Onboarding: wat is het?

Door Bas van de Haterd op 04-03-2010 08:06.

Onboarding is een principe dat ik al een paar jaar hoop dat doorbreekt in de hoofden van Nederlandse HR managers en Recruiters, maar dat nog steeds niet echt bekend is. Recent hoorde ik echter een grote corporate er over spreken wat mij erg positief stemde, blijkbaar begint er eindelijk wat beweging in te komen.

Onboarding is, kort samengevat, het reeds beginnen met inwerken van je medewerker in de tijd tussen het moment dat hij de baan bij het nieuwe bedrijf accepteert, maar er nog niet daadwerkelijk werkt.

Onboarding gaat dus over het feit dat je mensen begeleid van het moment dat er een contract getekend wordt, of als dat pas op de eerste werkdag gebeurt de afspraak gemaakt wordt, en de eerste werkdag.

Voordelen

Onboarding heeft vele voordelen. Enkele hiervan op een rijtje:

  • Mensen moeten steeds productiever worden en de inwerktijd moet dus korter. Onboarding kan deze inwerktijd sterk verkorten.
  • De meeste nieuwe werknemers zijn zelden zo enthousiast over een nieuwe baan als het moment dat ze deze accepteren. Houdt dit dan vast en zorg dat ze dat nog steeds zijn als ze daadwerkelijk bij je komen werken.
  • In Engeland komen tientallen procenten van de medewerkers niet opdagen op hun eerste werkdag. Men tekent daar vaak meerdere contracten en kiest de beste uit. Men stopt ook niet met solliciteren als men een baan heeft vaak. In Nederland valt dit nog mee, hoewel met de veranderende arbeidsmarkt dit natuurlijk kan omslaan. Daarbij wel aangemerkt dat niet komen opdagen op de eerste werkdag (en wel een contract hebben) in Nederland niet mag. Onboarding blijkt in de UK het no-show percentage sterk te verlagen.

Is het te verplichten?

Officieel werkt iemand natuurlijk nog niet voor je, dus kan je hem of haar niet verplichten om al aan het onboarding proces deel te nemen. Dit is meestal overigens geheel digitaal, het kost niet heel veel tijd. Mensen die daar niet aan meedoen geven natuurlijk wel een heel duidelijk signaal af m.b.t. hun ambitie en interesse in je baan.

Dus nee, het is niet te verplichten volgens juridische termen, sociaal gezien is dat een ander verhaal.

Hoe werkt onboarding?

In de basis gaat onboarding digitaal. Het bedrijf biedt een toekomstig werknemer een beveiligde omgeving waar hij of zij informatie kan inwinnen en delen.

Informatie die je kan inwinnen gaat over het bedrijf, wie zijn mijn collega’s, waar moet ik zijn, wat is normaal de starttijd, hoe gaat mijn inwerkprogramma eruit zien, is er al een agenda gemaakt voor me?

Informatie delen gaat over de informatie die je als bedrijf moet hebben. Papieren die ingevuld moeten worden en ondertekend, zoals bijvoorbeeld m.b.t. de pensioenregeling, kinderopvang en noem het maar op.

De komende tijd zal ik vaker blogs schrijven over onboarding, met kleine praktische tips wat je er in kan opnemen en waarom dit handig kan zijn. Belangrijk bij onboarding is dat een bedrijf niet alleen neemt, maar ook geeft en het een prettige gebruikerservaring maakt.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


10.687 views | Reageer (2 reacties)
  • Ron

    Onboarding gaat over het begeleiden van nieuwe medewerkers tot dat ze zijn ingewerkt. Veelal heeft het een internationaal tintje en gaat het meestal over medewerkers uit het buitenland. Onderdelen daarvan zijn mijn inziens: verhuizing, sociale zekerheid, verblijfsvergunningen en werkvergunningen, introductieprogramma, inwerkprogramma, kennismaking het leven in een nieuw land en cultuur, etc… Helaas zijn deze zaken velaal niet in een digitale workflow te vangen. het culturele i ook een belangrijk aspect. Zeker als het om high value medewerkers gaat!

  • Hoi Ron,

    Een late reactie i.v.m. vakantie, maar ik denk dat je onboarding nu op een bepaalde manier uitlegt. Dat staat je natuurlijk vrij, maar de definitie zoals ik die hier hanteer is iets anders.

    Onboarding zou moeten gelden voor elke medewerker, niet enkel internationale. Onboarding kan voor een groot deel digitaal, maar nooit helemaal. Ook bij internationale onboarding kan je overigens al veel digitaal regelen, juist rondom de vergunningen en zo en je kan ook al het nodige aan cultuur vast laten proeven. Echter, er is veel, veel meer mogelijk.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën