De laatste tijd kom ik ze steeds vaker tegen. Goede, of soms zelfs echt hele goede ideeën en concepten op het gebied van arbeidsmarktcommunicatie, matig tot slecht uitgevoerd.

Zo schreef ik hier recent al over de EU traineeship widget, leuk concept, uitvoering matig (en dan ben ik nog vriendelijk). Hetzelfde geldt eigenlijk voor de site van all options, er is duidelijk over nagedacht, de game is top, maar de uitvoering er omheen is op veel plekken gewoon matig.

Vorig jaar hadden we ook zo’n voorbeeld, de ikkan site van het ministerie van SZW, met de talentenvertaler.

Het concept is echt heel goed. Je geeft een hele reeks talenten in en daar komen mogelijke functies uit. Vooral voor de doelgroep die bij het UWV zit is dit echt een hele mooie tool. Mijn kritiek vorig jaar was echter dat je geen talenten in kon geven, want je moest meteen heel erg specifiek dingen ingeven. Zo is niet koken een talent, maar koken op een schip of koken voor een catering bedrijf, etc.

Tot mijn grote plezier zag ik in verschillende bushokjes momenteel posters hangen die eruit zien zoals de screenshot (van de site) hiernaast.

Ik kan vissen, timmeren, dirigeren en rekenen. Anderen hangen er met zaken als: ik kan koken, praten, etc.

Aangezien je dit de vorige keer niet kon ingeven heb ik de site opnieuw bezocht om te kijken of dit nu daadwerkelijk zaken zijn die je kan invoeren. Dan is namelijk de uitwerking van het concept in mijn optiek vele malen beter. Dan is het niet alleen een fantastisch concept, maar ook een goede uitvoering.

Laten we beginnen met rekenen, het voorbeeld wat op de site zelf staat.

Helaas, je ziet, rekenen is geen talent dat in de database past. Snel en foutloos hoofdrekenen wel, kostprijs berekenen ook, uitkeringen berekenen, dat is ook zo’n talent dat je echt als een generiek talent ziet.

Misschien is rekenen te specifiek, dus laten we een ander talent nemen: koken.

Koken lijkt me een redelijk generiek talent, waarbij het niet zoveel uitmaakt waar je dat doet. Maar ook hier moeten keuzes gemaakt worden of je kan koken op een vliegbasis (heel normale plek lijkt me), in een restaurant, bij een cateringbedrijf of op een schip.

Helaas is er dus niet veel aangepast aan de uitwerking van het concept, waarbij het in mijn optiek zijn potentieel niet half benut.

Ik blijf het jammer vinden. In dit geval wordt er nu weer heel veel geld gestoken in een op zich leuke abri campagne voor een concept dat vervolgens als men op de site komt niet werkt zoals de posters het voorstellen. Dat geld had beter gestoken kunnen worden in het verbeteren van de site door generieke competenties te vertalen naar de specifieke kenmerken die de UWV database heeft.

Een concept is mooi, maar zonder een hele goede uitvoering is het effect ervan helaas zo beperkt ten opzichte van het potentiële effect. Waardoor dit komt is, in mijn ervaring, case afhankelijk. De ene keer is het de opdrachtgever die de mogelijkheden niet biedt, de andere keer het bureau dat gewoon de kwaliteiten niet heeft om een goed concept ook goed uit te voeren. Het blijft echter spijtig om dit keer op keer te zien gebeuren.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


440 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën