De komende tijd wil ik enkele postings wijden aan niche jobboards. In mijn optiek kan je twee of drie verschillende type boards onderscheiden. De gewone niche jobboards met een specifieke focus, de niche jobboards met additionele informatie over de branche/sector/niche waar ze op gericht zijn en de community driven boards, die aan een reeds bestaande community zijn gehangen. Die laatste hebben in mijn optiek veel toekomst, omdat ze focussen op mensen die niet per sé actief werkzoekend zijn, maar wel aanwezig zijn op een plek waar ze dus vacatures onder ogen kunnen krijgen. Voorbeelden hiervan zijn bijvoorbeeld mijn eigen Marketingfacts Jobs, recent gestarte concurrent Frankwatching vacatures, maar ook b.v. het jobboard van Joel on Software in de VS.

Bijzonder

Wat maakt deze boards nu bijzonder? Ze hebben al een bestaande lezerskring die er niet komt voor de vacatures, maar voor ander nieuws. Veel tijdschriften en websites hebben dit ook en voegen daar nu ook meer en meer vacaturebanken aan toe.

Deze boards hebben allemaal verschillende manieren om de vacatures onder de aandacht te brengen bij hun lezers. Zo heeft Joel on Software onder elk artikel een link staan naar het jobboard. Ook heeft men in de bovenste balk één vacature die extra onder de aandacht gebracht wordt.

Frankwatching en Marketingfacts hebben beide een widget op de homepage waarin de laatste vacatures staan. Tevens biedt Marketingfacts Jobs de mogelijkheid om voor een meerprijs (van 350 euro) de vacature ook op de homepage te zetten tussen de normale berichten, wel duidelijk aangemerkt als een vacature.

Hierdoor komen deze vacatures dus ook onder de aandacht bij niet werkzoekenden, of in ieder geval niet actief werkzoekenden.

Verschil met algemene jobboards

Doordat het publiek verschilt moeten de vacatures echter ook anders zijn dan op gewone jobboards. Momenteel zie je regelmatig dat het niet is gelukt een geschikte kandidaat te vinden op Monsterboard of NVB en men dan naar de niche boards gaat kijken. Indien dit met dezelfde vacaturetekst gebeurt zie je dat de kans op succes niet heel groot is. Een vacaturetekst op een dergelijk community driven board moet anders zijn opgesteld dan op een standaard vacaturebank. Het ‘wij bieden’ deel moet bijvoorbeeld veel uitgebreider zijn, je wilt immers iemand bewegen tot solliciteren.

Tevens hebben we bij Marketingfacts Jobs gezien dat bijvoorbeeld het niet noemen van een opdrachtgever door een W&S bureau het aantal views en reacties sterk verlaagt. Omdat ik geen cijfers ken van algemene jobboards kan ik deze niet vergelijken, maar we hebben daarom vanaf dit jaar besloten om deze vacatures niet meer toe te laten op de homepage. Blijkbaar is de irritatie die dit oproept bij de lezers veel groter en de lezer staat bij Marketingfacts centraal.

Adverteren op community driven boards heeft in mijn optiek veel meerwaarde, echter moet de adverteerder duidelijk rekening houden met het feit dat het geen vacaturebank is voor actief werkzoekenden en dat de vacature dus anders opgesteld moet zijn dan bij gewone jobboards.

Nawoord

Grappig genoeg kwam er na het schrijven van dit blog een nieuw community based board in mijn RSS reader langs. Recruitment-Views, een Engels blog dat ik volg, lanceerde haar eigen board gericht op recruitment consultants (recruiters noemen wij ze).

Ook bij Recruitment Views is gekozen voor promotie van de banen op de normale pagina, waarbij men ze post als ware het reacties (zelfde format).

Het jobboard zelf is niet heel erg vernieuwend of bijzonder. Wel interessant bij dergelijke boards is dat je heel specifiek kan zoeken op een niche in een niche. Dus ben je een echte searcher (in Nederland vaak gezien als ‘minderwaardig’ maar in de UK een beroep waar je veel geld mee kan verdienen), kan je daarop zoeken. Zoek je het als intercedent (temp recruitment consultant) is er een aparte categorie voor. Internationaal, idem.

Wederom een leuke ontwikkeling waarvan ik verwacht dat die de komende tijd een vlucht zal nemen. Uit betrouwbare bron weet ik dat er op korte termijn speciaal voor Nederland ook software op de markt komt waarmee relatief eenvoudig en relatief goedkoop een dergelijk board opgezet kan worden.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


946 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën