Er is maar één ding zeker als het om de toekomst gaat: dat hij anders zal zijn dan het heden. Niets maakt dat zo duidelijk als het wanneer we terug kijken naar het verleden.

Ik herinner me nog dat ergens eind jaren ’80, begin jaren ’90 mijn ouders tegen me zeiden dat computers hun tijd wel zouden duren. 3 jaar later gaf mijn moeder computercursussen, wordperfect 3.3 en zo.

Mobiele telefoons? Dat was iets voor yuppen. Wie wilde er nu altijd bereikbaar zijn? Nooit zei de meerderheid van Nederland zouden ze daaraan beginnen.

Net zoiets als online winkelen, ook iets dat de meeste nooit van hun leven zouden doen. Een prachtige uitspraak die rond kerst op Twitter langs zag komen was iets in de trend van: ‘liep net met zoon door Beijenkorf, zegt hij: pappa, dit is net Bol.com, maar dan met echte boeken’

De afgelopen jaren is er meer veranderd dan de meeste mensen door hebben. We overschatten vaak de implicaties ergens van op korte termijn, maar onderschatten deze op lange termijn. Ook hoe bedrijven zich manifesteren en overleven.

Een prachtig beeld hiervan is bijvoorbeeld de werkelijk schitterende grafische weergave ‘a decade of search‘ van Razorfish. Wie kent de namen Excite, Lycos en Altavista nog? De koningen van het internet, die zouden niet vallen….

Yahoo was daarna de grootste, het bestaat nog, maar laten we niet vergeten dat ze in 2001 van een beurskoers van 118 dollar naar 4 dollar vielen. Of Yahoo zal blijven bestaan? Twijfelachtig.

Hoogleraar Han Gerrits stelde enkele jaren geleden dat elke grote technologische verschuiving meestal tot gevolg had dat één of twee van de oude spelers zich konden aanpassen, er enkele nieuwe spelers op de markt kwamen en de rest weg viel. Hier zijn tal van voorbeelden van in tal van technologische markten.

Wat brengt de toekomst dan?

De vraag blijft echter staan: wat brengt de toekomst ons dan? Met zekerheid kan niemand dat vertellen. De richtingen zijn soms redelijk duidelijk, hoewel daar natuurlijk altijd discussie over mogelijk is. De snelheid waarmee het gaat is altijd onzeker. Soms gaat het trager, soms gaat het sneller met bepaalde zaken, zoals bijvoorbeeld mens-machine interactie.

Daarom is het belangrijk om niet alleen stil te staan bij het heden en het verleden, maar soms ook een blik in de toekomst te werpen. Naar een sessie van een trendwatcher te gaan en zijn verhaal niet per definitie als onzin af te doen. Eens een zondagmiddag te filosoferen over wat bijvoorbeeld de veranderende liefdesrelaties voor impact hebben op de arbeidsmarkt.

Let goed op: toekomstige ontwikkelingen worden nooit goed in kaart gebracht door terugkijkend onderzoek. Ook niet als je extrapoleert. Ook dat is een wetmatigheid, er zit altijd een trendbreuk in, een tipping point waar ineens zaken accelereren naar een niveau dat we nooit verwacht hadden.

Voor mij zijn er een aantal trendwatchers die ik volg en hoog heb zitten. Adjied Bakas is een hele bekende natuurlijk, maar ook Tony Bosma (Extend Limits), Justien Marseille en Martijn Aslander leer ik veel van. Zelf help ik bedrijven dan weer graag deze wat meer maatschappelijke en technologische trends te vertalen naar de arbeidsmarkt impact.

Want één geloof staat voor mij vast: de toekomst van de arbeidsmarkt is heel anders dan het verleden, niet de komende 3 jaar, maar over 5 tot 7 jaar denk ik dat we hetzelfde ‘oh ja’ moment hebben als sommigen hier hadden bij het ‘ik zal nooit een mobiele telefoon nemen’ in het begin van dit artikel.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


2.002 views | Reageer (1 reacties)
  • Een interessante post weer van Tony Bosma op Extend Limits over het veranderende communicatiegedrag van jongeren: http://www.extendlimits.nl/index.php/nieuws/art

    Had ik het in het begin van dit stukje nog over de vele mensen volgens wie de mobiele telefoon zijn tijd wel zou duren… nu zie je hoe jongeren het gebruiken:

    Het blijkt dat de Amerikaanse jongere gemiddeld 3.146 berichten per maand verstuurd. Dit is gemeten gedurende het derde kwartaal van 2009. Jongeren tussen de 9 – 12 jaar zitten op een gemiddelde van 1146 berichten per maand. Het blijkt dus dat de Amerikaanse jongere gemiddeld 10 berichten per uur verstuurd als ze niet op school zijn of slapen.


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën