In Amerika is de top 25 meest invloedrijke online recruiters onderzocht. Wie heeft nu het meeste invloed, duidelijk gedefinieerd (in tegenstelling tot het Nederlandse ‘onderzoek’ waar ik hier ook geen aandacht aan besteed heb).

Het onderzoek is gebaseerd op het bereik dat deze mensen hebben met hun blog en hun tweets, de relevantie m.b.t. het onderwerp (op een vooraf geselecteerd aantal keywords) en ook de invloed die men heeft. Dit valt te berekenen door bijvoorbeeld het aantal trackbacks (mensen die in een artikel linken naar het desbetreffende artikel, waarop ook Google veel van zijn search ranking bepaald) en het aantal ‘retweets’ (het aantal keer dat iemand je bericht herhaalt op twitter).

Het gaat hierbij natuurlijk om een Amerikaans onderzoek, dus enkel Engelstalige bloggers komen in aanmerking. Toch is 25% niet Amerikaans (Canada, UK, Australië).

Opvallend is dat 30% van de meest invloedrijke recruiters vrouw is. Een groot commentaar op de Nederlandse lijst blijkt dus vooral een Nederlands probleem te zijn. Andere leuke statistieken: 100% heeft een blog (logisch), 40% heeft meer dan één blog, 100% heeft een Linkedin account,  96% Twittert en 88% zit op Facebook.

De lijst (ook mooi digitaal weergegeven met mooie profielen) wordt aangevoerd door Jason Buss, met op de tweede plek Bill Vick (door wie ik nog ooit ben geïnterviewd) en Thomas Shaw uit Australië is de nummer 3.

Andere voor mij bekenden in de lijst zijn John Sumser (11e), Dave Mendoza (12e), Shally Steckerl (13e), Alice Snell (15e, via haar blog kwam ik op deze lijst), Peter Gold (20e, heb ik nog ooit mee in een paneldiscussie gezeten) en John Sullivan (25e). Opvallend ontbrekende is Kevin Wheeler wat mij betreft.

Wat dit zegt: in ieder geval wie in de online recruitment industrie zijn online personal branding goed op orde heeft.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


448 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën