Augmented Identity

Door Bas van de Haterd op 02-03-2010 08:10.

Eerder schreef ik hier al over Google Goggles, een applicatie waarmee je met behulp van een foto kan zoeken op bijvoorbeeld boeken of gebouwen. Ik geloof sterk in deze technologie, die augmented reality wordt genoemd. Goggles werkt nog niet op mensen, maar dat dat wel zou gaan gebeuren was slechts een kwestie van tijd. De eerste versie ervan is er nu, augmented identity. De eerste grappen er over waren al wat ouder…

Je maakt een foto van een persoon en kan daarmee extra informatie krijgen over die persoon. Hij maakt een 3D profiel aan en kan op basis daarvan gaan zoeken in foto’s.

Dit is niets nieuws, dit hebben we eerder gezien met verschillende Facebook applicaties in de trend van: op wie lijk ik? Heb ik een tweeling ergens in de wereld? Of van welke celeb heb ik het meeste weg?

De heilige graal voor stalkers lijkt het nu. Even een foto maken van iemand op straat en je krijgt toegang tot heel veel informatie op basis van een foto vergelijk. De applicatie heet recognizer en komt uit Denemarken. Een soort Google Goggles voor mensen.

Recruitment toepassing

Leuk die nieuwe technologie, maar wat kunnen we er mee? Voorlopig nog heel weinig want de techniek staat in de kinderschoenen. Echter kan je hiermee in de toekomst bijvoorbeeld heel eenvoudig op basis van een foto de juiste profielen zoeken bij een sollicitant. Hoewel dit steeds meer in CV’s wordt gezet, kan dit een extra toegevoegde waarde zijn. Het kan in ieder geval het nu nog heel veel voorkomende probleem van persoonsverwarring (het verkeerde profiel of de verkeerde uitspraken aan een persoon koppelen) voorkomen. Immers, personen met dezelfde naam en hetzelfde gezicht zijn een stuk zeldzamer dan personen met dezelfde naam alleen.

Risico’s

Toch ben ik ook angstig rondom dit soort technieken. Het risico voor bijvoorbeeld stalkers, reclames zoals in Minority Report en nog veel meer enge dingen liggen natuurlijk op de loer. Het managen van je online identiteit wordt daarmee steeds belangrijker. Echter geloof ik ook dat we heel erg snel naar hele strikte wetgeving moeten voor de toepassing van dit soort technologie, met name op het criminele vlak. Eigen verantwoordelijkheid voor je identiteit is één, maar het tegenhouden van misbruik is ook noodzakelijk.

Augmented identity

Middels deze technologie is er natuurlijk op recruitment vlak nog een andere interessante mogelijkheid. Denk aan het aanleggen van zwarte lijsten in bepaalde sectoren. Een foto en je kan, zoals in de strip hierboven, zien of iemand gestolen heeft van een oud werkgever bijvoorbeeld. Je zou toe kunnen naar een soort van LinkedIN recommendations systeem waarbij niet alleen de positieve, maar ook de negatieve aanbevelingen worden getoond. Misschien dat Fleck (het ter ziele gegane systeem waar je ‘geeltjes’ kon plakken op websites) via deze techniek weer nieuw leven in geblazen kan worden.

Hier zit natuurlijk ook een negatieve kant aan, want daar waar de één een heel positief beeld heeft van een bepaald persoon, heeft de ander een heel negatief beeld. Het is dus belangrijk dat recommendations gekoppeld worden aan de personen die ze geven en vooral uit je eigen netwerk getoond worden. Op die manier weet je wie iets zegt en kan je bepalen of je de mening van die persoon hoog hebt zitten of niet.

Augmented identity, de volgende stap van Augmented Reality.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


883 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën