EU traineeship site

Door Bas van de Haterd op 02-02-2010 11:52.

Nederland zoekt trainees voor de Europese unie. Op www.eutraineeship.nl is een site opgezet om hier mensen voor. De site is opgezet als een widget, zodat hij overal ingeframed kan worden.

Dramatisch slechte site

De site zou ik willen omschrijven als een drama. Het is maar goed dat dit een zeer populaire functie is, anders zou er niet heel veel response op komen verwacht ik. Zo gaat de ‘direct aanmelden‘ link gaat bijvoorbeeld naar een pagina waar je van alles kan, maar je er direct voor aanmelden is er niet bij. Als je de links op die pagina’s volgt kom je weer uit op weer de volgende aanmeldpagina’s. Om je daadwerkelijk aan te melden moet je heel wat geduld hebben.

De wij kunnen je helpen link is dan al weer een stuk overzichtelijker, met een telefoonnummer en mail adres. Echter is men wel heel duidelijk op de site: echt helpen met de procedure kunnen ze niet. Je zal het dus toch allemaal moeten ontcijferen. Misschien wel een goede test of je echt geschikt bent als ambtenaar: geduld uitoefenen en zinloze procedures doorstaan.

Video

De video daarentegen ben ik redelijk over te spreken. Hoewel hij verschrikkelijk lang is (10 minuten en dit is pas deel 1) geeft het wel een goed beeld en een oprecht beeld waarom mensen doen wat ze doen. Ik heb niet het gevoel dat hij gescript is of er acteurs in zitten. Wel is hij onwijs lang en op een vreemde plek afgekapt (de 10 minuten grens van Youtube was bereikt).

Zelf ben ik meestal voorstander van een korte video, maar ondanks de lengte is dit wel een type video waar ik warm van wordt. Oprecht, eerlijk en ik denk dat de doelgroep in dit geval er veel minder over zal vallen dan veel andere doelgroepen. Ook lijkt hij niet saai te worden, ik heb tenminste niet zitten gapen en hem helemaal afgekeken. Het is eigenlijk best een goed geval van storytelling.

Conclusie

De site is dramatische en de sollicitatie-procedure is ook meteen een belangrijke selectietool. Het is duidelijk dat slechts een bepaald type sollicitanten hier bereid zal zijn zich in te storten. Toch laat de video zien dat je wel lange video’s kan maken die inhoudelijk ingaan op het vakgebied en voor oprecht geïnteresseerde niet storend zijn. Persoonlijk had ik meer teasers erin gezet, misschien zelfs een interactieve video en in ieder geval een stuk meer informatie geboden.

Het idee om het geheel als widget aan te bieden is dan wel weer leuk, hoewel ik niet weet hoeveel mensen het zullen integreren kan ik me indenken dat het wel gebeurt. Hyves pagina’s van bevlogen ambtenaren en natuurlijk blogs als deze.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


541 views | Reageer (5 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën