Door de opkomst van Social Media is het veel eenvoudiger geworden om contact te houden en te verdiepen met ex’en. Voormalig studenten (voor scholen), maar ook voormalig medewerkers. Enige tijd geleden heb ik hier al wat over geschreven in een white paper van Recruitr. Dit artikel is inmiddels ook, licht herschreven, in de Werf-En gepubliceerd. Tijd om eens iets verder te kijken m.b.t. de mogelijkheden van social media voor alumni netwerken.

Geïnspireerd door deze post van Jeremiah Owyang heb ik een paar mogelijkheden onder elkaar gezet m.b.t. het contact houden met je alumni, je ex-werknemers.

Niets doen

Dit is de strategie die de meeste bedrijven hanteren, helemaal niets doen met je ex werknemers. Mogelijk dat je ze nog een keer uitnodigt als het bedrijf 25 jaar bestaat of zo, wie je nog kan terugvinden dan.

In dit geval zijn er een aantal mogelijkheden die ontvouwen. Ten eerste kunnen voormalig werknemers zichzelf makkelijk organiseren. Zelf zie ik dat nu bij één voormalige baan van mij, waar de onderlinge contacten tussen veel ex-werknemers nog steeds goed zijn en er dus af en toe een gezamenlijke activiteit wordt opgezet.

Het voordeel: het kost het bedrijf niets. Geen tijd, geen geld. Het nadeel hiervan is dat het bedrijf ook zelf niet aanwezig is en geen enkele vrucht plukt van hun oud werknemers. Ook is het de vraag hoe mensen reageren als er bijvoorbeeld op Twitter vragen komen over deze oud werkgever of hoe men reageert bij een Linkedin verzoek met een vraag over deze oud werkgever. Niet dat je dit wel onder controle hebt als je goed contact hebt, maar ervaring leert dat negatieve gevoelens door de jaren kunnen afnemen, mits hier enige aandacht aan gegeven wordt.

In contact blijven

Een tweede optie die momenteel steeds meer zichtbaar is, is het in contact blijven. Elk bedrijf heeft inmiddels wel een eigen Hyve en/of Linkedin groep. Dit is stap één om in contact te blijven. Soms wordt via deze groepen nog wel iets gezonden, zoals een persbericht over een nieuwe dienst of een aankondiging van iets, bijvoorbeeld een vacature. De meeste van deze groepen zijn echter redelijk dood.

Het voordeel is dat ook dit zeer kostenefficiënt is, namelijk gratis. Daarnaast blijf je op deze manier wel in contact als er een moment komt dat er iets is, het 25 jarig bestaan, de opening van een nieuw pand, waar je een goede gelegenheid hebt om de oud werknemers uit te nodigen.

Actief alumni beleid

Een derde mogelijkheid is een actief alumni beleid. Dit kan wederom in veel vormen gebeuren. Een actief alumnibeleid is in mijn optiek altijd een combinatie van online en offline. Online conversaties, berichten en discussies combineren met offline events.

De mate waarin dit gebeurt kan verschillen. Zo kan je je alumni betrekken in een bestaand event, zoals bij één oud werkgever van mij de jaarlijkse zomer barbecue. Ook kan je aparte events voor alumni organiseren. Een andere mogelijkheid is om de faciliteiten te bieden voor alumni om zelf iets te organiseren. Veel organisaties hebben bijvoorbeeld vergaderruimte die ze kosteloos beschikbaar kunnen stellen buiten kantoortijden. De mogelijkheid voor iemand om gratis een event te organiseren, waarbij je eventueel koffie en broodjes beschikbaar stelt, zal zeker ook op prijs worden gesteld.

Het grote voordeel is dat je op deze manier actief een band houdt met je oud werknemers. Bij een bedrijf draait het steeds minder om human capital als wel om social capital. Het gaat niet alleen om de mensen die voor je werken en op de loonlijst staan, maar ook om mensen die voor je werken of met je werken zonder dat ze op de loonlijst staan. Je oud werknemers zijn daarbij één van de groepen die je niet uit het oog moet verliezen.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


663 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën