GoogleBuzz

Door Eelco Scheltinga op 09-02-2010 23:24.

Google heeft zojuist z’n ambities op het gebied van Social Media duidelijk gemaakt. Met de onderstaande video is GoogleBuzz ge-released. Buzz wordt weergegeven in je Gmail scherm direct onder de ‘Inbox’ link. Het zal een hoop discipline vergen om je daar niet door af te laten leiden wanneer je al bezig bent om je stroom van mails bij te werken. De komende dagen neemt Google de tijd om dit over al haar Gmail service gebruikers uit te rollen.

Wat is het?

Buzz is een applicatie om je content te delen. Steeds meer informatie wordt vandaag de dag online gedeeld met vrienden of collega’s. Zo kan dat straks ook met Google Buzz.  Je kan updates, video’s, foto’s en vele andere zaken doorsturen aan geïnteresseerden en gesprekken beginnen omtrent die zaken die je interessant vind. Mmm, dat klinkt wel heel erg als twitter of andere social media kanalen die we al gebruiken.

Het handige van Buzz is dat het direct zichtbaar zal zijn bij je mail account en de mensen waar je al mee communiceert direct gekoppeld zijn. Je hoeft dus niet eerst volgers te creëren of een netwerk op te bouwen. Je kan gelijk aan de slag met je huidige contacten en hoeft er niets voor te installeren.

Meer dan “What are you doing”

Het is de bedoeling dat het meer is dan alleen maar het doorgeven van een statusberichten zoals we nu gewend zijn met facebook of twitter. Foto’s van url berichten worden automatisch weergegeven en je kan er video content direct mee delen. Buzz stelt je uiteraard in staat om te integreren met flicker, picasa, twitter en reader. Ongetwijfeld zullen hier gaandeweg nog andere media kanalen aan toegevoegd worden. Buzz zal je in staat stellen om al je online conversaties vanuit één plaats te beheren en af te stemmen. Belangrijke berichten worden weergegeven in je inbox zodat je ze niet kan vergeten. Bij het openen van je mail kan je direct reageren en zelfs nieuwe mensen direct toevoegen en inhaken als je de info ook met hen wilt delen.

(Mobiele) Aanbevelingen

Google kennende vanuit de Adwords Campagnes rechts en boven bij de zoekresultaten hebben ze ook hier een oplossing bedacht. Niet om reclame te presenteren maar om interessante discussies of gesprekken aan te bevelen op onderwerpen waar je geïnteresseerd in bent of op dat moment over praat. En Social Media zou niet social zijn als het niet op je telefoon zou werken. Dus ook voor mobile is de app werkbaar gemaakt en kan je je geografisch locatie delen en buzz berichten uit de buurt direct ontvangen. Ook van mensen die je niet direct kent maar wel iets te zeggen hebben over hun favoriete plaats in jouw omgeving op dat moment.

Te verwachten

Google heeft in ieder geval een buzz gestart met deze nieuwe opties binnen GMail. De hele wereld lijkt hier momenteel over te praten. Althans wanneer we twitter en de verschillende blogposts moeten geloven. De functionaliteiten lijken onderdelen te zijn van wat Google al eerder introduceerde met de Beta versie van GoogleWave.  Blijkbaar is dit deel klaar om in productie genomen te worden en kunnen we dan binnenkort ook koppelingen naar Blogposts en andere Sociale Media verwachten. Mede omdat de integratiemogelijkheden op open standaarden zijn gebouwd en er vanuit verschillende kanalen aan gekoppeld kan gaan worden is dit een interessante weg die Google wederom is ingeslagen.

Aangezien Google de koning van Search is, is het interessant om je af te vragen hoe dit ons op dat gebied gaat beïnvloeden. Wanneer discussies worden gedeeld met de wereld en we gaan zoeken op bepaalde onderwerpen kan het zomaar zijn dat we belanden in discussies of presentaties rond die onderwerpen die al ergens gaande waren op het web. Het zal in ieder geval voor andere interessante resultaten gaan zorgen dan die wij nu krijgen op onze zoekopdrachten.

Over de Auteur

Eelco Scheltinga Eelco is mede-oprichter van het in 1999 gestarte PeopleXS. PeopleXS is een on-demand applicant tracking & talent management system wat binnen de standaard volledig flexibel ingericht kan worden. Co-creation met de klant is een speerpunt in de ontwikkeling van het product. Eelco heeft een brede ervaring opgedaan als COO & Consultant bij het oplossen van recruitment vraagstukken en het neerzetten van een gedegen oplossingen op dit gebied. Momenteel houdt hij zich, naast zijn verantwoordelijkheid als CFO, bezig met creatieve oplossingen binnen talent management en is zeer geintresseerd in 'Social Recruiting' en persoonlijke ontwikkeling.


827 views | Reageer (7 reacties)
  • Pingback: uberVU - social comments()

  • Ik ben heel benieuwd wat dit gaat doen. Klinkt ook wel voor een groot gedeelte als Wave. Slimme zet om het binnen de bestaande omgeving te integreren (gmail), dat maakt het een stuk laagdrempeliger dan Waven.

  • De move naar gmail is inderdaad een vertandige. Eén van de zaken die bij Wave verwacht was, maar niet van de grond kwam, was dat het een soort portaal moest worden voor communicatie. Een soort dashbord. Men kiest nu toch voor gmail als bestaande platform om dit te lanceren, dat is goed.

    Waar ik zelf nog even op zit te broeden is de recruitment implicatie. Ik denk o.a. dat die dashbord functie misschien een hele handige kan zijn. Aangezien alles open API is zal dit inhouden dat ATS'en zoals PeopleXS voortaan die informatie die relevant is ook kunnen inlezen in hun systeem. Dus welke communicatie op welk niveau is er allemaal geweest tussen de kandidaat en consultants.

    Ik heb al eerder gezegd dat er op het gebied van CRM nog veel te winnen is. Er zijn namelijk veel meer communicatie middelen bij gekomen die ook zouden moeten worden vastgelegd. Daarom geloof ik ook in b.v. Silentale als een tool waar deze partijen mee zouden moeten samenwerken. Een aggregatie van alle communicatie over social media, maar ook SMS en telefoon, e-mail en twitter. Misschien dat Google Buzz deze rol nu kan vervullen. Ik ben benieuwd wat de auteur van dit artikel hier over denkt.

  • Pingback: GoogleBuzz « Today is my favorite day!()

  • @Bas. Je hebt dat inderdaad al eerder aangegeven. Mijn visie hierop is helder: ATS Leveranciers zullen moeten integreren met Social Media om de Recruitment markt te kunnen blijven ondersteunen. Zoals aangegeven in mijn eerdere post over de toekomst van HR applicaties staat Social Recruiting aan de basis van veel groei (welke overigens ook zonder ons zal doorzetten). Voor het Recruitment vak kunnen PeopleXS en andere ATS leveranciers hier veel in betekenen door te zorgen voor integraties met dergelijke partijen en de communicatie zichtbaar te maken in de persoons- of vacaturedossiers. Wat mij betreft dus een ‘must’.

    Dat Google nu komt met Buzz als verzameling van Social Media communicatie maakt het voor ons alleen maar gunstiger om te integreren en gebruik te maken van hun open platform en zo ook andere media binnen te halen. Helemaal wanneer hier ook nog eens SMS en telefoongesprekken op aangesloten kunnen worden zoals Silentale dat doet. Mijn verwachting is dat bijvoorbeeld een Salesforce.com, die al een integratie heeft met GoogleApps, deze binnenkort zal uitbreiden met Buzz (louter speculatie). Ik kan hier alleen maar nog enthousiaster van worden en aangeven dat wij met PeopleXS hetzelfde willen doen.

    Wat me helaas wel opvalt is dat veel gebruikers of bedrijven (in Nederland) nog niet echt werken met GoogleApps. Wanneer er om een integratie gevraagd wordt, dat het dan veelal om MS Outlook gaat. Microsoft heeft wel een beta versie van haar Social Connecter maar dat is nog geen groot succes. Ik vraag me dan ook af hoe ze deze Buzz release van concurrent Google weer in gaan halen.

    De laatste maanden komen er wel steeds meer vragen voor een Linkedin integratie welke daarom onlangs dan ook door PeopleXS is ontwikkelt. Echter van een Social Recruiting strategie in combinatie met het ATS is bij klanten vaak nog geen sprake. Die invulling wordt veelal nog van ons verwacht. Dat de markt zich er langzaam naartoe beweegt mag duidelijk zijn en is voor een ATS partij onoverkomelijk. Wij zijn er in ieder geval klaar voor en wachten gretig op de eerste ideeën posts in onze gebruikers community om erover te discussiëren en klanten op te laten stemmen. Vooralsnog betreft het alleen onze visie erin. Maar je moet als leverancier ook vooruit lopen op de markt natuurlijk.

    Om nog een stap verder te gaan vraag ik me dan weer af of er een gegeven moment een ‘mashup’ te maken is van het sociale profiel van de kandidaat waar de recruiter dan weer zijn zoek- en kwalificatiecriteria op los kan laten….? Dan gaat Social pas echt voor je werken en wordt het CV op een andere manier samengesteld en doorzocht!

  • eelcoscheltinga

    @Bas. Je hebt dat inderdaad al eerder aangegeven. Mijn visie hierop is helder: ATS Leveranciers zullen moeten integreren met Social Media om de Recruitment markt te kunnen blijven ondersteunen. Zoals aangegeven in mijn eerdere post over de toekomst van HR applicaties staat Social Recruiting aan de basis van veel groei (welke overigens ook zonder ons zal doorzetten). Voor het Recruitment vak kunnen PeopleXS en andere ATS leveranciers hier veel in betekenen door te zorgen voor integraties met dergelijke partijen en de communicatie zichtbaar te maken in de persoons- of vacaturedossiers. Wat mij betreft dus een 'must'.

    Dat Google nu komt met Buzz als verzameling van Social Media communicatie maakt het voor ons alleen maar gunstiger om te integreren en gebruik te maken van hun open platform en zo ook andere media binnen te halen. Helemaal wanneer hier ook nog eens SMS en telefoongesprekken op aangesloten kunnen worden zoals Silentale dat doet. Mijn verwachting is dat bijvoorbeeld een Salesforce.com, die al een integratie heeft met GoogleApps, deze binnenkort zal uitbreiden met Buzz (louter speculatie). Ik kan hier alleen maar nog enthousiaster van worden en aangeven dat wij met PeopleXS hetzelfde willen doen.

    Wat me helaas wel opvalt is dat veel gebruikers of bedrijven (in Nederland) nog niet echt werken met GoogleApps. Wanneer er om een integratie gevraagd wordt, dat het dan veelal om MS Outlook gaat. Microsoft heeft wel een beta versie van haar Social Connecter maar dat is nog geen groot succes. Ik vraag me dan ook af hoe ze deze Buzz release van concurrent Google weer in gaan halen.

    De laatste maanden komen er wel steeds meer vragen voor een Linkedin integratie welke daarom onlangs dan ook door PeopleXS is ontwikkelt. Echter van een Social Recruiting strategie in combinatie met het ATS is bij klanten vaak nog geen sprake. Die invulling wordt veelal nog van ons verwacht. Dat de markt zich er langzaam naartoe beweegt mag duidelijk zijn en is voor een ATS partij onoverkomelijk. Wij zijn er in ieder geval klaar voor en wachten gretig op de eerste ideeën posts in onze gebruikers community om erover te discussiëren en klanten op te laten stemmen. Vooralsnog betreft het alleen onze visie erin. Maar je moet als leverancier ook vooruit lopen op de markt natuurlijk.

    Om nog een stap verder te gaan vraag ik me dan weer af of er een gegeven moment een 'mashup' te maken is van het sociale profiel van de kandidaat waar de recruiter dan weer zijn zoek- en kwalificatiecriteria op los kan laten….? Dan gaat Social pas echt voor je werken en wordt het CV op een andere manier samengesteld en doorzocht!

  • Pingback: Google Buzz en recruitment impact | RecTec()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08landmacht_tram_03landmacht_tram_06

Categoriën