De nieuwe lichting

Door Bas van de Haterd op 03-03-2010 07:28.

Een nieuw onderzoek over de nieuwe lichting. Het begint met een heerlijk ontnuchterende conclusie: Het eerste dat ons is opgevallen is dat De nieuwe lichting niet eens zo heel anders is dan vorige generaties jongeren. Ook zij kiezen voor werken op kantoor in plaats van thuis werken, liever met vrienden in de kroeg dan contact via MSN, ze lezen liever een boek dan een blog en hun maatschappelijke betrokkenheid is niet groter dan die van andere generaties.

Iets dat ik uit de praktijk inderdaad zie gebeuren. Waarbij de vraag: hoe spreken ze dan af om naar de kroeg te gaan, wel anders beantwoord wordt dan vroeger…


Even enkele voor mij opvallende quotes uit het onderzoek. Of het onderzoek helemaal representatief is? Geen idee. Bij enkele conclusies trek ik een kleine wenkbrauw op, maar aangezien ook mijn relaties natuurlijk gekleurd zijn weet je het maar nooit…

Maar liefst 97% van De nieuwe lichting is lid van een sociaal netwerk ten opzichte van 51% van de volwassenen. Daarnaast levert deze generatie regelmatig actief content aan, zoals het uploaden van filmpjes, foto’s en het beheren van blogs of het bouwen van een eigen website. Het reageren op content van anderen lijkt toch vooral een bezigheid van de oudere internetgebruiker, slechts 32% van De nieuwe lichting doet dit.

Opvallend is dat men in dat geval vooral zou zenden, terwijl mijn ervaring is dat deze groep juist de interactie zoekt op sociale netwerken.

De nieuwe lichting heeft gemiddeld 2,48 profielen op sociale netwerken. De nieuwe lichting bevestigt dat Twitter vooral voor ‘oudere’ internetgebruikers is weggelegd. Slechts 11% van de ondervraagden heeft een Twitter account en het account wordt door hen niet of nauwelijks bekeken.

Inderdaad zie je weinig mensen op Twitter zitten. Ook niet onlogisch, de vraag is echter of men Twitter zal negeren als men ouder wordt of het juist wel gaat gebruiken wanneer men op de arbeidsmarkt komt.

Verder blijkt duidelijk dat adverteren op sociale netwerken niet slim is, benaderen kan ik veel gevallen wel. Niet echt iets nieuws onder de zon lijkt me.

40% heeft internet op de mobiel, tegen 9% van de hele Nederlandse bevolking. Het meest checkt men mail, het nieuws, zoekt men specifieke informatie, is men bezig met Hyves of Facebook en er wordt ook geMSN’t.

Carrière

In het tweede deel kijkt men ook naar de carrière eisen van deze generatie.

Verreweg het belangrijkste is de collegiale werksfeer, gevolgd door opleidings- en ontwikkelingsmogelijkheden en het carrière perspectief. De belangrijkste secundaire voorwaarde: opleidingen, sluit daar volledig bij aan.

De nieuwe lichting vindt een commercieel bedrijf veel interessanterdan een non-profit of overheidsinstantie. Ook is het opmerkelijk datniet meer de grote gerenommeerde bedrijven bij deze generatieboven aan het lijstje staan, maar het Midden- en Kleinbedrijf!

Voor mij niet verbazingwekkend, maar voor velen nog steeds een bijzondere gewaarwording. Het MKB is veel aantrekkelijker dan het groot bedrijf en trekt ook al jaren de grote talenten aan. Ruim 60% geeft aan een voorkeur te hebben voor kleine of middelgrote organisaties. Dat hier nog steeds een grote mismatch is en het MKB nog steeds veel talent misloopt hebben ze in mijn optiek dan ook vooral aan zichzelf te danken.

Ook interessant feitje: gemiddeld verwacht men € 2.100,- startsalaris. Meer dan tweederde verwacht onder de € 2.200,- te starten.

Conclusie

Is die te trekken? Het is weer een onderzoek naar een nieuwe generatie, die zeker anders zal zijn dan de voorgaande, maar waarvan we de impact volgens mij pas kunnen zien als ze daadwerkelijk op de arbeidsmarkt actief zijn.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


679 views | Reageer (7 reacties)
  • @Bas, ik kom in verband met dit onderzoek regelmatig de zin: “slechts 11% van de ondervraagde jongeren heeft een twitter account” tegen (zie ook bijvoorbeeld Personeelsnet). Dat “slechts” vind ik echter een beetje vreemd. Van alle Nederlanders heeft 4% een account (dat zijn echter cijfers van vorig jaar, het zal nu hoger zijn). Laat deze 4% verdubbeld zijn, dan nog hebben jongeren vaker een Twitter account dan gemiddeld in Nederland (en zijn daarmee relatief oververtegenwoordigd). Dat ze niet erg actief zijn op Twitter doet daar niets aan af. Immers, 90% van alle Twitter-accounts schijnt niet actief te zijn…

  • Marco, ik geloof dat inmiddels het landelijk gemiddelde wel iets boven de 11% ligt, maar je hebt helemaal gelijk. Het is wat men wil horen en wat men wil schrijven. Weet je nog, één 15 jarige schreef een rapportje voor één of andere investeringsbank en dat was de waarheid. Als je gaat kijken hoeveel procent Linkedin heeft zal dat ook niet mega zijn. Ik vergelijk het altijd maar met drankgebruik. Jongeren drinken ook significant meer bier dan wijn en toch zegt niemand dat we over 15 jaar geen wijn meer drinken.

    In andere woorden: ja, ik quote het onderzoek met de 'slechts 11%' en deel je mening dat de onderzoekers hiermee vooral de grote massa de mond willen napraten en niet echt een goed beeld willen geven van de markt.

  • @bas, leuk artikel. Wellicht leuk om de youtube in te sluiten? http://www.youtube.com/watch?v=Bu2Vw1BwrGk

  • Dan heb jij het bij deze geplugd, maar ik sluit geen matige reclamefilmpjes in op dit blog. Vind het niet echt bijzonder hoogstaand, daar had veel meer in gezeten.

  • angeliquesteen

    Bas, dank voor je reactie op ons onderzoek. Ik beschouw het als positief kritisch en prima voor discussie 🙂 Het is zeker waar dat veel wordt geschreven over de nieuwe lichting en er leven ook veel aannames. Voor ons reden om naar de bron te stappen en het hen zelf te vragen. Met ruim 1700 respondenten geeft het mij een goed beeld van bijvoorbeeld hun online activiteiten. Met het woord 'slechts' 11 procent Twitteraars is ook bedoeld dat dit netwerk in verhouding tot andere sociale netwerken veel minder wordt gebruikt. Het gebruik van LinkedIn met 19 procent is overigens een meer gebruikt netwerk dan Twitter.

    Het kan zeker zo zijn dat veel conclusies of uitkomsten voor jou en anderen in het HR/recruitment veld niet wereldschokkend zijn. Het onderzoek geeft echter wel een actueel beeld en daarbij merken wij dat onze relaties juist behoorlijk worstelen met allerlei vraagstukken rondom werving en gebruik van sociale netwerken. Zeker de MKB bedrijven. Het onderzoek is uitgevoerd om niet onze gedachten maar juist die van de doelgroep zelf aan hen te kunnen presenteren. Komende jaren zullen we dit onderzoek blijven uitvoeren en tussentijds actuele vraagstukken aan de nieuwe lichting voorleggen, ben benieuwd of Twitter terrein gaat winnen 🙂

  • Pingback: Internationaal millenials onderzoek | RecTec()

  • Pingback: Social Media advertising? | RecTec()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën