Social media en arbeidsmarktcommunicatie. Zoals de meeste inmiddels wel weten zijn er ontzettend veel social networks. Het plaatje hiernaast geeft een kleine opsomming, maar is nog lang niet compleet. Je zou denken dat social media gebruiken extreem ingewikkeld is.

Het doel van arbeidsmarktcommunicatie is volgens mij inspireren en prikkelen van je doelgroep zodat jouw organisatie een ‘top of mind’ positie verkrijgt. Met deze positie vergroot je de kans vele malen dat jouw doelgroep voor jouw organisatie kiest.

Ik wil door anders kijken laten zien dat het gebruik van social media in arbeidsmarktcommunicatie helemaal niet zo ingewikkeld hoeft te zijn. Ik gebruik daar een simpele metafoor voor. Als we arbeidsmarktcommunicatie in social media nou eens vergelijken met het vinden van liefde is er een eenvoudig stappenplan te maken.

1. De liefde die je wilt verleiden is je doelgroep. Maar wie is dat dan? Analyseer je doelgroep. Zijn het vooral mannen of vrouwen? Hoogopgeleid of laagopgeleid? Welke leeftijd? Welke levensfase? Wat vindt hij/zij belangrijk in werk en leven? Waar bevinden zij zich?

2. Ben je op zoek naar een one night stand of een langdurige relatie? (wat is je doel; wil je iets te weten komen over je doelgroep, wil je een connectie met de doelgroep maken, activeren van je doelgroep) Hier moet je heel concreet in zijn anders kun je later je succes niet meten.

3. Wie ben je zelf? Analyseer je eigen organisatie. Waar zijn jullie goed in? En waar minder goed in? Wat vinden je eigen medewerkers leuk aan je organisatie? Waarom zou het interessant zijn om bij jullie te werken? Hier is eerlijkheid heel belangrijk. Loze kreten gaan je niet helpen als je social media wilt gebruiken.

4. Welke kroeg? Je kent jezelf, je weet wie je zoekt. Nu kun je naar de kroeg die zowel bij jou als bij jouw doelgroep past. En die kroeg; dat is inderdaad het sociale netwerk. Door je voorbereiding is het relatief eenvoudig te bepalen waar je moet zijn.

5. De opening van het gesprek. In de kroeg heb je al snel je doelgroep in de gaten en doordat je weet wat hij/zij belangrijk vind is de gesprekopening een stuk eenvoudiger geworden. Bijvoorbeeld iets publiceren over een relevante ontwikkeling in het vakgebied. Of het uitdagen van je doelgroep door met ze over een belangrijk probleem in het vakgebied te praten.

6. Het gesprek. Door jouw relevante gespreksopening komt het gesprek gemakkelijk op gang. Vooral omdat je weet dat niemand het leuk vind om te praten met iemand die alleen over zichzelf spreekt. Dit het lastigste onderdeel van social media. De uitvoering. Jij hebt wat te vertellen, maar jouw doelgroep heeft ook wat te vertellen. Hier moet je samen dus de balans in vinden. Durf vragen te stellen aan je doelgroep en doe wat met feedback.

7. Succes? Aan het einde van de avond gaat hij/zij met je mee naar huis of je wisselt nummers uit (wat was je doel ook al weer?).

Over de Auteur

Ernst Schipper Ernst Schipper kijkt anders. Hij adviseert bij het creëren van onderscheidende communicatie die leidt tot meer resultaat. Adviseur in (online) arbeidsmarktcommunicatie en employer branding met een fascinatie voor innovatie en social media. Ernst is (online) strateeg, employer brand consultant, interim arbeidsmarktcommunicatiespecialist, leidt brainstorms en geeft workshops


2.242 views | Reageer (3 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën