Voor bijna 80% van de Amerikaanse HR-managers is het checken van de online-identiteit van sollicitanten een standaard procedure. 70% wijst wel eens kandidaten af op grond van wat hij/zij over een kandidaat op internet vindt. In de UK voeren 47% van de ondervraagde HR-managers de namen van sollicitanten in in zoekmachines, 41% wijst wel eens iemand daarna af.

Microsoft maakte deze cijfers bekend, na een onderzoek onder ruim 1.000 HR professionals. Nederlandse cijfers zijn niet bekend, maar ik vermoed dat die wel eens vergelijkbaar zouden kunnen zijn met de Amerikaanse cijfers. De meest genoemde redenen om een sollicitant niet aan te nemen zijn: gevonden foto en video materiaal, bezorgdheid over de effecten van iemand uitgaansleven en uitspraken en geplaatst commentaar van de sollicitant.

Terecht of niet?
Dergelijke cijfers roep ten eerste natuurlijk de vraag op of niet al te gemakkelijk conclusies getrokken wordt uit iemands online identiteit. Als je al zeker weet of je de juiste persoon voor je hebt. Naar aanleiding van foto’s over iemands zuip, snuif en/of slik gedrag mag je natuurlijk best vraagtekens stellen over iemands productiviteit op maandagochtend, maar hoe oud zijn die foto’s, zijn het geen kiekjes van een vakantie van jaren geleden. Aan de andere kant kunnen controversiële commentaren of blogposts natuurlijk best aanleiding om je af te vragen of het verstandig is iemand aan te nemen. Toekomstige klanten kijken ook op internet.

Opvallend is dat in Duitsland ook 59% van de HR-manager kandidaten opzoekt op internet, maar dat daar maar 16% wel eens iemand afwijst op basis van de resultaten. Zijn Duitse sollicitanten braver op internet, of gaan Duitse HR-managers genuanceerder om met wat ze vinden? Ik vermoed het laatste en dat lijkt me ook verstandig. Het lijkt mij moreel niet bezwaarlijk om die internet-check te doen, zeker niet bij kandidaten die een voor de markt zichtbare functie gaan vervullen. Maar wees voorzichtig met conclusies te trekken. Eventuele twijfels kunnen een mooi onderwerp zijn voor een sollicitatie-gesprek.

Eigen schuld, dikke bult
In een parallel onderzoek kwam naar voren dat maar 37% van de sollicitanten vond dat ze zelf verantwoordelijk waren voor het beschermen van hun eigen online identiteit. Je mag als sollicitant er van alles van vinden dat recruiters dit doen, maar ze doen het. Dat blijkt maar weer. Dus is het belangrijk dat je daar rekening mee houdt en zelf acties onderneemt. Ik geef regelmatig trainingen aan interim-managers over hoe jezelf te presenteren in deze markt. Het is opvallend hoe naïef veel deelnemers nog steeds zijn als het gaat om de rol van internet in het selectieproces. Zeker in de interimmarkt gebruiken opdrachtgevers en bureaus internet veelvuldige voor een achtergrond check van een kandidaat.

Internet biedt prachtige mogelijkheden om zelf te onderscheiden en zichtbaar te maken. Maar voorzichtigheid en vooral wijsheid over wat je op bijvoorbeeld social media doet is erg verstandig. En daar gaat je zelf over. Of zoals Cliff Evans, hoofd ‘privacy and security’ van Microsoft UK stelde bij een toelichting op het onderzoek: “Het negeren van je online reputatie is geen optie meer. De privacy kant van het delen van informatie en reputatiegegevens zou een belangrijk onderwerp moeten zijn voor iedereen, zeker in deze tijden waar banen schaars zijn. Denk goed na over het beeld dat je over jezelf neerzet”

Over de Auteur

Hugo-Jan Ruts Hugo-Jan Ruts is zelfstandig interim-manager en adviseur. In zijn opdrachten werkt Hugo-Jan Ruts op het snijvlak van management, marketing en HRM. Hij doet dat vanuit verschillende rollen: interim(project)manager, co-manager, business-coach of adviseur. Zowel bij zijn voormalige vaste functies als bij zijn interim opdrachten is Hugo-Jan Ruts vooral actief bij HR-dienstverleners. O.a. W&S-, interim- en trainingsbureaus. naast het uitvoeren van interim-managementopdrachten adviseert hij in die sector over strategie, personal branding, internet en social media. (zie voor meer info: http://nl.linkedin.com/in/hugojanruts). Op 'RecTec' schrijft Hugo-Jan Ruts met name over recruitment van interim-managers en interim-professionals. Hij is verder initiatiefnemer van www.zipconomy.nl, het kennisplatform over de interimmarkt.


1.497 views | Reageer (14 reacties)
  • Zijn Duitsers braver online? Goede vraag en ik denk dat het antwoord ja is. Waarom? Naar ik vernomen heb (mijn Duits is licht dramatisch, dus ik check nooit Duitse sites) zijn comments daar meer brieven. Beginnende met een aanhef, eindigend met een 'met vriendelijke groet'. Een hele andere moraal dan het anonieme scheldgedrag in Nederland. Daarin zijn wij hoe dan ook redelijk uniek in de wereld bleek in 2008 uit onderzoek.

    Overigens is je online reputatie er altijd, ook al ben je niet online vindbaar. Iemand die niet in Linkedin zit kan door een recruiter ook gezien worden als 'niet innovatief'.

    Wat ik echter het ergste vind is dat er heel veel hondjes zijn die fikkie heten, maar de gemiddelde recruiter in mijn ervaring niet verder kijkt dan de naam. Ik heb door de jaren heen een behoorlijke hoeveelheid Linkedin recruitment trainingen gegeven. Altijd stelde men echt heel secuur om te gaan en geen informatie te verbinden als het niet zeker was dat die persoon bij dat profiel of die reactie hoorde. Praktisch altijd ging het mis, zelfs nadat we uitgebreid besproken hadden welke harde persoonskenmerken je met 'voldoende zekerheid' kon koppelen zeg maar.

  • Patsj

    Wat is afwijzen in dit geval precies? En bij welke kandidaten? Moet ik het als volgt lezen:

    Kandidaat A, met top CV en 'dronken-Facebook-foto' wordt afgewezen
    en men kiest voor
    Kandidaat B, met iets minder top CV maar 'serieuze-Facebook-foto'?

    Dat kan ik me namelijk niet voorstellen. Uiteindelijk gaat het om het sterke CV.

    Kan me wel voorstellen dat de kandidaat met het iets mindere CV EN 'dronken-Facebook-foto' het laatste duwtje in de rug krijgt richting de afgrond.

    Kwestie van interpretatie, waardoor het hele artikel (en dus de nieuwswaarde) minder boeiend is, dan de titel doet vermoeden.

  • Pingback: uberVU - social comments()

  • Wat is een sterk CV? Doorgaans is dit ook doordat de opsteller toevallig aanspreekt bij de recruiter, wat niet wil zeggen dat deze persoon daadwerkelijk de beste persoon voor de baan is. Recruiters hebben in mijn ervaring doorgaans zelden een echt hele diepe kennis van het vak. Een IT recruiter kan best iets over IT praten, maar ik ken er slechts heel weinig die ooit zelf code geschreven hebben of een netwerk onderhouden. Er wordt doorgaans geselecteerd op termen, dat is iets anders dan inhoud.

    Ik vrees dat de meeste snel kijken naar 'het gevoel' dat een kandidaat geeft en daar uiteindelijk een keuze in maakt. Het is niet voor niets bewezen dat mooie vrouwen bijvoorbeeld veel makkelijker worden aangenomen, maar vervolgens weer veel minder makkelijker carrière maken. Alles te doen met imago en vooroordelen.

  • Patsj

    @bas: idd, een goed CV is subjectief, maar laten we het dan hard maken. Als gevraagd wordt naar HTS diploma, 3 jaar relevante ervaring in branche X en kandidaat A heeft dat, dan geloof ik niet dat deze kandidaat wordt afgewezen obv een 'dronken-Facebook-foto'.

    Het is geen nieuws dat het helpt om er goed uit te zien, iedereen weet immers dat het oog ook wat wil. Je hoeft echter geen modellenfoto op je social-media profiel te hebben om door de keuring te komen, een goed CV is veel belangrijker, dat is het punt wat ik wil maken.

    Het is overigens hilarisch om te zien welke foto's sommige mensen plaatsen (in de hangmat, in de zwembroek, met 2 ogen dicht, etc etc.). Idee voor de rubriek 'ludiek'?

  • Ja, maar als je 10 mensen met een HTS diploma en 3 jaar relevante werkervaring hebt voor 1 functie, ga je er maar 5 van spreken, vallen die 5 misschien wel af of het 'biertje op de foto' principe.

    En jij noemt ze hilarisch, toch heb je er twee type waar ik ze ook, opzettelijk en zonder schaamte, heb gepost. In een hangmat en met 2 ogen dicht. Is daar iets mis mee? Nee, alleen door bekrompen mensen die daar iets mis mee vinden.

  • Patsj

    Het is inderdaad hilarisch als je met je sterke CV op Nationale Vacaturebank een slechte foto toevoegt. En dit heeft niet eens wat met uiterlijk te maken maar met naiviteit en gebrek aan zelfkennis. Geloof me, voor de lezer kan het echt hilarisch zijn en niet per definitie bekrompen.
    let op: heb het hier niet over Hyves / Facebook of andere media. Wel de bewust geplaatse CV's met foto op Monster / NVB.

  • Dat laatste schreef je er net niet bij, idd zou je er op een jobboard beter over na moeten denken.

  • Pingback: CV? We kijken wel op je Facebook profiel! | Wat vind ik van jou?()

  • Pingback: 5 Easy Methods to Build Business through LinkedIn()

  • Pingback: Tweets die vermelden 70% US HR-managers wijst kandidaten af na internet check. Herkenbaar? | RecTec -- Topsy.com()

  • @Patsj & Bas.
    Het onderzoek is inderdaad niet heel diepgravend als het gaat om waar precies op wordt afgewezen en hoe dat gaat. Vraag is ook of dat wel echt goed valt te onderzoeken. Bij selectie van kandidaten, speelt 'eerste indruk' bewust of onbewust een grote rol. Met name foto's blijken een grote impact te hebben op de (onbewuste) beeldvorming over iemand.
    Ik heb het dan niet over die ene specialist die je hard moet zoeken, maar over een stapel CV's die een recruiter op een populaire vacature krijgt.

    De dieper liggende gegevens van het onderzoek, met wel aardige culturele verschillen tussen VS, UK, Duitsland en Frankrijk, is net verschenen op slideshare: http://www.slideshare.net/PingElizabeth/data-pr

  • Pingback: CV? We kijken wel op je Facebook profiel! | Wat vind ik van jou?()

  • Pingback: Sollicitatiegesprekken in Amerika, do’s en don’ts - Werf& vakmagazine | Werf&, vakmagazine over arbeidsmarktcommunicatie()


vandehaterd @ Twitter

Outdoor Recruitment

Wat voor personeel mik je op met zo'n poster op de deur?Wethouder van Verkeer & Vervoer Jeannette Baljeu doopt onderzeeboot RETOnderzeeboot RET rijdt door de straten - wereld haven dagen 1 - maximumMis de boot niet - onderzeeboot RET - maximumKapitein van deze lijn - onderzeeboot RET - wereld havendagen - maximum73764129Werving 1#or manpower ad. Crisis is over#or avans 2#or op anavs 1De ideale (bij)baanlandmacht_tram_08

Categoriën