Afgelopen week kwam er een vacature op Marketingfacts Jobs: Rhinofly zoekt een nieuwe General Manager. Verbaasd mailde ik meteen mijn vrienden bij Rhinofly, ging Martijn weg? Nee, dat was niet het geval, alleen was hij het ‘general manager’ zijn beu. Dus is men op zoek naar een nieuwe General Manager. En zoals ik van Rhinofly gewend ben pakken ze dat niet half aan. Een aparte site werd gelanceerd en er werd (uiteraard) een video voor gemaakt.

Het is mooi om te zien hoe serieus Rhinofly deze functie neemt. Een paar voorbeelden (naast de video):

Er is een onderzoek gedaan naar hoe de Rhinofly’er vind dat de nieuwe baas eruit moet zien:

Gebaseerd onder andere op de uitspraken van de medewerkers van Rhinofly, die ook heel persoonlijk op de site zijn verwerkt. Wie zoekt nu wat in de nieuwe general manager?

Dit alles is nog samengevat in een 13 pagina’s tellend boekje, waarin ook de cijfers en grafieken van de interne enquête staan. Hierin geven Rhinofly’ers onder andere aan welke social media de nieuwe baas zou moeten gebruiken (33% vindt Skype een must, 67% vindt Gmail een must, 38% vindt Myspace juist weer een afknapper en 86% vindt een Linekdin profiel eigenlijk wel een voorwaarde).

Ook geven ze een persoonlijk profiel, zo verwacht 76% iemand die getrouwd is en kinderen heeft, verwacht men iemand tussen de 36 en 40 jaar (dit is nadrukkelijk geen functie eis natuurlijk) en ziet 90% toch het liefst een man als baas (waarbij mij door Ronald van Schaik op het hart is gedrukt dat vrouwen net zoveel kans maken in de procedure).

De flow op de site is ook erg mooi. Dat kan natuurlijk omdat het een unieke site is voor één functie. De flow gaat van intro, achtergrond, de nieuwe GM, de medewerkers over hun nieuwe baas, wat info nog over Rhinofly en dan de call to action. Elk deel kan overgeslagen worden (zoals het hoort zit de kandidaat in de ‘drivers seat’), maar het loopt goed door. Ook is alles kort en bondig geformuleerd, maar 100% duidelijk en persoonlijk.

Solliciteren

Eigenlijk gaat alles helemaal goed, tot je bij de call to action komt. Spijtig genoeg staat daar dat de procedure via YER loopt.

De eerste klik naar de YER site loopt al niet meteen naar een eenvoudig sollicitatieformulier, maar een dodelijk saaie vacaturetekst die totaal niet in lijn is met de prachtige site waar je net een warm bad hebt gekregen.

Dan komt echter het nog grotere drama: het daadwerkelijk solliciteren. Wilt u even inloggen? Nog geen account? Maak dat dan even aan. Gewoon solliciteren op deze functie kan dus niet.

Conclusie

Een prachtige site, die uitstekend in elkaar zit (behalve dan dat hij helemaal flash based is waardoor ik ook niet het document met dat medewerkers onderzoek in dit artikel kan linken). Een voorbeeld van hoe je kan werven als je een belangrijke of moeilijk vervulbare functie hebt. Helaas met een onbegrijpelijke anti-climax waarbij het sollicitatie-proces via YER loopt.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


868 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën