Via I-Kloon kwam ik er achter dat All Options, een Amsterdamse beurshandelaar, een nieuwe corporate recruitmentsite heeft gelanceerd. Tijd voor een review dan maar.

Design

Het design is druk, je moet er van houden, maar ik denk dat het wel bij deze organisatie past. De wiskundige formules op de achtergrond staan natuurlijk voor de rekenkracht die traders moeten hebben.

De site is helemaal in Flash gemaakt, een drama vind ik dat altijd. Niet alleen omdat het dus niet (of in ieder geval niet goed) indexeerbaar is in Google en je dus niet mee kan profiteren van de 15 miljoen zoekopdrachten elke maand, maar persoonlijk vind ik het ook altijd een drama om te navigeren. De back knop werkt namelijk niet en je wordt verplicht de structuur te volgen die de site bepaald. Als gebruiker wil ik graag in de driving seat zitten. Flash is mooi om dingen op websites te maken, maar een hele website in Flash blijft wat mij betreft een absolute no-no.

Video

De video’s op de site zijn best aardig gedaan. Een dag in het leven van een trader geeft een leuk inzicht en ook de corporate recruiter komt in beeld. Helaas is zoals ook I-Kloon al zegt het steenkolen Engels te lachwekkend voor woorden.

Verder heeft men gekozen voor het gebruik van een eigen video player. De logica daarvan ontgaat mij altijd een beetje, ik zou de video’s liever op Youtube zetten. Dan heb je meteen de mogelijkheid dat ze ook daar gevonden worden. Nu kan je natuurlijk ook voor beide kiezen (voor de goede orde, ik heb gezocht op Youtube en niet gevonden), maar video’s maken en niet op Youtube zetten vind ik altijd een verspilling.

De reden dat men vaak een eigen player gebruikt is omdat dit betrouwbaarder kan zijn. Helaas is deze player zo onbetrouwbaar als wat zo lijkt het, want na de eerste video had ik ineens geluid, bij de tweede sloot ik de player af en ging de spraak door, video 3 en 4 die ik daarna wilde opstarten bleven zwart.

Game

Wel erg leuk gedaan is de game die men ontwikkeld heeft. De game is echt goed gemaakt, top kwaliteit. Er zitten verschillende elementen in die allemaal bijzonder veel betrekking hebben op het vak van trader. Snelheid van handelen, maar je antwoord moet wel juist zijn natuurlijk. Kennis van de markt, rekenkunde, attitude (hoewel die vragen wel erg simpel zijn) en geheugen. Het geheugen is ook leuk gedaan, er komen symbolen in andere vragen en ineens een vraag: in welke volgorde zijn ze verschenen. Dus niet te duidelijk, je moet op blijven letten.

Informatie

De informatie op de pagina is schaars. Wel kort en krachtig wat men doet, maar niet echt wat je als werkzoekende zou willen weten denk ik. Niets over de arbeidsvoorwaarden, de procedure is er enkel in één filmpje van de corporate recruiter, de sfeer zit enkel in de video’s die at random langskomen bij andere items, maar niet als zodanig op de site staat.

Tot mijn grote verbazing gaat het linkje: prizes niet naar de prijzen die men gewonnen heeft, maar het feit dat met de game ineens een playstation 3 te winnen is. Verbazingwekkend, omdat de game zo goed in elkaar zit begrijp ik niet waarom je er een prijs aan wilt koppelen. Ook denk ik dat de waarde van de game hierdoor verminderd van: ‘ben ik geschikt als trader’ naar ‘ik doe de game 4 keer, dan weet ik de antwoorden en win ik de prijs’.

Solliciteren

Ver weg gestopt bij ‘become a trader’ kom ik dan de apply now button tegen. Nergens anders op de site een call to action. Ik vraag me af hoeveel mensen deze weten te vinden. Ook nergens op de website staat maar één vacature vermeld. Deze apply now button komt dan ineens uit op de corporate recruitmentsite die men ook nog heeft blijkbaar. Daar kan je wel de vacatures bekijken en wat schetst mijn verbazing: ook daar heeft men referenties, niet in video, maar in tekst. De content was er dus al, maar niet gebruikt voor de site.

Ook zie ik ineens ander aan de pagina o.a. een youtube kanaal. Nog wel een branded channel ook, maar de video’s die op de site staan zijn er niet terug te vinden.

Het solliciteren zelf is dan wel weer helemaal top: apply now is gewoon een e-mail sturen.

Conclusie

Op RecTec probeer ik altijd zoveel mogelijk de nadruk te leggen op de positieve elementen. Altijd kritisch bekeken, maar leren van wat andere mensen goed doen werkt beter dan mensen op hun fouten wijzen in deze branche heb ik de laatste jaren geleerd. Iemand vertellen hoe het moet geloven ze toch niet, tot iemand anders het eerst gedaan heeft.

Toch is het lastig om heel veel positieve elementen aan deze site te vinden. Volgens I-Kloon is de site gemaakt door info.nl, een zeer gerenommeerde webbouwer. Toch laat deze site in mijn optiek zien dat een recruitmentsite en een gewone website fundamentele verschillen hebben. Een specialistisch bureau of een externe expert met specialistische kennis erbij betrekken is noodzakelijk als je naar deze site kijkt.

Het complete gebrek aan integratie vind ik niet kunnen. Video’s die niet ook terug te vinden zijn op Youtube, geen vacatures op een recruitmentsite, de events ook enkel op de andere site die een andere beleving geeft, te weinig informatie, die wel beschikbaar blijkt op de gewone HTML site.

Om toch met een positieve noot af te sluiten: de game is gewoon helemaal fantastisch. Op maat gemaakt, duidelijk goed over nagedacht met alle elementen die in het vak van een trader terugkomen erin verwerkt. Gewoon helemaal top gedaan waarbij niet alleen dingen gevraagd worden, maar ook ‘ondergronds’ erin verwerkt zijn. Een voorbeeld voor veel andere bedrijven. Alleen zou ik de game dus gewoon geïntegreerd hebben in de rest van de site en al het andere eromheen weggelaten hebben.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


904 views | Reageer (2 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën