USG People heeft een nieuwe CEO en deze stelt zich in een video voor aan zijn werknemers. Helemaal in stijl met de nieuwe media, zou je denken. Voor mij laat USG met deze actie vooral zien dat ze nog lang niet klaar zijn voor de nieuwe wereld die eraan komt.

De video staat op Vimeo, wat mij in eerste instantie zeer positief stemde. Echter heeft men het niet mogelijk gemaakt om deze te embedden. Vreemd, men wil blijkbaar niet dat de video al te veel bekeken wordt. Waarom zet je hem dan op het openbare web?

Meerdere talen

Laat ik beginnen met het positieve stukje. Het feit dat de nieuwe CEO zich voorstelt aan het hele bedrijf via een video boodschap is denk ik iets positiefs.

Ook is het positief dat de video in meerdere talen is opgenomen. De man spreekt duidelijk goed Nederlands, Engels (met Franse ondertiteling), Spaans en Duits. Je moet hem nageven, dat is goed gedaan en verstandig om mensen in hun eigen taal aan te spreken. Dat wekt vertrouwen richting de andere landen.

Gescript

Helaas is de video wel erg gescript en de inhoud eigenlijk niets zeggend. Eén opmerking over de zware tijden die achter de rug zijn, maar verder was het een saai verhaal. Er zat nog net geen ‘Tjakka’ in, maar het kwam volledig uit de ‘hoe motiveer ik werknemers’ boekjes die er 13 in een dozijn gaan.

Extra opmerking

Bijzonder vind ik vooral de opmerking onder de video’s:

Aanvullende informatie over de videoboodschap:
Mocht je geen mogelijkheid hebben om op je werkcomputer video te openen, kun je deze boodschap thuis bekijken. In Nederland wordt de videoboodschap op de vestigingen op de e-learning computers getoond. De video wordt tevens op de diverse hoofdkantoren in Europa op een centrale locatie afgespeeld

Erg triest natuurlijk, dat men bij USG nog werkcomputers heeft waarop men geen video kan openen. Het geeft aan dat USG vooral een likje verf over de organisatie heen wil doen om ‘nieuw’, ‘innovatief’ en ‘sociaal’ te lijken, maar het fundament totaal niet op orde heeft.

Conclusie

Leuk dat je probeert iets met online video te doen. Goed ook dat je dat in meerdere talen doet als je die spreekt, zodat je de mensen in de landen waar je zit in hun eigen taal kan aanspreken. Goed dat je dat niet overdrijft door een voice over te proberen voor de taal (Frans) die je niet spreekt.

Jammer alleen dat het niet authentiek is en dat er ook niets in zit waar je eigenlijk op zit te wachten. Een stukje visie bijvoorbeeld, een richting waar je denkt met het bedrijf heen te willen. Het komt niet authentiek over.

En jammer dat USG hiermee zo duidelijk laat zien dat de organisatie zelf totaal niet innovatief is en het als een likje verf gebruikt om over rottende balken heen te smeren. Embed mogelijkheden uitzetten, niet vindbaar op Vimeo onder zoektermen als USG of Campenhout en dus niet mogelijk om op alle werkcomputers af te spelen is toch wel een teken aan de wand.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


491 views | Reageer (2 reacties)
  • Henk, volgens mij heeft het feit dat hij niet geheel open stond niets te maken met of hij wel of niet op een kantoor af te spelen is. Iets afgeschermd zetten is namelijk eenvoudig wachtwoord invullen, dat heeft gewoon te maken met de interne netwerk mogelijkheden.

    Maar verstandig dat men nu in ieder geval een eerste stap zet, jammer dat USG dat hier dan zelf niet meld.

    Ik zie trouwens dat er inmiddels ook b.v. een Pools ondertitelde versie is. Dat vind ik dan wel weer slim: http://www.vimeo.com/9378147

  • Hoi Bas,

    USG People is kennelijk bereid om snél te leren, sinds half twaalf staan ook de embedded mogelijkheden open. Even bellen leerde dat men het filmpje in eerste instantie alleen voor personeel beschikbaar heeft gesteld en daarom de embedded mogelijkheid had uitgeschakeld. Met als consequentie dat ‘ie daarmee niet op elk kantoor (internationaal) geopend kon worden. Nu de keuze is gemaakt dat het filmpje ook voor iedereen buiten de organisatie te bekijken is, is dat dus ook geen issue meer.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën