Afgelopen week schreven we over een Nederlands onderzoek naar ‘de nieuwe lichting‘. Ook internationaal wordt hier natuurlijk onderzoek naar gedaan, zoals door Pew Research.

In Amerika noemt men deze groep Millenials. Een term die door dit bureau wordt uitgelegd als ‘de groep die volwassen is geworden bij de start van dit millenium’. Grappig genoeg begint dit rapport met een overzicht van de etnische achtergronden. Je ziet dat het blanke deel van de beroepsbevolking slinkt van 70% naar 61% ten faveure van met name de ‘hispanic’.

Bijzonder detail begint met de penetratiegraad van sociale netwerken. Voor de oudere generaties is dit ongeveer gelijk tussen Nederland en de US, maar heeft in Nederland 97% een profiel op een sociaal netwerk volgens het onderzoek, heeft in de US ‘slechts’ 75% dit maar.

Een opvallende trend in de VS volgens dit onderzoek is dat deze groep meer verwacht van de overheid en minder sceptisch is. Ander bijzonder feit: slechts 60% is opgevoed door beide ouders. Ook stelt deze groep gezin en een partner boven carrière en financieel succes. Iets vergelijkbaar met de oudste groepen (die veel ouder zijn), maar een serieuze trendbreuk met de ‘normale Amerikaanse waarden’. In het rapport geeft b.v. 52% van de respondenten aan dat ‘een goede ouder zijn’ de hoogste prioriteit heeft, tegen 15% die ‘een goed betaalde baan’ als belangrijkste noemt.

Het rapport (PDF) beslaat bijna 150 pagina’s en is dus een beetje veel om in zijn geheel te bespreken. Daarom nog enkele highlights.

In Amerika kent Twitter wel het hoogste gebruik onder deze generatie. 14% van de 30- categorie gebruikt Twitter tegen maar 10% van de 30-45 categorie.

Verder heeft 41% geen vaste telefoonlijn meer, tegen 24% van de generatie X (30-45) en 13% van de Baby boomers.

Social media gebruik

Opvallend is trouwens dat het social media gebruik erg verschilt per etnische achtergrond. 75% van alle Millenials heeft een social network profiel, maar 83% van de blanken Millenials en slechts 52% met een Spaanse achtergrond. Wederom stel ik hier de vraag: zou hier vergelijkbare informatie over zijn in Nederland. Hoe zou het gebruik van b.v. Turkse en Marrokaanse jongeren op social media zich verhouden t.o.v. blanke Nederlanders? Zowel in activiteit van gebruik als misschien het type sites dat men gebruikt.

Carrière

Op het gebied van de arbeidsmarkt (pagina 46 van het rapport) staat nog een interessant punt. Van de Millenials verwacht 66% ergens gedurende het werkende leven van carrière te veranderen. Dat wil dus niet zeggen van baan, maar een hele andere richting te nemen. Bij generatie X was dit 55% en bij de Boomers slechts 31%. Aan de andere kant geeft 42% aan de de huidige baan wel eens voor de rest van het leven kan zijn.

Zelf ben ik dit ook al vaak tegen gekomen. Ik hoor veel over jobhoppers, maar bij veel jongeren hoor ik ook dat als de werkgever, zeker bij een groot bedrijf, hen goed behandeld dat ze misschien wel hun hele werkende leven ergens kunnen blijven. Het is een kwestie van goed behandeld worden en kunnen doorgroeien, zegt men.

Niet één type

Hoewel in dit rapport heel duidelijk gesproken wordt over ‘de millenial’ is er natuurlijk niet één type Millenial. Net zo min als alle Baby boomers over één kam geschoren kunnen worden of alle mensen in Generatie X dat kunnen. Binnen elke groep zijn verschillende sub groepen die heel anders tegen de wereld aankijken. Deze onderzoeken zijn goed om een algemeen beeld te bekijken om dit te vergelijken met een algemeen beeld van andere groepen, om daar een duidelijk verschil in te zien. Het is echter nooit een blauwdruk voor het bereiken van deze groep of hun gedrag in algemene zin.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


497 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën