Afgelopen week had ik het genoegen om met één van de zoekmachine specialisten van Traffic4U te lunchen. Hij vertelde me dat de performance van een website tegenwoordig, of in ieder geval op korte termijn, ook mee gaat tellen voor zoekmachine optimalisatie.

In andere woorden, je ranking in de organische resultaten wordt mede afhankelijk van de tijd die een site heeft om te laden.

Organische resultaten

Misschien dat dit even heel basaal klinkt voor veel van de lezers van dit blog, maar ik merk dat hier nog steeds regelmatig vragen over zijn uit het vak. Wat is nu SEO en wat is nu SEA? Wat zijn nu ‘organische resultaten’.

Bovenin (kan) en rechts staat de betaalde resultaten (SEA) die per opbod worden verkocht. In het midden staan de organische resultaten (SEO). Die laatste zijn het meest interessant doorgaans. Hier wordt vele malen meer op geklikt en dit kost niet. De betaalde resultaten kosten een bedrag per klik. Echter kost het doorgaans behoorlijk wat geld om hoog te scoren in deze organische resultaten, omdat je goed moet weten hoe het systeem werkt en daar je techniek en teksten op moet aanpassen.

Deze organische resultaten zijn zeer interessant om hoog in de scoren. Omdat Google echter regelmatig kleine aanpassingen doet aan het algoritme waarop ze bepaald worden veranderen deze ook van tijd tot tijd. Nu gaat dus ook de snelheid waarmee je site laad meewegen in deze resultaten. Een goede, stabiele, betrouwbare hosting partner wordt dus steeds belangrijker.

Impact

Dat zoekmachine optimalisatie voor een bedrijf grote voordelen kan hebben blijkt wel uit de enorme hoeveelheid vacature zoekopdrachten die Google elke maand krijgt. Ruim 15.000.000 per maand in Nederland alleen vorig jaar.

De vraag is dus: hoe goed is uw perforamce? Heeft u tools ingesteld om te meten hoe snel een site reageert en hoeveel uptime hij heeft? Gewoon controleren en als het te laag is, is dit niet alleen meer nadelig voor de bezoekers die hem op dat moment niet kunnen vinden, maar ook voor je zoekmachine ranking.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


561 views | Reageer (4 reacties)
  • ha Bas, mooi stuk! heb je ook een idee hoe belangrijk dit wordt tussen alle ong. 200 andere variabelen in google?

  • Momenteel heel minimaal, heel minimaal. Gezien de ontwikkelingen die Google laat zien in b.v. de analytics tools zal dit belangrijker worden. Analytics is vaak een aardige voorloper van wat Search belangrijk vind.

    Echter, bij SEO gaat het niet om de eerste 95%. Daarmee kom je in de top 20, maar dat boeit niet echt. Het gaat om die laatste 5%, of eigenlijk vaak die laatste 2% om in de top 5 of top 3 te komen van de JUISTE zoekterm. Daarmee is elk detail belangrijk dus.

  • Pingback: Die laatste 5% | RecTec()

  • Pingback: uberVU - social comments()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën