Show off…

Door Bas van de Haterd op 01-02-2010 07:11.

Social media is hot. Maar hoe vind je nu een goede medewerker die hier echt verstand van heeft? Een hele goede vraag, want het is hot, een hype en dus zijn er heel veel zelf uitgeroepen experts. Sommige daarvan weten daadwerkelijk waar ze over praten, andere… nou ja.

In dit artikel komen 6 manieren om een goed social media talent te vinden naar voren. De meeste zijn redelijk voor de hand liggend, zoals het inzetten van referral hiring, het ‘porren’ van je social media mensen die je al hebt om eens rond te kijken en niet te vergeten gewoon intern kijken.

Maar één onderdeel komt in het recruitment vakgebied bijna nooit aan bod, maar is oh zo belangrijk. Showing off. Je eigen cases naar buiten brengen en zorgen dat die PR krijgen. Echte talenten willen graag werken op plekken waar de leuke dingen gedaan worden.

Nu heeft dit artikel specifiek betrekking op social media en dus over social media cases. Ik krijg nog wel eens de vraag: waarom zouden we delen wat we op social media recruitment doen? We werver geen recruiters, we werven <vul een beroep in>. Twee redenen dus.

1) Serendipiteit. Je zorgt ervoor dat je op plekken bent waar je weer mensen tegen het lijf kan lopen.

2) Als je weer talent zoekt op het gebied van social media en/of recruitment heb je het voordeel van goede cases die al ooit aan bod zijn gekomen. Het draagt goed bij aan je employer branding.

Cases in het algemeen

Nog belangrijker is echter dat je zorgt dat je cases op het vakgebied waar je wel in werft gedeeld worden met de buitenwereld. Veel bedrijven zijn nog erg angstig als het gaat om het delen van kennis met de buitenwereld. Immers, de concurrent kijkt mee. Volgens mij is het een illusie om te denken dat de concurrent niet al lang weet wat je doet, als je het gedaan hebt. Wel zie je dat het delen van kennis, het spreken op evenementen bijvoorbeeld, het schrijven van blogs over wat er gedaan is heel veel positieve effecten heeft op je werving. Laat zien wat je doet, dan willen mensen bij jou komen werken. Daar gebeurt het, is de gedachte.

Toch is het doorgaans lastig om goede cases te krijgen vanuit het bedrijfsleven. Ook zie je maar weinig corporates bloggen op de grotere blogs en vind men het helaas nog vaak een tijdsverspilling. Als recruiters zou ik zeggen: zit je collega’s achter de broek om daar wel tijd en energie in te stoppen, het zal meer en betere talenten opleveren.

Over de Auteur

Bas van de Haterd Bas van de Haterd is professioneel bemoeial. Hij helpt organisaties met het begrijpen van social media en de gedragsveranderingen die dit met zich meebrengt op het gebied van de arbeidsmarkt. Organisaties huren hem in voor het verzorgen van inspirerende lezingen over de toekomst van de arbeidsmarkt, trainingen over het gebruik van social media voor recruitment of het opzetten van een recruitmentsite. Hij is tevens co-auteur van Personal Brand.nl en auteur van Werken Nieuwe Stijl. Hij is te bereiken op bas@vandehaterd.nl


488 views | Reageer (1 reacties)

vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo&#039;n poster op de deur?Wethouder van Verkeer &amp; Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën