Afgelopen week kwam de Engelse multi poster Broadbean met de cijfers over de Britse advertentiemarkt. Engeland is qua online advertenties niet echt vergelijkbaar met Nederland. In 2008 lag het totale advertentievolume dat via de Broadbean software op zo’n 1,5 miljoen vacatures per maand. Dat is vergelijkbaar met het totale volume van alle jobboards in Nederland per jaar (volgens jobfeed en Nielsen). Tevens is de Engelse markt veel zwaarder getroffen door de crisis dan de Nederlandse. Toch is het interessant dit rapport te bekijken omdat het een interessant beeld geeft over de ontwikkeling van de arbeidsmarkt in Engeland.

In totaal is het vacature volume in 2009 met bijna 1/3 afgenomen ten opzichte van 2008. De bouw gerelateerde vacatures waren het hardst gedaald met 67%, de not for profit sector, en speciaal de ‘social care’ zag juist een gigantische toename van meer dan 80% in vacature volume.

Ondanks het feit dat de IT en bank/accountancy zwaar getroffen zijn, beide zijn bijna gehalveerd in aantal vacatures, blijven dit de twee sectoren met de meeste vacatures in Engeland. Ter indicatie, ondanks de crisis zijn er nog steeds ruim 2 miljoen vacatures voor IT banen in Engeland via Broadbean gepost, meer dan vacatures in Nederland totaal.

Het bijzondere aan de Engelse markt is dat Engeland ‘slechts’ 8 keer meer inwoners dan Nederland heeft (ruim 51 miljoen t.o.v. 16 miljoen in Nederland), maar wel veel meer vacatures. Toegegeven moet worden dat de cijfers lastig te vergelijken zijn, want daar waar Nielsen op 1,5 miljoen vacatures totaal komt (dus inclusief dubbeltellingen) komt Jobfeed dat geschoond (dus exclusief dubbeltellingen). Broadbean cijfers zijn vergelijkbaar met Nielsen cijfers (inclusief), maar Broadbean heeft niet de hele markt in handen (en zijn dus niet compleet) en mijn kritiek op de Nielsen cijfers is verwacht ik ook bekend. Wanneer we deze toch naast elkaar leggen (de niet complete Broadbean cijfers over de UK en de niet complete Nielsen cijfers over NL) zie je dus dat de arbeidsmarkt aldaar in ieder geval veel meer beweging kent. Immers, 12 keer meer vacatures met 8 keer meer inwoners is een behoorlijk verschil.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


408 views | Reageer (0 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08landmacht_tram_03landmacht_tram_06

Categoriƫn