Wij kijken vanuit Nederland vaak naar de Verenigde Staten om trends en ontwikkelingen te spotten. Daar zou men altijd verder zijn dan ons. Of dat zo is, geen idee, wij krijgen volgens mij vooral de cases mee die voorop lopen, niet de grote grijze massa die we hier in Nederland ook hebben. Toch is het wel interessant om af en toe een onderzoek vanuit de VS te bekijken als het gaat om verwachtingen rondom recruitment practices. Want hoewel ik betwijfel of men het veel meer toepast, staan ze daar wel veel meer open voor nieuwe technologie en nieuwe manieren van werken en zegt men dus makkelijker dat men zal veranderen.

Vandaar dat ik dit onderzoek van JSCI even onder de loep neem, uitgevoerd eind 2009 met de verwachtingen van recruiters en hiring managers voor de middelen inzet van 2010.

Budgetten blijven krap, maar 49% verwacht wel iets meer mensen aan te nemen dan in 2010. 13% verwacht zelfs veel meer mensen aan te nemen. Het aanbod is ook nog steeds groter dan ooit door de werkloosheid, maar toch blijft het vinden van de juiste kandidaat een probleem. 49% maakt zich een beetje zorgen over het vinden van het goede talent, 32% maakt zich daar zelfs veel zorgen over. Grappig genoeg maakt bijna 80% zich geen zorgen over het aannemen van recruiters. Dit lijkt te verklaren doordat 77% aangeeft dat ze met het huidige team 2010 goed kunnen doorstaan.

Ook maakt men zich veel zorgen over budget restricties (minder dan 20% maakt zich daar géén zorgen over), waarbij het grappig is te zien dat men zich veel minder zorgen maakt over het verlagen van de cost to hire (meer dan 40% maakt zich daar geen zorgen over). Tevens geven 33% van de recruiters aan dat het budget iets zal stijgen, terwijl 20% een kleine daling verwacht.

Interessant is ook om te zien wat men het belangrijkste vind in 2010.

De time to fill, dus de tijd van de hele procedure scoort het hoogst, hoger dan b.v. de kosten om iemand aan te nemen. Over het aantal mensen dat men moet aannemen (dus de werkdruk) maakt men zich nog minder zorgen.

Op de vraag hoe de middelen zich gaan verhouden tot 2009 zijn de antwoorden eigenlijk voor de hand liggend, dus ik geef gewoon de opsomming uit het rapport:

Increase Usage
1. LinkedIn
2. Social Media (Facebook/Twitter)
3. Employee Referrals
4. Corporate Website
Stay the Same
1. Online job boards
2. Employee Referrals
3. Corporate website
4. Online resume databases
Decrease Usage
1. Agency – retained
2. Agency – contingency
3. Online job boards
4. Career fairs
No Plans to Use
1. Ads, broadcast (TV/radio)
2. Online videos
3. Open houses
4. Ads, print (newspapers)

In de manier waarop social media ingezet moet worden blijkt nogal wat verschil te zitten.

Hoewel de meerderheid het vooral wil inzetten voor het bouwen aan het employer brand zien velen het nog steeds als een alternatief voor het pushen van vacatures. Gewoon een nieuw kanaal voor dezelfde manier van werken.

Conclusie

Mijn conclusie als ik dit rapport lees is dat men in de VS eigenlijk op hetzelfde niveau zit als hier in Nederland. Ja, we roepen nu allemaal dat we social media moeten gaan inzetten. We praten over het inzetten voor het employer brand, maar ondertussen zien velen het nog steeds gewoon als een nieuw kanaal voor de bestaande manier van werken.

Het enige wat voor mij echt significant verschilt is dat in de VS men ‘online video’ bij de ‘zeker niet gebruiken’ heeft staan, wat in Nederland volgens mij nog steeds wel een ‘hot topic’ is.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


534 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën