Forrester, één van ’s werelds meest toonaangevende onderzoekers met een veel zeer sterk onderzoek op het gebied van Social Media heeft hun analisten een restrictie opgelegd met betrekking tot bloggen. Persoonlijke blogs mogen niet meer werkgerelateerd zijn.

Forrester heeft een aantal zeer grote namen op het gebied van Social Media voortgebracht, waaronder Jeremiah Owyang, die recent vertrok, en Charlene Li, zijn voorgangster als ‘chief social media strategiest’ en auteur van the Groundswell. Deze analisten, samen met enkele anderen, hielden ook hun eigen blog bij vanuit de optiek van het werk als analist bij Forrester. Dat is voortaan verboden vanuit de corporate policy van Forrester.

Personal brand vs corporate brand

Op zich geen opvallende move van Forrester en bekeken vanuit het bedrijf ook niet onlogisch. Forrester is zeer goed als CV bouwer en door je eigen blog erbij te behouden versterkt een werknemer zijn personal brand alleen maar. Door de blogs voortaan centraal op de Forrester site te bouwen zal dit minder bijdragen aan het personal brand van de werknemer, waarmee men hoopt hen langer vast te kunnen houden.

In de huidige arbeidsmarkt zal deze move van Forrester waarschijnlijk relatief weinig impact hebben. Het ligt niet in de lijn der verwachting dat de personen die dit treft nu per direct hun baan zullen opzeggen. De upside is dat de mensen die deze blogs willen volgen nu naar de ‘Forrester Branded’ blogs moeten, waardoor men meer aan de corporate en employer branding doen.

Een mogelijk nadeel is dat mensen die al een sterk personal brand hebben niet bereid zullen zijn hun eigen blog op te geven. Het binnenhalen van sterke personal brands zal nu een stuk lastiger worden, maar gelukkig was dit niet de doelgroep van Forresters recruitment. Forrester maakte hun eigen personal brands.

Nadelen

Toch verwacht ik dat er wel een nadeel zal zitten in het lezerspotentieel. Er zal een aantal afhakers zijn, trouwe lezers die om welke reden dan ook niet overstappen naar een nieuw blog. De korte termijn impact zal dus een (sterke) reductie zijn in bereik van potentiële klanten via de verschillende blogs.

Ook zal Forrester hier op korte termijn zich waarschijnlijk mee in de vingers snijden. Nu is Forrester een fantastische CV bouwer, zeker in de VS. Forrester is een naam die mooi staat op elke CV en je kan er goed carrière maken. Dit neemt nu iets af, maar de basis blijft natuurlijk overeind staan.

Langer blijven

Forrester verwacht nu dat de werknemers mogelijk langer zullen blijven, omdat ze iets minder waardevol worden op de arbeidsmarkt (immers brachten de medewerkers met een eigen blog een enorme groep volgers mee die ze nu min of meer kwijt raken). Ik durf dat te betwijfelen. De werknemers waar hier over gesproken werd waren de ‘superstars’ van het bedrijf. Hun personal brand was al heel sterk door de vele artikelen, lezingen en boeken die aan hun naam verbonden waren. Ik geloof niet dat het hebben van een persoonlijk blog t.o.v. een blog op de Forrester site hier een verschil in maakt. Wel geeft het een gevoel van wantrouwen vanuit de directie.

Het blijft ook altijd bijzonder om te zien dat hoe opener je met werknemers bent over vertrek, des te langer ze gemiddeld blijven. Zo ook bij bijvoorbeeld Tam Tam dat via hun ‘leef je droom’ programma medewerkers helpt te vertrekken, ook al wil Tam Tam dat niet. Een verloop van 20% dat Tam Tam heeft (in de goede tijden) is ver onder het gemiddelde van hun markt.

Conclusie

Ik vraag me af of het enige effect heeft voor Forrester. Op korte termijn is het negatieve risico beperkt omdat de arbeidsmarkt het niet toestaat. Op de langere termijn wordt Forrester er niet veel onaantrekkelijker door als werkgever, maar ik betwijfel ook of de werknemers minder aantrekkelijk worden voor de arbeidsmarkt. Het is redelijk marginaal. Het aantrekken van sterke personal brands lijkt echter in de toekomst hierdoor een stuk lastiger geworden.

Wat dit verhaal mij wel aangeeft is dat er nog steeds bedrijven zijn die hun positie op de arbeidsmarkt niet goed inschatten of inzien. Als je bedrijf een goede CV bouwer is, een tussenstation, kan je daar tegen vechten of dat accepteren. Persoonlijk zou ik het als ik de directeur van zo’n bedrijf was liever accepteren en daarmee alles in het werk stellen om een zo goed mogelijk alumnibeleid op te bouwen. In de praktijk blijkt open zijn over de mogelijkheden van vertrek doorgaans een langer verblijf te bewerkstelligen.

Heeft u wel eens nagedacht over uw positie op de arbeidsmarkt? Is uw bedrijf een eindstation of een tussenstop? En hoe speelt u daar op in?

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


731 views | Reageer (3 reacties)
  • Pingback: uberVU - social comments()

  • arnobouwens

    Bas, mooie kwestie!
    Kan me ook voorstellen dat het Forrester niet zozeer te doen is om het verliezen van hun mensen doordat ze zichzelf kunnen 'branden', maar dat Forrester met dat talent haar eigen merk sterker wil maken. Als dit het argument is, zou ik overigens proberen de medewerkers juist te ´endorsen´ en op subtielere manier het bedrijven merk te integreren dan medewerkers te verbieden te bloggen over werk.

  • Pingback: Bibliotheken, Google en zoeken in Februari 2010 « Dee'tjes()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën