Meten = weten, een workshop die ik zelf regelmatig gegeven heb. Het grote probleem met meter is echter altijd: wat meet je en hoe interpreteer je deze data. Zelf ben ik een groot voorstander van meten in plaats van gokken, maar steeds vaker kom je twee problemen tegen.

1) men meet de verkeerde dingen of niet het complete plaatje

2) de interpretatie van de cijfers klopt niet of is in ieder geval op meerdere manieren uitlegbaar

Een mooi voorbeeld hiervan vinden we in het rapport van CareerXroads, een jaarlijks Amerikaans onderzoek naar ‘sources of hire’ bij grote Amerikaanse bedrijven. Altijd interessant, maar ook altijd met een paar fundamentele fouten. Fouten overigens die men grappig genoeg zelf kent, maar vanwege de klanten moet maken.

Zo laat pagina 12 van het rapport zien waar de ‘external hires’ vandaan komen. Dit zijn dus de kandidaten die geen interne promotie gemaakt hebben. Hiervan komt 22,3% via de eigen wervingssite. Hier kan je twee conclusies uit trekken.

1) De eigen wervingssite is verdomd belangrijk.
2) Het is een grote vraag hoe deze mensen dan weer op die wervingssite komen.

Immers, komt men daar via social media inspanningen? Moet men altijd via de site solliciteren? Komt men daar via de jobboards? Via Search Engine marketing? Vooral job boards, die ook in het lijstje staan (13,2%) zouden wel eens een belangrijke traffic driver kunnen zijn.

Social Media inspanningen hebben nog relatief weinig opgeleverd aldus het rapport,  slechts 500 hires voor alle bedrijven via direct sourcing. De vraag rest: hoeveel dan via de site? Tweede vraag rest: met 6,9% direct sourcing (niet via agencies, dat is weer een andere categorie): hoeveel daarvan zijn dan misschien toch Social Media gerelateerd dat men dat niet doorheeft?

Serendipiteit

Met alles wat we meten en meten en meten moeten we nog met iets anders heel erg goed rekening houden. Niet alles is meetbaar of in ieder geval: sommige dingen zijn zo lastig meetbaar dat we ze niet zullen meten. Ik schreef al eerder over de serendipiteit van Social Media. Je brengt jezelf in een positie om geluk te hebben, je geeft het toeval een kans. Dat is voor een deel ook wat je moet doen bij recruitment. Zorg dat de kans bestaat dat je succes hebt.

Meten = weten

Toch blijf ik van mening dat je moet meten. Want meten is weten. Probeer echter niet alles tot in den treuren te meten en laat ook ruimte voor interpretatie. Kijk ook eens met anderen naar de cijfers en kijk wat mogelijke andere verklaringen kunnen zijn.

Daarnaast is het belangrijk om het gebrek van meetbaarheid in de cijfers ook te onderkennen. Immers kan een sollicitant makkelijk je vacature op een jobboard hebben gezien, je bedrijf gaan Googelen, vervolgens via een vriend op de site terecht komen en dan besluiten alsnog te solliciteren.

Meten is weten en ik zie zelf graag dat organisaties relevante cijfers kunnen produceren. Nog liever zie ik dat deze cijfers dan ook op waarde worden geschat.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


563 views | Reageer (2 reacties)
  • @Bas,

    Leuk poppetje heb je gebruikt. Zie http://www.themindfitness.nl voor meerdere vergelijkbare poppetjes.

    Je mag ze van mij gebruiken. 🙂

    Groeten,

    Michiel van Beek
    The Mind Fitness

  • Dank dat ik hem mag gebruiken 🙂 Ik google altijd gewoon plaatjes erbij, deze kwam op en leek me mooi erbij te passen. Ik weet het, ik zou een bron moeten vermelden onderaan het artikel, wettelijk gezien.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën