Die laatste 5%

Door Bas van de Haterd op 24-02-2010 07:21.

Gisteren poste ik al een klein berichtje over het feit dat Performance belangrijker wordt voor je SEO. Een terecht opmerking kwam hierop hoe belangrijk het nu eigenlijk was in het kader van al die vele, vele honderden variabelen die Google nu meet. Terecht, want het is dus heel minimaal. Echter zit daar ook de crux, er is in deze wereld geen ruimte meer om iets matig te doen. Er is geen ruimte meer om kleine details te negeren, eenvoudigweg omdat de transparantie zo groot is dat we weten wie ‘nummer 1’ is.

Dat is ook de reden dat ik dus zeur over die kleine details in SEO en dat ik zeur over het feit dat het hele proces volledig perfect moet zijn (voor zover mogelijk). Het gaat namelijk niet om de eerste 95%, dat is basis, standaard, voor iedereen mogelijk. Het gaat om die laatste details, dat laatste stukje perfectie dat het verschil maakt.

Zoekmachinemarketing

Ik zoekmachine marketing is het overduidelijk. Het aantal kliks op het eerste resultaat is een veelvoud van het tweede, dat weer een veelvoud van het derde is, etc. Ik heb enkele jaren geleden nog een interim klus gedaan bij een zoekmachine en de interne statistieken gezien, het zijn erg stijl aflopende grafieken kan ik wel zeggen.

Op de juiste zoekterm wil je dus niet op pagina twee staan, dat is al niet relevant. Je wilt zelfs niet onderaan pagina één staan, je moet bovenaan staan om echt resultaat te halen. Bovenaan staan is niet makkelijk, dat gaat om de laatste minimale, minuscule details. Om de perfecte kennis. Vanuit deze optiek is het dus ook niet verstandig om ‘gewoon’ een SEO expert in te huren, iemand die redelijk wat van SEO weet, maar je moet een echte expert hebben. Een partij die het leeft, dagelijks met niets anders bezig is.

Zeker in de recruitment kom ik nog veel partijen tegen die het erbij doen. Die het wel weten, die meer weten dan de klant en daarmee dus expert zijn. Ze weten ook veel, zeg 95% van wat je moet weten. Dat is meer dan mij (ik zit eerder op de 90%), maar… dat zijn niet de echte experts. Het gaat om die laatste 5%, om de mogelijkheid om van 10 naar 5 of 3 te gaan. De basis weet iedereen wel, het is ook niet zo belangrijk of je op 90% of op 95% zit, beide is namelijk te weinig. Het gaat om die laatste 5%, de minuscule details.

Niet alles SEO

Dit geldt echter niet alleen voor zoekmachine marketing (SEO). Eigenlijk geldt dit voor alles, want alles is transparant geworden. Koop je op Kieskeurig iets met een 4* rating als in jouw prijsklasse er 5 of 10 producten met een 5* rating zijn? Ga je naar een restaurant met een 8, terwijl er in je prijsklasse en regio ook vier keer een 9 is?

Vroeger waren we heel erg tevreden met een zeven of een acht. Nu gaan we voor de negens en tienen, omdat we weten waar die zijn, omdat we ze kunnen vinden. De eisen worden veel hoger op bepaalde gebieden en dat sijpelt door naar andere gebieden. Daarom is het zo belangrijk om wat je doet zo perfect mogelijk te doen. Daarom is het ook zo belangrijk om de adviseurs die je inhuurt ook in te huren op hun specifieke kwaliteit op dat specifieke onderdeel. Een specialist is dat doorgaans maar op één onderdeel, een netwerk (van freelancers of andere bureaus) is essentieel om top kwaliteit te leveren.

Streven naar perfectie moet de standaard worden in een wereld zo transparant als deze. Zorg dat je leveranciers of adviseurs ook echt die laatste 5% kunnen leveren. Dat maakt het verschil.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


392 views | Reageer (2 reacties)
  • Hi Bas, interessante kijk! Ik ben het eens met het feit dat partijen SEO er niet zomaar bij moeten doen. Ik heb daar ook een artikel over geschreven, zie: http://www.vanvessum.nl/zoekmachine-optimalisat

    Met de 95% die jij basis noemt dan mik je voornamelijk op het technische aspect van SEO (of niet?). De winst zit hem tegenwoordig juist in je content strategie (waar verwerk ik de juiste, relevante keywords) en het vergaren van links naar je site toe. Dus dat 95% van SEO de basis omvat lijkt me sterk, ik schat dat meer op 20%.

    PS: Zoekmachine marketing != zoekmachine optimalisatie; zoekmachine marketing omvat zoekmachine adverteren en zoekmachine optimalisatie.

  • De 95% is natuurlijk een schatting. Het gaat namelijk precies zoals je zegt om techniek en content, maar zelfs een stukje functionaliteit. Het gaat om de total package en juist daar schort het vaak aan.

    Wat ik bedoel met die 95% is dat iemand zoals ik (hoewel ik zelf altijd zeg: ik zit op 90%, veel partijen die SEO claimen op 95%, maar het gaat dus om die laatste 5%) weet hoe het in de basis werkt. Het gaat om links en de juiste links, het gaat om interne linkstructuren, het gaat om content, keywords en het gaat deels om techniek. Dat is het grot, maar het gaat om die laatste details.

    Het is overigens dus niet enkel bij SEO, dat is nu een voorbeeld, maar eigenlijk bij alles in een transparante wereld. Daarom moet je ook kijken naar super specialisten.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën