Farmville is een ‘social game’, iets waar ik hier al eerder over schreef. Inmiddels een maand of 9 geleden is het voor het eerst live gegaan en Farmville heeft zo’n 75 miljoen spelers (gehad). In 6 maanden tijd naar 75 miljoen gebruikers groeien, dat is natuurlijk gigantisch goed. Dat is dus een mooie case om dingen van te leren.

Voor de goede orde zijn er meerdere van dergelijke spellen, Maffia Wars (van dezelfde maken, redelijk hetzelfde principe) is er ook één. Ik wil nu even ingaan op Farmville en de rest buiten beschouwing laten. Overigens bepleit ik niet dat iedereen meteen een boerderij moet openen of dat het helemaal geweldig is. Het feit is dat in zo’n korte tijd zoveel spelers krijgen een case is waar je van kan leren.

Het succes van Farmville

Recent kreeg ik de vraag: wat denk jij nu dat het succes van Farmville is? Een goede vraag waar ik inmiddels enige tijd langer over nagedacht heb. Farmville kent vele redenen voor het succes.

  • Inschrijven doe je via je Facebook account, je hoeft niet te registeren.
  • Je ziet al welke van je vrienden spelen, er is dus al vertrouwen.
  • Je vrienden hebben een hele kleine incentive om je erbij te vragen, er worden dus mensen spontaan uitgenodigd, maar de incentive is zo klein dat dit niet massaal gebeurt.
  • Het spel is dodelijk eenvoudig, er is niets ingewikkelds aan, je kan meteen starten.
  • Je kan niet verliezen, nou ja, praktisch niet, je groeit dus altijd.
  • Je kan elkaar heel makkelijk helpen, het kost niets om te geven, dus helpt men elkaar.

Mindere punten van Farmville

Natuurlijk is het niet allemaal hosanna. Voor elke actie is een even zo grote reactie, dus zijn er ook anti-Farmville groepen in Facebook en een hoop mensen die het niets vinden. Natuurlijk is dat helemaal geen probleem, iedereen zijn mening. Ook kent Farmville veel ‘verlaten boerderijen’, het spel wordt namelijk snel saai, als je groter wordt ook te traag en het vele klikken is ook een beetje overdreven.

Ook vond ik persoonlijk het sociale deel van social gaming veel te laag. Je kon enkel elkaars boerderij bezoeken en dan wat bemesten en zo. De laatste weken is men bij de maker Zynga hier veel tijd en energie in aan het stoppen. Zo moet je nu voldoende vrienden hebben die je helpen om bepaalde zaken weer opgezet te krijgen. Een positieve ontwikkeling. Ik zie overigens nog vele mogelijkheden op dit gebied.

Leermomenten van Farmville voor AMC en Recruitment

Allemaal leuk en aardig, maar wat kunnen we hier nu mee op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie en recruitment?

Ten eerste is voor mij de lage inschrijfdrempel iets dat van belang lijkt. Met een druk op de knop, aangeven dat het goed is dat Farmville gegevens krijgt, ben je er. Zo zou solliciteren (met b.v. een LinkedIN profiel) ook moeten kunnen. Dat kan nu met de LinkedIN API en dat zie je langzaam gebeuren. Een ontwikkeling die zeer positief is, mits goed geïmplementeerd.

Voor arbeidsmarktcommunicatie activiteiten is dit ook belangrijk om in gedachten te houden. Nog steeds zie ik in Hyves acties vaak dat je nog een mail adres moet invoeren. Nergens voor nodig, je moet dat direct met Hyves profielen doen. Zorg ook vooral dat je bouwt op platformen (Facebook, Hyves, LinkeIN) waar men al is. Niet weer een nieuw registratieproces, hoe makkelijk of laagdrempelig dit proces ook is!

Vanuit viral perspectief is het belangrijk dat er een kleine incentive is, maar dat die vooral ook niet te groot mag zijn. Als dat wel zo is wordt er teveel gespamd en dan ben je snel weg. Iets om goed in het achterhoofd te houden als je referrel hiring wilt doen en meer dan enkel je collega’s wilt inzetten.

Tot slot zie ik grote mogelijkheden om lange termijn arbeidsmarktcommunicatie te doen door bijvoorbeeld zelf social games te laten ontwikkelen die relevantie hebben met het vakgebied. Ik zie dit vooral gebeuren vanuit bijvoorbeeld brancheverenigingen of beroepsgroepen, maar het kan natuurlijk ook vanuit grote werkgevers in specifieke sectoren. Hierbij kan je games ontwikkelen over ontwikkelingssamenwerking, maar ook voor electromonteurs (één van de beste serious games op arbeidsmarktgebied had die doelgroep) waarbij jongeren leren wat het vak inhoud.

Conclusie

Hoewel ik recent besloten had dat Farmvillen me te saai begon te worden heb ik besloten voorlopig door te spelen. Waarom? Omdat er momenteel veel gebeurt in dit segment en delen hiervan interessant zijn om van te leren op het gebied van recruitment en arbeidsmarktcommunicatie. Deze ontwikkelingen gaan zo snel dat ze buitengewoon interessant zijn om te analyseren en toe te passen voor business doeleinden.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


1.779 views | Reageer (3 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën