Ik ben een artikel aan het schrijven over websites die een rol (willen) spelen bij de bemiddeling van interim-managers en interim-professionals. Er komen er steeds meer, maar werken ze ook goed?

Denk aan sites als freelance.nl, flexmanager, Associates, ininterim, Marktplaats (van UWV), Myler (Achmea),1001managers, Blue Carpet. Om een paar verschillende soorten initiatieven te noemen; er zijn er nog veel meer. Over deze sites heb ik al regelmatig artikelen geschreven, ook d.m.v. interviews met de initiatiefnemers (zie bijv. hier of hier).

Voor een nieuw artikel wil ik vooral de ervaringen van gebruikers gebruiken. Dus zowel interimmers als opdrachtgevers, rechtstreeks of bureaus, (beeld is dat corporate recruiters er nooit gebruik van maken, waarom eigenlijk niet?). Wat zijn jullie positieve en negatieve ervaringen? Graag meningen en visies. Maak je er gebruik van? Krijg je follow-up op je reacties? Ben je zo wel eens aan opdrachten gekomen? Ben je wel eens zelf benaderd omdat je in de data-base staat? Plaats je er opdrachten. Wat is de kwaliteit en kwantiteit? Zoek je wel eens in databases?

Reacties kan je hieronder kwijt, reageren per mail mag natuurlijk ook: hugojan.ruts[at]mnhr.nl. De commentaren kan ik verwerken in mijn artikel (quotes gebruik ik graag, maar alleen na overleg en met je toestemming!). Een aantal reacties die ik al gekregen heb via ander platform heb gekregen kun je hier alvast zien.

UPDATE: reacties hierop en elders zijn verwerkt in artikel: http://www.rectec.nl/2010/07/06/sites-voor-bemiddeling-van-interim-managers-en-interim-professionals-een-totaal-overzicht-en-analyse-deel-12/

Over de Auteur

Hugo-Jan Ruts Hugo-Jan Ruts is zelfstandig interim-manager en adviseur. In zijn opdrachten werkt Hugo-Jan Ruts op het snijvlak van management, marketing en HRM. Hij doet dat vanuit verschillende rollen: interim(project)manager, co-manager, business-coach of adviseur. Zowel bij zijn voormalige vaste functies als bij zijn interim opdrachten is Hugo-Jan Ruts vooral actief bij HR-dienstverleners. O.a. W&S-, interim- en trainingsbureaus. naast het uitvoeren van interim-managementopdrachten adviseert hij in die sector over strategie, personal branding, internet en social media. (zie voor meer info: http://nl.linkedin.com/in/hugojanruts). Op 'RecTec' schrijft Hugo-Jan Ruts met name over recruitment van interim-managers en interim-professionals. Hij is verder initiatiefnemer van www.zipconomy.nl, het kennisplatform over de interimmarkt.


1.266 views | Reageer (7 reacties)
  • Pingback: uberVU - social comments()

  • Ik gebruik deze sites voornamelijk om in contact te komen met kandidaten die nog niet in mijn eigen database staan. Helaas is de feedback van kandidaten die je benaderd soms teleurstellend. Het is frusterend als je geen reactie krijgt van een kandidaat die op het oog goed past op je behoefte. Maar ik begrijp het ook dat het heel arbeidsintensief is om je beschikbaarheid op alle sites bij te houden en aan te passen. Gat in de markt?: site waarbij je met 1 feed je beschikbaarheid op alle sites aan kunt passen.

  • Leuke vraag: beeld is dat corporate recruiters er nooit gebruik van maken, waarom eigenlijk niet? In heel veel bedrijven houdt HRM en dus recruitment zich alleen bezig met het eigen personeel. HRM is er bij wanneer inkoop input nodig heeft over functieprofielen om tot een goede selectie van leveranciers te komen, daarna houden ze zich niet meer bezig met het tijdelijk personeel. Tijdelijk personeel wordt ingehuurd via afdelingen die direct contact opnemen met de leveranciers van hun keuze, of hun aanvragen via een centraal systeem waarop de geselecteerde leveranciers zijn aangesloten uitzetten. Dus hoe komen jobs van de grote corporates op dit soort sites? Met een contract of via een afdelingsmanager met een ondernemende geest. Maar daarmee ben je er nog niet … Als site moet je er niet op rekenen dat bedrijven zelf online aan de slag gaan met profielen en de selectie van kandidaten. De meeste inhuurders zijn er aan gewend dat met een telefoontje of een kort mailtje ze 2/3 CV's opgestuurd krijgen. Als je als site dat niet biedt, dan komt het bedrijfsleven ook niet in beweging, ook al zou het een enorme kostenbesparing opleveren. Het interessante is namelijk dat er maar weinig bedrijven zijn waar er iemand afgerekend wordt op de kosten van inhuur.

    Maar, is het dan trekken aan een dood paard? Ik denk het niet. Er is een interessante ontwikkeling gaande waarbij grote bedrijven zelf een platform opzetten, waarop zowel bureaus als zzp'ers op opdrachten kunnen bieden. HRM speelt hierbij een prominente rol vanaf het begin tot aan de dagelijkse operatie. Ik merk dat voor de bedrijven die er geen trek in hebben om zelf een applicatie te bedenken, ontwikkelen en te beheren, het gebruik van een van de bestaande marktplaatsen (al dan niet als white label) een aantrekkelijk alternatief is!

  • Maak je er gebruik van: JA
    Follow-up op reacties: Heel wisselend. Vaak niet, maar de goede reageren zelfs in deze tijd (met veel reacties) wel, ook met afwzijzingen.
    Aan opdrachten gekomen: tot nu toe 1 keer (in ruim 1 jaar tijd)
    Zelf benaderd omdat ik in de database sta: NEE
    Plaats je er opdrachten: nvt
    Kwaliteit: heeeel erg wisselend en veel doublures over sites heen
    Kwantiteit: ook enorm wisselend

    Heel erg veel kaf tussen het koren en veel nutteloze schakels. Begrijp me goed: ik ben niet tegen tussenhandel, maar wel tegen meer dan 1 tussenlaag en tussenhandel die bij andere tussenhandel gaat shoppen.

    Er is 1 site waar ik werkelijk nog nooit iets van gehoord heb, ondanks een 5-tal inschrijvingen: flexmanager.nl

    Veel succes!

    Michiel

  • @Thirza/Simone/Michel
    Dank voor jullie reacties, vanuit verschillend perspectief. Interessant.
    Probleem is dat de meeste businessmodellen uit gaan van massa is kassa. Dus zoveel mogelijk kandidaten genereren. Ook eens opdrachtgeversite als Marktplaats van UWV is daarop gericht. Probleem is dat (zeker in deze tijd met overaanbod) organisaties niet in staat zijn om een overvolle trechter van kandidaten kwalitatief goed af te handelen qua selectie (veel kandidaten staat niet garant voor beste prijs/kwaliteitverhouding), laat staan het relationeel richting de kandidaten netjes te doen. Kandidaten niet als ‘klant’ beschouwen lijkt in deze buyers-market geen doodzonde, maar keert zich op langere termijn zeker tegen je. En dat geldt voor alle ‘schakels’ : bureaus, sites, opdrachtgevers.

  • keesvdBroek

    Als recruiter gebruik ik graag http://www.zoekeeninterimmer.nl Snelle follow up en handige tools om te zoeken. Ook interim-netwerk gebruik ik soms. Het is idd soms wel lastig om de juiste beschikbaarheid van de kandidaten te volgen…. Maar daarom is het handiger om een opdracht uit te zetten ipv te zoeken naar interimmers. Bij interesse reageren de beschikbare interimmers toch wel…

  • Beste Kees,
    om wat voor soort opdrachten gaat het dan en bij wat voor soort organisatie werk jij?
    Gr,

    Hugo-Jan


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën