Afgelopen week schreef collega blogger Eelco Scheltinga al over Google Buzz. Inmiddels hebben de meeste Gmail gebruikers de Buzz al geactiveerd gekregen, dus kunnen we hier iets dieper op ingaan, maar ook kijken naar de mogelijke impact voor recruitment en arbeidsmarktcommunicatie.

Buzz in de praktijk

Als eerste de vraag: Google Buzz in de praktijk, hoe werkt het nu?

De opzet is een beetje vergelijkbaar met Twitter, je volgt mensen en mensen kunnen jou volgen. Net als in Twitter hoeven dit niet dezelfde mensen te zijn. Gelukkig kan je ook net als in Twitter mensen blokkeren. Waarschijnlijk zal het blokkeren in Buzz beter werken dan in Twitter, omdat je daar nog steeds iemands berichten kan zien als hij/zij geen slot op zijn berichten heeft staan.

Momenteel is er enkel nog een integratie met andere Google diensten, zoals Picassa webalbums (de Google tegenhanger van Flickr), Google chat (de tegenhanger van MSN / windows live messenger) en de Google RSS reader (die ik wel gebruik, maar waar ik bijna niets in deel).

Wat je vervolgens ziet is een soort van Twitterstream van alle berichten van deze mensen, maar dan met b.v. direct de foto’s erbij (in plaats van een link zoals in Twitter).

Interessant aan Buzz is dat je nu wel direct kan reageren en dat bericht ook terugkomt bij deze persoon op het medium waar hij/zij het mee verzonden heeft. Iets dat tot op heden vaak tot irritatie leidde. Immers, als ik mijn Twitter integreerde met bijvoorbeeld Facebook en iemand in Facebook een reactie gaf moest ik switchen om die reactie te zien. Exact de reden dat ik b.v. Plaxo niet meer gebruik en de link met Twitter daar verwijderd heb (of in ieder geval niet meer publiek gezet heb).

De recruitment impact

Wat zal de impact van Buzz zijn op recruitment? Ik verwacht tweeledig.

1) het screenen en volgen van sollicitanten is makkelijker.

Wat ik hiermee bedoel is dat kandidaten makkelijker te volgens zijn op hun sociale netwerken omdat ze deze automatisch al koppelen. Het grote voordeel hiervan is dat je zeker weet dat een bepaald profiel van die persoon is en niet van een naamgenoot! Ook kan je indien een sollicitant twittert goed zien hoe hij of zij het gesprek heeft ervaren of hoe nerveus iemand is voor het gesprek bijvoorbeeld. Mits uiteraard de sollicitant dit toestaat en je niet blockt, wat zijn/haar goed recht is natuurlijk. Persoonlijk vind ik dit een zeer positieve als een hele gevaarlijke ervaring. Positief omdat ik geloof dat er een totale klik moet zijn. Gevaarlijk omdat ik maar weinig recruiters ken die bijvoorbeeld tegen kritiek kunnen. Een opmerking als: super gave baan, recruiter was een idioot zal vrees ik niet positief opgevangen worden, maar zegt niets over de kwaliteit van deze persoon (misschien heeft hij/zij juist wel uitstekende mensenkennis).

2)  Google social search

Op dit blog is al vaker stil gestaan bij Google Social Search en de enorme impact die dit gaat hebben voor recruitment. Toen ik Jeremiah Owyang op zijn blog vroeg of hij ook dacht dat Buzz en Social Search heel veel kruisbestuiving hadden was zijn antwoord onomwonden: ja. Door Google Buzz zullen veel meer mensen hun Google profile pagina’s invullen en compleet maken. Er is nu immers een reden voor. Hierdoor zal Social Search veel groter worden en door veel meer mensen worden gebruikt dan tot op heden mogelijk leek.

Ook zal naar verwachting het aantal gebruikers van social media veel groter worden denk ik. Doordat het nu veel toegankelijker wordt en een lager nerd gehalte krijgt, zal blijken dat het delen van foto’s, berichtjes etc voor veel meer mensen als ‘leuk’ en misschien wel ‘nuttig’ wordt ervaren. Ook hiermee zal Social Search weer groter worden.

De arbeidsmarkt impact

Een grote impact dan op recruitment heeft Buzz echter op de manieren van werken. Bij Werken Nieuwe Stijl is al heel even stil gestaan bij Google Wave en de mogelijkheid dat dit, wanneer men het integreerde met Gmail, een soort cockpit functie ging vervullen. Het lijkt er nu op dat niet Wave, maar Buzz deze functie gaat vervullen en natuurlijk zal Wave onderdeel van Gmail/buzz worden.

Hierdoor ontstaat een communicatie cockpit waarin straks alle communicatie op de juiste manier samen komt. E-mail, tweets, maar waarom geen voicemails (Google heeft een spraak naar tekst voicemail service die nu in de VS al draait) en SMS’en? De platformen worden op deze manier volledig uitwisselbaar en geïntegreerd, precies waar trendwatchers al enige tijd stellen dat het naar toe zal gaan.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


765 views | Reageer (3 reacties)
  • recruitingessentials

    Goede post! Het ontstaan van een communicatie cockpit spreekt me het meeste aan bij Google Buzz, maar dat moment is nog niet bereikt. Bij de connectie met de andere sociale netwerken is nog sprake van éénrichtingverkeer en ik ben erg benieuwd of (en wanneer) dat gaat veranderen. Facebook en Twitter zien hierin vast kansen, maar ook een enorme bedreiging. Maar goed, er wordt momenteel natuurlijk hard gesleuteld aan uitbreidingen en toepassingsmogelijkheden en met 160.000 Buzz posts per uur lijkt het succes een feit. Met het ontstaan van Google Buzz heeft het social medialandschap weer een enorme boost gekregen, want ook de andere spelers draaien momenteel vast overuren om met nieuwe features te komen. Mooi om in zo'n dynamisch speelveld werkzaam te zijn.

  • tedmeulenkamp

    Ik moet zeggen dat ik zeker toekomst zie voor Buzz als een soort van aggregator waar je op den duur je FB updates, LI updates en tweets zal zien verschijnen. Of het een service als Twitter zal vervangen is te betwijfelen.

    Echter, ik moet nog zien in hoeverre het recruiters echt zoveel gaat helpen bij het vinden en/of selecteren van nieuwe kandidaten. Wat levert het meer op dan FB, LI en Twitter? wellicht dat er meer mensen in de “main stream” komen van social media maar dat is lange termijn. Iedereen die al een beetje social is heeft echt ergens een profiel.

  • Wat het meer op gaat leveren is overzicht. Nu moet je op zoek naar informatie, omdat ieder zijn eigen platform gebruikt. Wie zit er op Hyves? Op Facebook? Op Twitter? En hoe reageer je? Mijn grote frustratie met veel blogs is dat de discussies op 4 plekken worden gevoerd en dus totaal niet duidelijk zijn voor veel mensen. Buzz zou dat kunnen vervangen voor mensen die dat willen.

    De grap is dat als Buzz straks alles samen pakt, niemand meer iets anders dan Buzz gebruikt en je daarmee straks vooral in Buzz zit. Tenminste, dat kan gebeuren, of dat zo gaat? Geen idee.

    Ik verwacht wel dat door Buzz straks veel meer goede profielen bij google profiles komen en vanuit die optiek social search dus veel meer impact zal krijgen.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën