Er is de laatste tijd weer veel te doen over social media, sociale netwerk, Hyves vs Facebook en weet ik veel wat nog meer. Opvallend is dat veel zaken die ik hoor op zich misschien wel kloppen, verifiëren is heel lastig, maar daar de totaal verkeerde conclusies uit getrokken worden. Een veel gehoorde uitspraak is bijvoorbeeld dat Hyves verlaten wordt en Facebook populairder wordt. De cijfers ondersteunen dit (nog) niet, maar er lijkt wel enige kern van waarheid in te zitten. De vraag is echter: maakt dit veel uit? Is groei belangrijk voor bereik? Is het verschil (9 miljoen om 2 miljoen) niet groot genoeg?

Cijfers

Laten we beginnen met de cijfers. Yme (van Hyves) heeft recent op zijn blog weer de statistieken van Comscore gezet. Onafhankelijk gemeten cijfers dus, hoewel je altijd kan discussiëren over de meetmethode en de validiteit hiervan.

Dat de groei van Hyves afneemt is logisch, als je al zoveel mensen en zoveel bezoek hebt (ze hebben de grootste nationale penetratie van een sociaal netwerk in één land TER WERELD) is het moeilijk te groeien. Vergeet niet, ongeveer 9 miljoen Nederlanders hebben een Hyves account, dat is dus meer dan de helft van heel Nederland als we oude van dagen en pasgeborenen meenemen. Natuurlijk is er dan de eeuwige discussie over hoe actief die zijn. Met 7,5 miljoen unieke bezoekers per maand (let op, dit hoeven niet per sé leden te zijn, je kan Hyves bezoeken zonder account) lijkt me de positie van Hyves in Nederland voorlopig onaantastbaar.

Facebook is wel heel sterk gegroeid. Inmiddels hebben meer dan 2 miljoen Nederlanders een Facebook account. Dat is gestegen van een paar honderd duizend begin 2009. Dus de opkomst van Facebook is niet te negeren.

Observaties

Zelf merk ik in mijn omgeving, wat absoluut geen representatieve steekproef is, ook steeds meer mensen met een dubbel account (Facebook en Hyves) en enkele vrienden hebben afgelopen december al hun Hyves account opgegeven ten faveure van een Facebook account. Dus de trend is er wel, maar wel heel minimaal.

De trend van ontvrienden is er ook. Logisch, eerst is het nieuw, wil je veel vrienden, dat staat beter. Nu zitten ook echt je vrienden erin en wil je dus alleen je echte vrienden in je Hyves. Ook logisch. Het totaal aantal vrienden groeit echter nog, simpelweg omdat meer mensen een account hebben en omdat ze beter vindbaar zijn. Dat wil niet zeggen dat men niet ‘ontvriend’, maar meer vrienden per persoon is niet per sé dat je niet ook ‘vrienden’ verwijderd.

Conclusies

Wat mij opvalt is dat ik de laatste tijd regelmatig de opmerking heb gehoord dat bedrijven voor een ander platform kiezen dan Hyves, ook voor een campagne, omdat Hyves op zijn retour zou zijn. Of dit waar is of niet is volgens mij voor een campagne helemaal niet relevant. Immers hebben ze het grootste bereik en heeft bereik en groei niets met elkaar te maken.

Het zou relevant zijn of Hyves op zijn retour is als je voor de lange termijn wilt investeren in het opbouwen van relaties met potentiële werknemers. Dat is echter niet exclusief, dus als dat het geval is adviseer ik altijd zowel Hyves als Facebook als platform te nemen. Hierbij even de assumptie maken dat dit bij je doelgroep past. Hyves past natuurlijk bijna altijd bij je doelgroep, immers heeft het gros van Nederland een Hyves account. Facebook heeft op dit moment nog een specifieker deel van Nederland (meer hoger opgeleid, vaak iets internationaler geörienteerd).

Ik verbaas me dus met regelmaat over de opmerkingen in de markt over het feit dat de groei van Hyves afneemt en dat een reden is om niets met Hyves te doen. De cijfers bewijzen dat op dit moment nog niet en er is een hele kleine, specifieke groep die Hyves momenteel ‘verlaat’ of minder actief is. Daarnaast is groei niet relevant voor bereik en zolang je campagne matig activiteiten ontplooit, wat de meeste partijen doen, is Hyves nog steeds het beste en grootste platform in Nederland om je doelgroep te bereiken.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


788 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën