Heeft jouw organisatie ook moeite om genoeg goede mensen aan trekken? Er is winst op dit gebied te behalen door jouw arbeidsmarktcommunicatie meer onderscheidend te maken. Hierdoor maak je je doelgroep duidelijker waar je voor staat als organisatie. Hoe bepaal je wat jouw organisatie onderscheidend maakt ten opzichte van je concurrentie?

De onderscheidende elementen van je organisatie ontdek je door eerst goed naar jezelf te kijken, dan naar je concurrentie en vervolgens te kiezen waarmee jij je organisatie wilt profileren. Om dit te bepalen beschrijf ik een stappenplan.

1. De eerste en belangrijkste stap is bepalen wie jouw organisatie echt is. Om bij loze kreten en modewoorden weg te blijven maken we een persoon van jouw organisatie. Zo concreet mogelijk beschrijven: naam, leeftijd, opleiding, geslacht, levensfase, kledingstijl, mediagebruik (krantlezer? waar online? (vak)tijdschriften?), drijfveren in werk. Meer sociaal of meer op zichzelf gericht? Heel belangrijk is dat je hierbij eerlijk over je eigen organisatie bent.

Als je dit lastig vindt, kun je bijvoorbeeld de onderverdeling die Motivaction maakt gebruiken als hulpmiddel.  Dit is slechts een begin, want aangezien we op zoek zijn naar onderscheid zul je de passende persoon moeten aanvullen met specifieke aspecten van jouw organisatie.

2. Je hebt nu een persoon gedefinieerd. Herkent je organisatie zich in deze persoon? We gingen op zoek naar onderscheid, dus is het nu logisch dat we onze blik nu naar buiten richten. Als eerste bepalen we wie de concurrenten op de arbeidsmarkt zijn. Dit kunnen heel goed andere concurrenten zijn dan de concurrenten op productgebied.

3. Kies de drie belangrijkste concurrenten; welke aspecten benadrukken zij in hun arbeidsmarktcommunicatie? Kijk naar wat zij zeggen op hun website en wat voor campagnes zij voeren. Wat voor keuzes maken zij? Waarmee willen zij hun doelgroep ‘lokken’? Met wat voor soort mens kun je ze vergelijken? Zoek vervolgens naar de verschillen tussen wat jouw concurrenten zeggen. Waarin ben jij anders of beter? Kies uit deze verschillen de richting waarmee je je wilt onderscheiden.

4. Je weet nu wie je als organisatie bent en wat je anders maakt dan je concurrentie. Schrijf nu op maximaal 1 A4 wie jouw organisatie is, de unieke richting die je hebt gekozen en waarom jouw doelgroep dit belangrijk vindt. Schrijf toegankelijk en duidelijk want dit document moet de ‘bijbel’ worden van iedereen die zich met werving bezig houdt in jouw organisatie. Met dit document in het achterhoofd worden vacatureteksten geschreven, advertenties gemaakt, campagnes bedacht en zelfs ook de sollicitanten aan getoetst.

Als laatste: naast het maken van een persoon van jouw organisatie kun je er natuurlijk ook een maken van je doelgroep. Een mooi hulpmiddel om te kijken of jouw onderscheidende campagne ook interessant is voor je doelgroep!

Over de Auteur

Ernst Schipper Ernst Schipper kijkt anders. Hij adviseert bij het creëren van onderscheidende communicatie die leidt tot meer resultaat. Adviseur in (online) arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met een fascinatie voor innovatie en social media. Ernst is (online) strateeg, employer brand consultant, interim arbeidsmarktcommunicatiespecialist, leidt brainstorms en geeft workshops


399 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën