar een evenement moet je hierbij denken aan eenvoudige zaken als de locatie natuurlijk, maar in de aanloop bijvoorbeeld het registratieproces (te lang, te lastig, veel afhakers) en de communicatie. De exacte woordkeus, de doelgroep selectie, het medium waarmee men communiceert, allemaal van levensbelang voor een succesvol event.

Een goed idee: leuk. Maar zorg dat het gestoeld is op een grotere visie, een groter plaatje en zorg dat ook de uitvoering klopt. Anders is het net zo slecht als een slecht  idee.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


365 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën